Jump to content

Volvo Penta mekaniker i Kragerø fortjener skryt !


KAT

Recommended Posts

Vi ble slept inn til Kragerø i dag da vi fikk motorstopp etter å ha kjørt tom for diesel utenfor Jomfruland. Ble lurt av VP sitt tankmålersystem hvor måleren viste 35 % diesel, noe som skulle tilsvare ca. 235 liter da vi startet fra Strømstad. Plutselig stoppet motoren og tankvolumet var nå 0%.

Fikk slep inn av kameratbåten og fikk fyllt opp tanken og da fylte jeg først 100 liter og da viste tankmåleren 35%. Det betydde at jeg kun hadde 100 liter på tanken og ikke 235 liter som måleren viste før jeg startet.

Så begynte problemene da jeg skulle lufte systemet. Handpumpen virket ikke og der sto jeg uten motorkraft og flere skulle inn og tanke!!

 

Så kommmer poenget:

Mens jeg holdt på å kinne og lufte kom det en kar (som kjørte en taxibåt) forbi som lurte på om jeg hadde kjørt tom for diesel, og det hadde jeg jo. Fikk forklart at jeg ikke fikk luftet; ikke noe problem sa han og hoppet ned i motorrommet, etter litt prøving sa han at handpumpen var gåen men han improviserte en sugepumpe med påhengsmotor slangepumpe som han koplet på lufteskruen og vips så var luften ute og problemet borte og motoren startet :) :)

 

En stor takk til han som kjørte Taxibåten som jeg tror det sto var fra Grenland eller kanskje han var i fra området i Kragerø eller noe sånt.

 

Volvo Penta motorer kunne han ihvertfall.

 

Det er godt at man kan ha flaks også av og til !!!

 

Hvis noen vet hvem det kunne være så vennligst overbring en stor takk til han.

Link to post

sånt liker vi og høre.. blir litt skremt av diesel tanken din som da burde være på rundt 670 liter? :P syntes min 120 liters tank er stor hehe. men det har hvert skrivd her tidligere det er noe eget når folk kommer seg ut på sjøen, holdninger blir helt endret, det skulle hvert båter overalt så hadde verden blitt et roligere sted :)

Link to post

Disse VP målerne er lumske og kan ikke stoles helt på. Selv dobbeltkontrollerer jeg med utseilt distanse (trip) siden siste bunkring og kjent forbruk i l/nm samt tillegsmargin for å sikre tilskrekkelig kapasitet om jeg er i tvil vedr. nærmeste bunkringsanlegg. Har vel sånn ca. 50-70 l. pr. tank igjen når målerne viser null men de er dessuten vanskelige å få til å kalibreres jevnt på begge motorene/tankene gjennom hele skalaen og kurven faller ikke lineært.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Det er VP sin sin %-måler som blir levert som standard med D6. Den kan kalibreres står det i qinstruksjonsmanualen og det må jeg nok se på når jeg kommer hjem.

 

Har samme visning på 4"-displayet på min D3. Etter fylling av drivstoff sjekker jeg om denne står på 98-100%. Hvis ikke, gjør jeg en såkalt fulltank-kalibrering. Det er 3 raske knappetrykk. Jeg opplevde etter vinteropplaget at måleren (klokka) viste 3/4 selv om tanken var full. Dette løste seg også med kalibrering.

Måleren er kalibrert til 165 liter. Det er ikke allverdens hoderegning å finne ut tankbeholdningen i liter.

Fyll opp tanken og gjør en fulltank-kalibrering. Sjekk også at riktig volum/kapasitet er lagt inn i EVC.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

Disse VP målerne er lumske og kan ikke stoles helt på. Selv dobbeltkontrollerer jeg med utseilt distanse (trip) siden siste bunkring og kjent forbruk i l/nm samt tillegsmargin for å sikre tilskrekkelig kapasitet om jeg er i tvil vedr. nærmeste bunkringsanlegg

Tar samme forbehold. Liker ikke å ha lite drivstoff på tanken. Hittil har % igjen ifølge indikator vært ganske så riktig, sammenligner med vanlig tankmåler, men stoler mest på manuell utregning med sikkerhetsmargin. Bruker å toppe tanken (600 liter) på ca 1/3 igjen eller noe tidligere dersom det er praktisk mulig.

Link to post
Er du fornøyd med fulltankkalibreringsmetoden? Jeg har kun kjørt fullskalaen men den har vist seg vanskelig å få til å stemme helt og dessuten noe upraktisk med to tanker mht. gjennomføring.

 

Fornøyd og fornøyd; -joda jeg er vel det. Det er jo bare noen få knappetrykk. Det skal sies at det går mange fyllinger mellom hver gang jeg kalibrerer. Dersom den viser 98-99%, og nåla står på 'full' etter fylling, lar jeg det være med det. Jeg fyller som regel når tanken nærmer seg halvfull. Jeg har en liten båt med en beskjeden dieseltank (165 l). Det er begrenset hvor unøyaktig det kan bli. Siden tanken er både liten og symmetrisk, har jeg ikke giddet å ta meg bryet med å fullskala-kalibrere.

 

Det er ved to anledninger jeg har hatt voldsomme avvik. Første gang var når jeg hentet båten hos forhandler. Båten var fabrikkny og forhandler leverte med full tank. Da sto viseren på klokka på halvfull, og EVC-displayet viste 55%. Den andre gangen var etter vinteropplag. Jeg leverte båten med full tank til innendørs lagring. Pga. en forglemmelse hos mekanikeren sto båten med tenningen på over en laaang periode. Resultatet var et tomt og ødelagt batteri (som ble erstattet). Ved oppstart viste tankmåleren 3/4 og displayet viste blankt. Tanken var fortsatt full, så jeg kalibrerte måleren og alt har vært OK i ettertid.

Når sant skal sies, hadde jeg kanskje foretrukket visning i 'liter' i stedet for %. Nå har jeg blitt vant til %-visningen og har slått meg til ro med dette.

 

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...