Jump to content

Har jeg tegn på trøbbel med drivstoffsystemet?


Zitt

Recommended Posts

Prosedyren fra hjemmehavnen er 5 knop gjennom noen trange sund til vi kommer ut i litt mer åpent landskap. Ved 2000 omdreininger går det unna i 8 knop og ved 3000 i 15 knop og ved 3500 i 19 knop.

I går opplevde jeg at den begynte å "lugge" litt ved 2500 omdreininger et par ganger, men det ga seg etter en tid og siden var alt bra.

Samme skjedde i dag, men etter litt luring og lirking gikk det over.

Jeg snakket med en motorkyndig og han antok at det enten var noe i propellen eller drivstoffsystemet, og ga følgende råd på sms: Sjekk filtre, fødepumpe(sjekk evt. lekkasje i membranen), luft! Dette sier meg ingenting!

Jeg har minimal interesse/kunnskap om hva maskineriet driver med nedi der, og trenger følgelig assistanse.

Er det mulig at jeg via bilder av motor etc kan guides til å gjøre dette selv, som et prosjekt, eller bør jeg få proffhjelp?

Eller finnes det en her som vil påta seg en ekstrajobb?

Link to post

Gå løs på motoren og lær deg den mest elementære. Jeg hadde problemer med min motor for et par sesonger siden og var totalt grønn på driften av motorer, men gikk løs på dieselsytemet. Der er jeg "utlært" ifht hva som er hvor og hva delene av motoren driver med. Anbefales!

 

Les en manual for din motor eller gå på youtube og forstå hvordan en motor fungerer :-) blir riktig så moro å forstå litt mer, samt at det er lettere å feilsøke om du er ute for stopp på veien :-) lykke til!

 

KK

Link to post

Motortype, alder og timetall takk :smiley:

 

Luft og vann er dieselens verste fiender.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

KongKing: Du har selvfølgelig helt rett i alt du skriver! Det er imidlertid alltid mer fristende å gå den lette vei enn den rette vei. Jeg skjønner at jeg absolutt bør sette meg inn i hva som foregår, men skulle absolutt hatt en med meg som kunne tegnet og forklart.

 

teerex: Beklager at jeg ikke opplyste om det! Motoren er Mercruiser 3,6L, 180hk. Jeg vet ikke hvor gammel den er, men mener at det ble montert i 1994. Den ble nyoverhalt i 2010 og har totalt gått 1150 timer.

 

De to årene jeg har hatt båten(150timer) har moteren startet og gått som en klokke hele tiden. Dieseltankene ble rengjort i 2011.

Jeg synes det er så rart at alt fungerer greit på lav hastighet, og kommer jeg forbi et visst antall omdreininger så fungerer også alt greit.....hele tiden!

Jeg frykter jo at jeg sitter på en bråstoppbombe?

Redigert av Wiking26AC (see edit history)
Link to post

Du har sikkert rett, men skal jeg være helt ærlig, baatmann, så skjønner jeg ikke et ord av hva du skriver!

At en motor har regulator kunne jeg kanskje sett for meg, men til nytte for hva aner ikke jeg.

At der er en sentrifuge/sentrifugalfunksjon i regulatoren, og at den ikke virker som den skal, ser jeg ikke for meg at jeg kan kontrollere.

Hvor jeg finner disse tingene, samt overføringskabler, er meg helt ubegripelig!

Skjønner du hvilket nivå jeg er på? :confused::blush::sweat:

Link to post

Heisann Wiking.

 

Dette er neppe tett filter eller slikt siden det kommer seg

etter hvert. det ville nok stoppa ved økt turtall i såfall.

 

men kan være at matepumpa ikke leverer jevnt, dette

bør du kunne se på returen.

 

Kan kanskje tyde på litt pusteproblemer?

 

Er dette en VM motor? jeg har hatt slike i bil som har hatt

tvilsomt vippetøy og der støtstengene ikke holder seg

på plass. det kan være verdt å sjekke kanskje?

 

lykke til :smiley:

Link to post
Er dette en VM motor? jeg har hatt slike i bil som har hatt

tvilsomt vippetøy og der støtstengene ikke holder seg

på plass. det kan være verdt å sjekke kanskje?

 

lykke til :smiley:

 

Dette er en VM-Motor ja. Jeg har hatt samme i en Marex 23 DC, men den gikk som ei klokke.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ein motorkyndig venn er nok tingen i første omgang. Vidare eit båtverksted.

 

Ofte ser vi at resultatet/løysinga på slike spørsmål ikkje vert tilbakemeldt her på forumet, så det vil vi gjerne få.

Jeg har en bror som er sivilingeniør(maskin), men han er umulig å få tak i!

