KAT Startet 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2013 Vi ble slept inn til Kragerø i dag da vi fikk motorstopp etter å ha kjørt tom for diesel utenfor Jomfruland. Ble lurt av VP sitt tankmålersystem hvor måleren viste 35 % diesel, noe som skulle tilsvare ca. 235 liter da vi startet fra Strømstad. Plutselig stoppet motoren og tankvolumet var nå 0%. Fikk slep inn av kameratbåten og fikk fyllt opp tanken og da fylte jeg først 100 liter og da viste tankmåleren 35%. Det betydde at jeg kun hadde 100 liter på tanken og ikke 235 liter som måleren viste før jeg startet. Så begynte problemene da jeg skulle lufte systemet. Handpumpen virket ikke og der sto jeg uten motorkraft og flere skulle inn og tanke!! Så kommmer poenget: Mens jeg holdt på å kinne og lufte kom det en kar (som kjørte en taxibåt) forbi som lurte på om jeg hadde kjørt tom for diesel, og det hadde jeg jo. Fikk forklart at jeg ikke fikk luftet; ikke noe problem sa han og hoppet ned i motorrommet, etter litt prøving sa han at handpumpen var gåen men han improviserte en sugepumpe med påhengsmotor slangepumpe som han koplet på lufteskruen og vips så var luften ute og problemet borte og motoren startet :) :) En stor takk til han som kjørte Taxibåten som jeg tror det sto var fra Grenland eller kanskje han var i fra området i Kragerø eller noe sånt. Volvo Penta motorer kunne han ihvertfall. Det er godt at man kan ha flaks også av og til !!! Hvis noen vet hvem det kunne være så vennligst overbring en stor takk til han. Sitér dette innlegget Link to post
fredde1972 Svart 28.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2013 +1 :) Sånn skal det være Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Å vakuumere filteret gjennom lufteskruen for å få ut luft var ganske smart. En oljesuger burde fungere fint til dette formålet. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Kan han være avbildet i noen aviser vedrørende den tragiske ulykken i Kragerø? Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Så du hva slags båt han kjørte? Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Chris284 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Skaff deg en kalibrert peilestav, så har du "peil" og helt sikker på hva du har på tanken. Tankmålere er ikke alltid til å stole på. 35% høres litt merkelig ut, liter er vel enklere å bruke ved planlegging av en rute. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Øya Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Godt det finnes hyggelige mennesker. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
KAT Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Det er mulig han var i media i forbindelse med ulykken der. Han kjørte en taxibåt med plass for 19 personer så jeg, aner ikke hvilken type det var. Det er VP sin sin %-måler som blir levert som standard med D6. Den kan kalibreres står det i qinstruksjonsmanualen og det må jeg nok se på når jeg kommer hjem. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 sånt liker vi og høre.. blir litt skremt av diesel tanken din som da burde være på rundt 670 liter? :P syntes min 120 liters tank er stor hehe. men det har hvert skrivd her tidligere det er noe eget når folk kommer seg ut på sjøen, holdninger blir helt endret, det skulle hvert båter overalt så hadde verden blitt et roligere sted :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Disse VP målerne er lumske og kan ikke stoles helt på. Selv dobbeltkontrollerer jeg med utseilt distanse (trip) siden siste bunkring og kjent forbruk i l/nm samt tillegsmargin for å sikre tilskrekkelig kapasitet om jeg er i tvil vedr. nærmeste bunkringsanlegg. Har vel sånn ca. 50-70 l. pr. tank igjen når målerne viser null men de er dessuten vanskelige å få til å kalibreres jevnt på begge motorene/tankene gjennom hele skalaen og kurven faller ikke lineært. Redigert 29.Juli.