Espen_T Startet 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2013 Hei Jeg er en "landkrabbe" som går å tenker litt på å anskaffe en båt for bruk i tilknyttning til en familie hytte. Etter å ha søkt litt på finn blir jeg litt overasket over hvor lite en får for pengene når man skal ha båt, til tross for at de som har greie på det sier båtprisene er lave for tiden. Det andre som overasker meg er at det ser ut som de fleste båtene har sjøvanskjøling? Som relativt oppegående når det gjelder motorer(på land) syntes jeg det høres veldig merkelig ut å kjøre saltvann gjennom motoren. Hva er forventet levetid på en Mercruiser V8 eller V6 i driftstimer, og år i drift? Om man kjøper en 1998-2000 Hydrolift F23 eller 2002-2004 S24 kan man da forvente at motoren holder en stundt om man gjør de vanlige service tingene? Er det noen av motor variantene som sitter i disse båtene som har kjente feil man bør være ekstra obs på? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 de som evt. er saltvannskjølte bør man vel være ekstra varsomme med ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Christensen Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Tror ikke du skal forvente at motoren er mer holdbar om den sitter i en dyr båt enn i en rimelig, de fleste båtprodusenter kjøper motorer fra de samme motorleverandørene. I slike installasjoner med amerikanske vinkeljern (les V6 & V8) så er vel manifolder og risere en gjenganger og er vel nesten å betrakte som forbruksvare. En erfaren motormann anbefalte å demontere risere årlig og smøre bolter og bytte pakninger. Jeg ville helt klart gått for en ferskvannskjølt variant, men selv på disse har du sjøvann i eksosen, så riserne vil uansett ruste og gro igjen her også. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Scand7100 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Motorene er enkle effektive og billige. Men blir alt for ofte ikke påspandert oljekjøler og varmeveksler til ferskvannskjøling.. Får de ferskvannskjøling og oljekjøler så varer de nesten evig. Er meget slitesterke motorer. Ville gått for en vortec utgave.. Du får en motor du enkelt gjør servicer selv på til en billig penge.. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Har en 4.3 l efi mercruiser i min båt. Og er veldig fornøyd med den. Motoren er 13 år gammel. Men ser fortsatt ut som.ny. enkel grei og gjennomprøvd teknologi. Men pass på og få en med ferskvannskjøling. Da er det kun raisere og manifolder som kan tæres. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Scand7100 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Ricere og manifoiler tar jeg av hvert år og vasker de rene . Sprayer samtidlig skikkelig inn til eksosventilene med en feit spray Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.