Hvis han ikke er på oppdrag i Manila eller Houston, så er han hjemme i Tyskland eller i sommerhuset i Frankrike!

Jeg føler at jeg trenger en ved min side, som kan fortelle meg hvor de forskjellige ting er, som det har vært snakk så langt.

Jeg lover tilbakemelding, baatmann!

Link to post
  • 2 uker senere...

Nå har vi brukt båten litt de siste dagene, og opplevelsen av problemet er i grunn litt annen enn slik jeg tidligere har beskrevet.

Sett fra mitt amatørstandpunkt kan det ikke ha med drivstoff og filtre etc.å gjøre.

Som tidligere sagt så går alt greit opp til 2000 omdreininger. Litt mer gass da, så får jeg samme følelsen som om jeg i en bil trykker clutch'en litt inn og ut. Turtallet øker og synker jevnt og trutt, men men farten øker ikke. Enda mer gass, så kan jeg øke turtallet 3000 omdreininger, men fremdeles øker ikke farten. Det virker nærmest som om den står i fri, med andre ord kan det ha med gearet å gjøre? Det rare er at problemet er veldig konstant, og skjer ved samme turtall hver gang. Forskjellen nå er at det ikke går over etter en tid, slik som det tidligere gjorde.

Jeg har ikke fått noen proffer til å se på det, verken private eller verksteder......ingen har tid for tiden!

Link to post

Har du sluregir?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg vet ikke hva sluregir er, Jon-Kåre, og aner ikke om jeg har det!

Det eneste jeg vet(har hørt) om giret mitt er av han som hadde service på motoren i fjor høst. Han fikk ikke peilet olje i giret, fordi har ikke klarte å løsne peilepinnen. Han var redd peilepinnen skulle løsne/knekke og dette ned i girkassen. Han bare ba meg gjøre det selv, og det har ikke jeg gjort og vet heller ikke hvordan. Takk for hjelpen sa jeg, og kommer sikkert ikke tilbake dit.

Kan problemet mitt ligge der kanskje?

Link to post

Hvis dette er ei gearkasse hvor lamellene går i olje og peilepinnen ikke lar seg løsne vil jeg tro det er på høy tid med en olje-service på kassa og at syndebukken er den.

Tror jeg ville prioritert dette før jeg brukte båten mer !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Enig med Vanntro. Høres ut som om du mangler olje i girkassa eller at lamellene trenger en justering. Når du går på lavt turtall får ikke propellen og aksling så stor belastning. Ved høyere belastning slurer giret. Akkurat som på bil....... Service på giret er en knakende god investering.........

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Hvis dette er ei gearkasse hvor lamellene går i olje og peilepinnen ikke lar seg løsne vil jeg tro det er på høy tid med en olje-service på kassa og at syndebukken er den.

Tror jeg ville prioritert dette før jeg brukte båten mer !

Jeg takker dere begge for svar, VannTro og Erikda!

Dere får meg til å tenke og resonere, og det skal det jo litt til. :giggle:

Jeg har alltid forstått det slik at en gearkasse har tannhjul, og en clutch har lameller. Hvis det stemmer, hvordan fungerer et sluregear med tannhjul, eller har gearkassen lameller i stedenfor tannhjul?

Hvordan fungerer det med clutch i en båt? Vi har jo ingen clutchpedal.

På gearkassen er det tydeligvis en peilepinn for olje, og da er det vel også et punkt for påfylling av olje også. Kan jeg ikke bare fylle på olje, og se om det ordner seg da?

Link to post

Om det f.eks. er en PRM så har den lameller som går i olje, det er disse som går i grep når du setter motoren i gear. Kassen har drev for å endre utvekslingen sik at propellen ikke går like fort som drivakselen på motoren. Slik sett har du "clutch" i gearkassa. Ved en feil hvor det "slurrer" vil det antagelig lukte brent av oljen.

De aller fleste kasser fra den tiden din båt er fra og med motor i den størrelsesorden har slike kasser. De færreste har hydrauliske(annet prinsipp).

 

Når du kommer så langt at du har fått tappet oljen så "skyll" kassa med diesel før du fyller ny olje. Sjekk type kasse og hør med produsenten om vilken oljekvalitet som skal på( som regel 15w-40 mineralsk slik du sikkert har på motoren).

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Enig med VannTro igjen. Peilepinnen sitter mest sannsynlig i en sekskantskrue. Du skal etter all sannsynlighet bruke en olje som har viskositet SAE 30. Altså ikke en 15-40 olje...... Ta bilde av girkassa og legg ut her, så tipper jeg trøbbelet et løser seg kjapt....... Helst med kassasjon navn.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Helvetes autokorrektur........... :wub::wacko:

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...