Jump to content

yamaha 75hk 1995 skyter og stopper på tomgang


båtvidar

Recommended Posts

Har en 1995 modell yamaha 75hk som til tider sviver dårlig på tomgang og på kjøring i tomgangs fart. "skyter" av og til og noen ganger stopper den da. sviver ellers greit. starter med et igjen når den har stoppet. Det er ikke hver gang når den går på tomgang dette skjer men ofte. Noen som har vert ute for lignende og vet hva feilen kan være? Har prøvd å bytte pluggene uten at det hjalp.

 

 

Link to post
Share on other sites

hvordan så pluggene ut? dersom nedre tettering på veiva begynner å bli dårlig så kan de skyte, pluggen vil da også ofte være litt hvitere/renere enn de andre.

 

Men som nevnt over, forgasserproblemer er en vanlig årsak, feks delvis tilstoppede dyser. Eller bare at den er litt for mager på blandingsskruene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

husker ikke jeg reagerte på at pluggene var forskjellige men har de liggende så det skal jeg sjekke. Finnes det noen fasit måte på hvordan forgasseren skal justeres? Eller kan det muligens holde å skru av forgasserne å rense de og dysene?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Står i verkstedmanualen for min hvordan flottører og tomgangsdyser skal stilles. Dvs hvor langt flottører skal gå når de holdes opp ned og rette veien. Usikker på om det vil forandre oppførsel v tilt, men høres sannsynlig ut?

 

En annen ting, i alle fall på min evinrude som kan være årsak til lignende samt er avhengig av tilt, er slangene som tilbakefører uforbrent drivstoff fra sylinder til manifold og ventilene på de. Har ikke erfaring med dette, kun lest om det.

 

Du finner kanskje en manual på boatinfo.no eller ebay. Ellers pleier jeg å få bra svar på iboats forumet.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Det som en mekaniker gjorde med en Evinrude 25 hk jeg hadde, og som skjøt, var å skru ut blandingsskruen og blåse med trykkluft i hullet den stod i. Da var problemet løst. Det er nå i alle fall enkelt å prøve.

 

Skru i tilfelle skruene inn først og tell omdreininger, slik at du får dem på rett sted igjen etterpå. Da vil du også avdekke om det er forskjeller i stillingen på dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...