espenchr Startet 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2013 En liten triviell solskinnshistorie fra virkeligheten: Jeg hadde nettopp fortøyd i en kjært tiltrengt gjesteplass på Hankø Marina, og var i full gang med å fjerne salt etter overfarten mellom Hvaler og Strømtangen. Idet jeg finner ut at fortøyningene må justeres, greier jeg selvfølgelig å sparke svampen ut på sjøen. "Den er tapt", tenker jeg ergelig og ser den haster av gårde med strømmen. Midt i en hektisk finnavigering i det trange bassenget mellom Hankøsund Restaurant og gjestebrygga, er det en som forbarmer seg over svampen, følger etter den og får etter mye buksering plukket den opp. Han plasserer svampen i baugspissen og sikter den helt perfekt inn mot min båts badeplattform, akkurat slik at jeg får tak i den. Nå er ikke en svamp den mest kostbare investeringen, men akkurat der og da var den viktig for meg for at jeg skulle kunne gjøre meg ferdig med vaskingen. Alle kjenner vel følelsen av å kjøre rundt i en salt- og smussbefengt båt litt for lenge. Den barmhjertige svampredder bakket tilbake til gjesteplasstresset med et vennlig nikk. Moralen på visa er: Det er så mye hyggelige båtfolk ute på sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Jeg savner ofte: Jeg liker, knappen på baatplassen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jonas78 Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Jeg savner ofte: Jeg liker, knappen på baatplassen. Her er et alternativ: +1 +1 fra meg også :-) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Astor Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Hyggelig lesing. Vi leser mest om det motsatte. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Håp Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Alle kjenner vel følelsen av å kjøre rundt i en salt- og smussbefengt båt litt for lenge. Hyggelig lesing ja, men følelsen du beskriver har jeg aldri kjent. Virker uvesentlig på meg. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Vi vasker også båten ved ankomst havn. Gjør ikke båtfolk det? ;) Redigert 27.Juli.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Håp Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Går mye vann da, i disse miljøtider, hvis alle gjør det. Og nei, alle båtfolk vasker ikke båten hver gang de kommer i havn. Men, men, det var ikke det som var hovedsaken med tråden. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Jeg spyler alltid saltvannet av b崥n etter bruk. Men vasker den ikke hver gang med svamp og s尥 nei:-) Redigert 27.Juli.2013 av M/B Pondus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Men nå har vi scand atlantic da pondus.en krusning på sjøen sammen med litt vind er lik våte salte vinduer. Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Tar for gitt at båten tåler saltvann. Altså egen båt. Spyler av og til for å vaske skitt, ikke salt. Sitér dette innlegget Link to post
Lovart låring Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Jeg spyler kun vinduene ved ankomst. Skuta forøvrig får en overspyling sånn innimellom. Det er greit å være litt miljøbevist der en kan tenker jeg. Vi legger tross alt igjen en del exhaust når vi er ute og koser, så litt synes jeg at en kan bidra, der en kan bidra. Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
strawberry Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Fint med hyggelige historier. Vasker, skyller, alltid av saltvannsprut. Salt binder vann og deri møkk i fotspor etc. Grimete og møkkete båt er IKKE godt sjømannsskap 'in my book' - eller var'e båt? :-) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
M/B Cathy Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Men nå har vi scand atlantic da pondus.en krusning på sjøen sammen med litt vind er lik våte salte vinduer. Det er faktisk helt riktig. Jeg er veldig glad jeg har niroxx puter gitt;-) Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Jeg spyler kun vinduene ved ankomst. Skuta forøvrig får en overspyling sånn innimellom. Det er greit å være litt miljøbevist der en kan tenker jeg. Vi legger tross alt igjen en del exhaust når vi er ute og koser, så litt synes jeg at en kan bidra, der en kan bidra. Det er derfor jeg drikker vin og øl når jeg er ute med båten, så jeg kan spyle over den med vann når jeg kommer hjem uten å få dårlig samvittighet:-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Jeg spyler båten en gang i året, enten det trengs eller ei :-) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Christensen Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Har i ferien vært borti flere som har trengt hjelp, siden jeg har hatt ferie er det bare hyggelig å kunne hjelpe til. En grunnstøting, to båter i "dødens" når det blåste opp og en stakkar med motorseiler som lå å drev midt mellom Strømstad og Koster som vi slepte inn til båtplassen hans i Strømstad. Vet selv at jeg hadde satt stor pris på hjelp hvis jeg skulle være i beita og velger derfor å hjelpe andre, selv om det tar en time eller to av ferien min, i motsetning til flere andre som bare kjører forbi, eller ennå verre; kjører bortom for så å kjøre videre! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
