Jump to content

Har min Raymarine ST4000 autopilot tatt kvelden?


Allan E

Recommended Posts

Nå på vei hjem fra ferien har min raymarine st4000 sluttet å virke. Kvelden før var det torden rett ved oss.

Jeg reagerte litt på pipet når en setter strøm på autopiloten. Vanligvis er det kort, nå var det mye lengere. Tidligere stod det st4000 på displayet når jeg satte på strømmen men nå står det 800. Kan det være en feilkode.

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mens du venter på svar, er du fornøyd med piloten din?

Kjøpte meg nettopp en brukt Raymarine 4000+, for rorkult, det er vel samme som din?

Har ikke fått montert den enda, ligger klar, bare jeg får bestemt meg for plassering av displayet. Må vel forske litt på hvor jeg skal gjøre av kompasset også...

Blir gøy å få koblet den opp til plotteren. Til nå har jeg hatt en Simrad TP20.

Link to post
Share on other sites

Det har vært en god venn. Styrer snorrett i all slags vær.


Jeg var en tur i båten nå og prøvde meg frem litt. I dag satte jeg opp autopiloten med rett nr men jeg slo ikke av piloten etterpå. Begynte å bruke den med en gang så nå kan jeg enten ta denne lille eksersisen hver gang den skal brukes eller fjerne bryteren å la strømmen stå på bestandig. Da vil den ikke resette seg heller. Strømforbruker er vel omtrendt null når den står i standby.

Eneste forskjellen vart de myke fine svingene den hadde før hadde nå blitt til krappe unøyaktige svinger. Kanskje jeg skulle kalibrert den på alle verdiene etter at bryter var fjernet å håpe at den fortsatt klarer seg en stund.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg overhodet ikke til denne autopiloten, men det kan høres ut som om det er ett batteri som driver minnet når strømmen ikke er koblet til. En ikke helt uvanlig løsning. Hvis dette batteriet (ofte ett klokkebatteri) er dødt så kan du få den oppførselen du beskriver.

Det kan godt hende jeg er totalt på villspor her, men det er nu verdt å undersøke i det minste. Lykke til!

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...