Zitt Startet 28.Juli.2013 Del på Facebook Startet 28.Juli.2013 Prosedyren fra hjemmehavnen er 5 knop gjennom noen trange sund til vi kommer ut i litt mer åpent landskap. Ved 2000 omdreininger går det unna i 8 knop og ved 3000 i 15 knop og ved 3500 i 19 knop. I går opplevde jeg at den begynte å "lugge" litt ved 2500 omdreininger et par ganger, men det ga seg etter en tid og siden var alt bra. Samme skjedde i dag, men etter litt luring og lirking gikk det over. Jeg snakket med en motorkyndig og han antok at det enten var noe i propellen eller drivstoffsystemet, og ga følgende råd på sms: Sjekk filtre, fødepumpe(sjekk evt. lekkasje i membranen), luft! Dette sier meg ingenting! Jeg har minimal interesse/kunnskap om hva maskineriet driver med nedi der, og trenger følgelig assistanse. Er det mulig at jeg via bilder av motor etc kan guides til å gjøre dette selv, som et prosjekt, eller bør jeg få proffhjelp? Eller finnes det en her som vil påta seg en ekstrajobb? Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 Gå løs på motoren og lær deg den mest elementære. Jeg hadde problemer med min motor for et par sesonger siden og var totalt grønn på driften av motorer, men gikk løs på dieselsytemet. Der er jeg "utlært" ifht hva som er hvor og hva delene av motoren driver med. Anbefales! Les en manual for din motor eller gå på youtube og forstå hvordan en motor fungerer :-) blir riktig så moro å forstå litt mer, samt at det er lettere å feilsøke om du er ute for stopp på veien :-) lykke til! KK Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juli.2013 Del på Facebook Svart 28.Juli.2013 (redigert) Motortype, alder og timetall takk Luft og vann er dieselens verste fiender. Redigert 28.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Zitt Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 (redigert) KongKing: Du har selvfølgelig helt rett i alt du skriver! Det er imidlertid alltid mer fristende å gå den lette vei enn den rette vei. Jeg skjønner at jeg absolutt bør sette meg inn i hva som foregår, men skulle absolutt hatt en med meg som kunne tegnet og forklart. teerex: Beklager at jeg ikke opplyste om det! Motoren er Mercruiser 3,6L, 180hk. Jeg vet ikke hvor gammel den er, men mener at det ble montert i 1994. Den ble nyoverhalt i 2010 og har totalt gått 1150 timer. De to årene jeg har hatt båten(150timer) har moteren startet og gått som en klokke hele tiden. Dieseltankene ble rengjort i 2011. Jeg synes det er så rart at alt fungerer greit på lav hastighet, og kommer jeg forbi et visst antall omdreininger så fungerer også alt greit.....hele tiden! Jeg frykter jo at jeg sitter på en bråstoppbombe? Redigert 29.Juli.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Slik du beskriv det synest det å vere eikvart med regulatoren som ikkje er som det skal. Sjekk overføringskabler. Kan det vere slark e. l. Det kan også vere sentrifugafuksjonen, i regulatoren, som ikkje verka som den skal. Bråstop trur eg ikkje du får av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Du har sikkert rett, men skal jeg være helt ærlig, baatmann, så skjønner jeg ikke et ord av hva du skriver! At en motor har regulator kunne jeg kanskje sett for meg, men til nytte for hva aner ikke jeg. At der er en sentrifuge/sentrifugalfunksjon i regulatoren, og at den ikke virker som den skal, ser jeg ikke for meg at jeg kan kontrollere. Hvor jeg finner disse tingene, samt overføringskabler, er meg helt ubegripelig! Skjønner du hvilket nivå jeg er på? Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 På tide å ringe en venn, evt skaffe seg sengelektyre i form av verkstedhåndbok ;) Sent from my LT25i using Xparent Red Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Heisann Wiking. Dette er neppe tett filter eller slikt siden det kommer seg etter hvert. det ville nok stoppa ved økt turtall i såfall. men kan være at matepumpa ikke leverer jevnt, dette bør du kunne se på returen. Kan kanskje tyde på litt pusteproblemer? Er dette en VM motor? jeg har hatt slike i bil som har hatt tvilsomt vippetøy og der støtstengene ikke holder seg på plass. det kan være verdt å sjekke kanskje? lykke til Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ein motorkyndig venn er nok tingen i første omgang. Vidare eit båtverksted. Ofte ser vi at resultatet/løysinga på slike spørsmål ikkje vert tilbakemeldt her på forumet, så det vil vi gjerne få. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2013 Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Er dette en VM motor? jeg har hatt slike i bil som har hatttvilsomt vippetøy og der støtstengene ikke holder seg på plass. det kan være verdt å sjekke kanskje? lykke til Dette er en VM-Motor ja. Jeg har hatt samme i en Marex 23 DC, men den gikk som ei klokke. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2013 Ein motorkyndig venn er nok tingen i første omgang. Vidare eit båtverksted. Ofte ser vi at resultatet/løysinga på slike spørsmål ikkje vert tilbakemeldt her på forumet, så det vil vi gjerne få. Jeg har en bror som er sivilingeniør(maskin), men han er umulig å få tak i! Hvis han ikke er på oppdrag i Manila eller Houston, så er han hjemme i Tyskland eller i sommerhuset i Frankrike! Jeg føler at jeg trenger en ved min side, som kan fortelle meg hvor de forskjellige ting er, som det har vært snakk så langt. Jeg lover tilbakemelding, baatmann! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 Nå har vi brukt båten litt de siste dagene, og opplevelsen av problemet er i grunn litt annen enn slik jeg tidligere har beskrevet. Sett fra mitt amatørstandpunkt kan det ikke ha med drivstoff og filtre etc.