avmønstret5 Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Jeg vet ikke om det er en skrevet lov, men i alle fall en uskrevet lov til sjøs at man alltid, alltid, hjelper andre fartøy som har problemer eller er i nød. Tror faktisk en kan bli straffet ved å la være. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Jeg vet ikke om det er en skrevet lov, men i alle fall en uskrevet lov til sjøs at man alltid, alltid, hjelper andre fartøy som har problemer eller er i nød. Tror faktisk en kan bli straffet ved å la være. Dette er tydelig definert i "sjøloven", men jeg er usikker på om førere av fritidsbåter er omfattet av sjøloven. Uansett kan straffelovens § 387 benyttes (kopiert fra Lovdata): Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som undlader, uagtet det var ham muligt uden særlig Fare eller Opofrelse for ham selv eller andre, 1. efter Evne at hjælpe den, der er i øiensynlig og overhængende Livsfare, eller 2. gjennem betimelig Anmeldelse for vedkommende Myndighed eller paa anden Maade efter Evne at afverge Ildsvaade, Oversvømmelse, Sprængning eller lignende Ulykke, der medfører Fare for Menneskeliv. Saafremt paa Grund af Forseelsen nogen omkommer, kan Fængsel indtil 6 Maaneder anvendes. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 Har i ferien vært borti flere som har trengt hjelp, siden jeg har hatt ferie er det bare hyggelig å kunne hjelpe til. En grunnstøting, to båter i "dødens" når det blåste opp og en stakkar med motorseiler som lå å drev midt mellom Strømstad og Koster som vi slepte inn til båtplassen hans i Strømstad. Vet selv at jeg hadde satt stor pris på hjelp hvis jeg skulle være i beita og velger derfor å hjelpe andre, selv om det tar en time eller to av ferien min, i motsetning til flere andre som bare kjører forbi, eller ennå verre; kjører bortom for så å kjøre videre! Alle tre situasjonene du beskriver er vel innen plikt. I allefall den med to båter i dødens hvis det var på Hvaler når den stive kilingen kom tidligere i sommer, hei igjen forresten :-) At det gikk bra skal vi være glade for, og maken til hjelpsommhet og innsats! Men har en helse og mulighet så må en bare trø til. Ang en svamp som flyter forbi så er jeg usikker på om jeg en gang ville oppfatte situasjonen, og faktisk må jeg innrømme at jeg kanskje heller ikke hadde manøvrert rundt for å redde den heller.... beklager i såmåte til andre svampeiere. Men om jeg feks var i gummijolla så ville jeg elegant plukket den opp :-) Ang båtene i dødens på Hvaler så var vi på land og båtene det gjaldt i praksis fortøyd til land når situasjonen oppstod. Tror ikke vi hadde blitt straffet om vi ikke gjorde noe, men det var i praksis ikke en oppsjon heller da... Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Alle tre situasjonene du beskriver er vel innen plikt. I allefall den med to båter i dødens hvis det var på Hvaler når den stive kilingen kom tidligere i sommer, hei igjen forresten :-) At det gikk bra skal vi være glade for, og maken til hjelpsommhet og innsats! Men har en helse og mulighet så må en bare trø til. Ang en svamp som flyter forbi så er jeg usikker på om jeg en gang ville oppfatte situasjonen, og faktisk må jeg innrømme at jeg kanskje heller ikke hadde manøvrert rundt for å redde den heller.... beklager i såmåte til andre svampeiere. Men om jeg feks var i gummijolla så ville jeg elegant plukket den opp :-) Ang båtene i dødens på Hvaler så var vi på land og båtene det gjaldt i praksis fortøyd til land når situasjonen oppstod. Tror ikke vi hadde blitt straffet om vi ikke gjorde noe, men det var i praksis ikke en oppsjon heller da... Hei igjen Pinkvin! Og takk for hyggelige dager i Fredagshølet! Enig med deg i det du sier vedr straff, ingen var vel i direkte livsfare, ei heller han jeg slepte inn til Strømstad, men jeg syns jo at det er litt skremmende at flere båter hadde vært bortom, jeg så selv 2 stk som bare putret videre etter å ha snakka med vedkommende. Jeg kunne godt ha gjort som de andre, og bare tenkt at det er så mange andre her, sikkert noen som hjelper han. Han fortalte at han sannsynligvis hadde fått luft i dieselen og hadde prøvd å sette seil, da hadde noe gått i stykker eller havna på sjøen. Jeg trives godt med Kardemommeloven og med den i bakhodet blir man gjerne litt hjelpsom Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
index Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Vi vasker også båten ved ankomst havn. Gjør ikke båtfolk det? ;) Båtfolk gjør da så mangt. Mener du at vi alle bør gjøre det samme for å være "skikkelige båtfolk"? Redigert 29.Juli.2013 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Nå hender det jo også at det regner i dette landet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hr.S Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Da jeg tok båtførerprøven i fjor, forstod jeg på underviseren at man burde være forsiktig med å hjelpe andre for å være hyggelig. Er det fare for liv og helse, må man selvsagt trå til, men utover det ville han ikke slept ukjente. Dette begrunnet han i at sleperen vill stå ansvarlig for skader på slept båt, med mindre annet var avtalt, og da helst skriftllig(siden man møte all slags folk). I.o.m. at det bl.a. er knotete å skrive kontrakter midtsjøs, ville han foretrukket å vente sammen med den uheldige til RS eller annen (tilkalt) reddende engel kom. Det jeg har lest i.l.a de ukene jeg har lusket på forumet her, og spesielt i denne tråden, skjønner jeg at han ikke nødvendigvis tilhører majoriteten.. Man bør jo selvsagt tilpasse slepingen vær og forhold, men det kan jo være vanskelig når man er uerfaren. Man kan også bare være uheldig. Da føles det veldig urettferdig å risikere å bli belastet for å prøve å hjelpe. Hva gjør "skikkelige båtfolk"? Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Det du har hørt på kurset stemmer. Tar du en båt i slep er du ansvarlig. Er jo vanskelig å si hva "skikkelige båtfolk" finner på, men for min del så kan eg si at eg vil hjelpe de som trenger det, også med slep. Og trenger eg slep en dag, og båten min blir påført skade under sleper, så ville eg ikke funnet på å rette noe krav mot den som sleper. Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Jeg for min del gir folk en tamp om de ber om det og sleper dem forsiktig inn til land. Med litt forsiktighet unngår man faren for skade på noen av båtene under normale forhold. Men man må jo vurdere situasjonen før man inngår en avtale, er risikoen stor kan det nok lønne seg å vente på fagfolk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.