Jump to content

Garmin GPS 420s finner ikke satelitter og lar seg ikke oppdatere

Bodehode

Recommended Posts

Min Garmin GPS/Ekkolodd finner ikke satelitter. I vinter når båten var på land virket alt OK. Fant satelitter og viste meg poisjon på kartet. Ekkoloddd viste dybde til plen. Når jeg fikk båten på vannet virket det ikke lenger. GPSen leser inn kartet med finner ikke satelitter. Ekkoloddet virker OK. Prøvde å slå av og på simulatormodus, ingen forskjell. Neste steg var fabrikkreset, ingen forskjell. Tenkte så å prøve å laste inn ny firmware. Lastet ned fra nett (Garmins hjemmeside) og pakket ut firmware på en tom minnestikke. På nettsiden står det at man skal sette inn brikken og følge instruksjonene. Ingen instruksjoner kom opp på skjermen... prøvde så å restarte GPS med oppdateringsbrikke i, fortsatt ingen opptartering startet. Prøvde fabrikkreset med oppdateringsbrikke i, fortsatt ingen oppdatering.... Satte inn kartbrikken igjen, og kartene kom opp, så SD-kortleser fungerer. Noen som har forslag til løsning?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Da spørs det om du har lastet inn programvaren riktig på minnebrikken. Jeg har oppgradert min 720s noen ganger, og hver gang har det gått "etter boka". Når jeg setter inn brikken, kommer det opp en dialog som guider meg gjennom prosessen. Forsøk å ta en fabrikk-reset på plotteren og følg instruksjonene nedenfor slavisk. Her er instruksjonene fra Garmin:

Installation InstructionsClick on 'Download' and choose to save the file to your computer.Choose a location where you can easily find the file, such as the 'My Documents' folder or 'C:\'.Once the download is complete, go to the location where you saved the file.Double-click on the downloaded file. This will automatically extract the files to C:\Garmin and run a program to transfer the software update to an SD card.Power on the device and make sure all other connected devices are powered on as well.Insert the card into the card slot of your primary device. Select 'Update Software' in the window that automatically displays. If you do not have a primary device with a card slot, please see your dealer.After the update completes, the chartplotter containing the SD card and all NMEA 2000 sensors will have the latest software. Note: If you have additional chartplotters connected to NMEA 2000, you will have to independently update each chartplotter. After the update completes, insert the update card into each NMEA 2000 chartplotter.
Du må også huske på å "løse ut" minnebrikken før du tar den ut fra pcen. Sent from my iPad using Tapatalk 2

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

I følge Garmin skal oppdatering starte når minnebrikke settes i kartplotter. Jeg har trolig funnet feilen for at oppdateringer ikke starter... På FAQ hos Garmin står det at maks størrelse på minnebrikke er 2GB, og brikken jeg brukte er 16GB.

Kopi fra Garmin FAQ:

Updates purchased directly from Garmin are programmed onto a 4GB SD card. Unfortunately, some Garmin devices running older versions of software are unable to recognize any SD card larger than 2GB. In these cases, the update must be downloaded from the Garmin website onto an SD Card with at least 512MB of free space, but is no larger than 2GB.

This SD card capacity limitation affects the following devices and software versions:

GPSMAP 400, GPSMAP 500, and GPSMAP 505 series devices running software version 3.90 or below.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Dette var svaret jeg fikk fra Garmin support når jeg spurte om størrelsen på brikken:

Takk for din henvendelse angående GPSMap 720S.Den kan iallfall ta opp til 8 GB, men du vil normalt ikke få bruk for et så stort kort.Vi anbefaler ikke de raskeste SD kortene, helst så lav klasse som mulig.
Forøvrig er jeg svært fornøyd med Garmins support. Alle henvendelser besvares innen 24 timer på virkedager. Sent from my iPad using Tapatalk 2

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Mulligan, den viste ikke korrekt avstand til plen, snømengdene lå helt opp mot kjølen, men den kom med en måling, tror det var en 6-5m... Regnet med det var feilmåling grunnet at den ikke var i vann, skulle den kommet med error el.? Kan det være feil med svingeren som skaper trøbbel for satelittmottaket? Tenker i baner av jordfeil, overstrøm i svinger etc. GPS enheten blir varm oppe på baksiden. Men når jeg går med båten viser den relativt lik dybde som sjøkartet +/- 10-15%

Redigert av Bodehode (see edit history)

Lastet oppdateringsfilen inn på en brikke på 1GB, når jeg stakk kortet i GPS kom spørsmål om jeg ønsket å oppdatere :-) oppdatering gikk smertefritt og GPS fant satelitter etter endt oppdatering. Problem løst. Nytt problem, GPS viser hvor jeg er og dybde. Hadde iPad med iSailor som backup og til sammenligning. Men visning av hastighet ble feil... ved 3,4knop viser GPS 6,1 og ved 7,6knop viser GPS 13,4. Jeg ble selvsagt smigret over denne billige trimmingen, hvem tviler på GPS hastighet. Men AIS, iSailor og turtall på maskin tilsier at GPS er feil. Hvorfor?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...