å gjøre. Som tidligere sagt så går alt greit opp til 2000 omdreininger. Litt mer gass da, så får jeg samme følelsen som om jeg i en bil trykker clutch'en litt inn og ut. Turtallet øker og synker jevnt og trutt, men men farten øker ikke. Enda mer gass, så kan jeg øke turtallet 3000 omdreininger, men fremdeles øker ikke farten. Det virker nærmest som om den står i fri, med andre ord kan det ha med gearet å gjøre? Det rare er at problemet er veldig konstant, og skjer ved samme turtall hver gang. Forskjellen nå er at det ikke går over etter en tid, slik som det tidligere gjorde. Jeg har ikke fått noen proffer til å se på det, verken private eller verksteder......ingen har tid for tiden! Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Har du sluregir? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Zitt Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 Jeg vet ikke hva sluregir er, Jon-Kåre, og aner ikke om jeg har det! Det eneste jeg vet(har hørt) om giret mitt er av han som hadde service på motoren i fjor høst. Han fikk ikke peilet olje i giret, fordi har ikke klarte å løsne peilepinnen. Han var redd peilepinnen skulle løsne/knekke og dette ned i girkassen. Han bare ba meg gjøre det selv, og det har ikke jeg gjort og vet heller ikke hvordan. Takk for hjelpen sa jeg, og kommer sikkert ikke tilbake dit. Kan problemet mitt ligge der kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Hvis dette er ei gearkasse hvor lamellene går i olje og peilepinnen ikke lar seg løsne vil jeg tro det er på høy tid med en olje-service på kassa og at syndebukken er den. Tror jeg ville prioritert dette før jeg brukte båten mer ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chilli Solbris Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Enig med Vanntro. Høres ut som om du mangler olje i girkassa eller at lamellene trenger en justering. Når du går på lavt turtall får ikke propellen og aksling så stor belastning. Ved høyere belastning slurer giret. Akkurat som på bil....... Service på giret er en knakende god investering......... Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 Hvis dette er ei gearkasse hvor lamellene går i olje og peilepinnen ikke lar seg løsne vil jeg tro det er på høy tid med en olje-service på kassa og at syndebukken er den. Tror jeg ville prioritert dette før jeg brukte båten mer ! Jeg takker dere begge for svar, VannTro og Erikda! Dere får meg til å tenke og resonere, og det skal det jo litt til. Jeg har alltid forstått det slik at en gearkasse har tannhjul, og en clutch har lameller. Hvis det stemmer, hvordan fungerer et sluregear med tannhjul, eller har gearkassen lameller i stedenfor tannhjul? Hvordan fungerer det med clutch i en båt? Vi har jo ingen clutchpedal. På gearkassen er det tydeligvis en peilepinn for olje, og da er det vel også et punkt for påfylling av olje også. Kan jeg ikke bare fylle på olje, og se om det ordner seg da? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Har du funnet denne peilepinnen da? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Sjekk også det kan være propellakslingen glipper i klemflensen. Tydelig at noe glipper, enten i gearet eller klemflens. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 (redigert) Om det f.eks. er en PRM så har den lameller som går i olje, det er disse som går i grep når du setter motoren i gear. Kassen har drev for å endre utvekslingen sik at propellen ikke går like fort som drivakselen på motoren. Slik sett har du "clutch" i gearkassa. Ved en feil hvor det "slurrer" vil det antagelig lukte brent av oljen. De aller fleste kasser fra den tiden din båt er fra og med motor i den størrelsesorden har slike kasser. De færreste har hydrauliske(annet prinsipp). Når du kommer så langt at du har fått tappet oljen så "skyll" kassa med diesel før du fyller ny olje. Sjekk type kasse og hør med produsenten om vilken oljekvalitet som skal på( som regel 15w-40 mineralsk slik du sikkert har på motoren). Redigert 10.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chilli Solbris Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Enig med VannTro igjen. Peilepinnen sitter mest sannsynlig i en sekskantskrue. Du skal etter all sannsynlighet bruke en olje som har viskositet SAE 30. Altså ikke en 15-40 olje...... Ta bilde av girkassa og legg ut her, så tipper jeg trøbbelet et løser seg kjapt....... Helst med kassasjon navn. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Helvetes autokorrektur........... :wub::wacko: Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 Ta bilde av girkassa og legg ut her, så tipper jeg trøbbelet et løser seg kjapt....... Helst med kassasjon navn. Det var lurt! Jeg tar bilder av hele udyret nede i kjelleren, så kan det jo hende at litt av hvert får seg et navn! Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Jepp, litt av hvert løser seg og du kan gasse på ut i åpent farvann uten sluring!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Zitt Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Var i båten i dag og tok endel bilder. Bildene er tatt med det samme kamera som jeg alltid har brukt, men nå får jeg plutselig beskjed om at bildene er for store. Ser ut som om jeg må kjøre ned igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Tror det holder at du nedskalert bildene. Høyreklikk, rediger bildet og velg størrelse. Mulig du får et forslag om å skalere til webstørrelse...... Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.