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Det er VP sin sin %-måler som blir levert som standard med D6. Den kan kalibreres står det i qinstruksjonsmanualen og det må jeg nok se på når jeg kommer hjem. Har samme visning på 4"-displayet på min D3. Etter fylling av drivstoff sjekker jeg om denne står på 98-100%. Hvis ikke, gjør jeg en såkalt fulltank-kalibrering. Det er 3 raske knappetrykk. Jeg opplevde etter vinteropplaget at måleren (klokka) viste 3/4 selv om tanken var full. Dette løste seg også med kalibrering. Måleren er kalibrert til 165 liter. Det er ikke allverdens hoderegning å finne ut tankbeholdningen i liter. Fyll opp tanken og gjør en fulltank-kalibrering. Sjekk også at riktig volum/kapasitet er lagt inn i EVC. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Chiefengineer Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Er du fornøyd med fulltankkalibreringsmetoden? Jeg har kun kjørt fullskalaen men den har vist seg vanskelig å få til å stemme helt og dessuten noe upraktisk med to tanker mht. gjennomføring. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Disse VP målerne er lumske og kan ikke stoles helt på. Selv dobbeltkontrollerer jeg med utseilt distanse (trip) siden siste bunkring og kjent forbruk i l/nm samt tillegsmargin for å sikre tilskrekkelig kapasitet om jeg er i tvil vedr. nærmeste bunkringsanlegg Tar samme forbehold. Liker ikke å ha lite drivstoff på tanken. Hittil har % igjen ifølge indikator vært ganske så riktig, sammenligner med vanlig tankmåler, men stoler mest på manuell utregning med sikkerhetsmargin. Bruker å toppe tanken (600 liter) på ca 1/3 igjen eller noe tidligere dersom det er praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Eneste målingen jeg stoler på er stigerøret på utsiden av tanken. Gammeldags, men du verden hvor nøyaktig. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
KAT Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Måleren er kalibrert til 165 liter. Det er ikke allverdens hoderegning å finne ut tankbeholdningen i liter. Fyll opp tanken og gjør en fulltank-kalibrering. Sjekk også at riktig volum/kapasitet er lagt inn i EVC. Må nok ta en full gjennomgang av dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post
boat_King1245 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Jeg kjenner han. Han er kjempe flink med motorer. Spesielt Volvo penta D6. :)) Redigert 29.Juli.2013 av boat_King1245 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Jeg kjenner han. Han er kjempe flink med motorer. Spesielt Volvo penta D6. :)) Jeg ble veldig nysgjerrig på hvem den hjelpsomme taxibåtføreren er.. antar at det kanskje kan være Geir eller Jørn? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
kjeros Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Er du fornøyd med fulltankkalibreringsmetoden? Jeg har kun kjørt fullskalaen men den har vist seg vanskelig å få til å stemme helt og dessuten noe upraktisk med to tanker mht. gjennomføring. Fornøyd og fornøyd; -joda jeg er vel det. Det er jo bare noen få knappetrykk. Det skal sies at det går mange fyllinger mellom hver gang jeg kalibrerer. Dersom den viser 98-99%, og nåla står på 'full' etter fylling, lar jeg det være med det. Jeg fyller som regel når tanken nærmer seg halvfull. Jeg har en liten båt med en beskjeden dieseltank (165 l). Det er begrenset hvor unøyaktig det kan bli. Siden tanken er både liten og symmetrisk, har jeg ikke giddet å ta meg bryet med å fullskala-kalibrere. Det er ved to anledninger jeg har hatt voldsomme avvik. Første gang var når jeg hentet båten hos forhandler. Båten var fabrikkny og forhandler leverte med full tank. Da sto viseren på klokka på halvfull, og EVC-displayet viste 55%. Den andre gangen var etter vinteropplag. Jeg leverte båten med full tank til innendørs lagring. Pga. en forglemmelse hos mekanikeren sto båten med tenningen på over en laaang periode. Resultatet var et tomt og ødelagt batteri (som ble erstattet). Ved oppstart viste tankmåleren 3/4 og displayet viste blankt. Tanken var fortsatt full, så jeg kalibrerte måleren og alt har vært OK i ettertid. Når sant skal sies, hadde jeg kanskje foretrukket visning i 'liter' i stedet for %. Nå har jeg blitt vant til %-visningen og har slått meg til ro med dette. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
PR94249 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Finnes Sjultangen båtverft ennå i kragerø? Sitér dette innlegget LI6537 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.