Jump to content

Liten selvsugende lensepumpe (håndholdt?) - Hva finnes?


sap_2000

Recommended Posts

Hei.

Har lyst på en liten håndholdt lensepumpe jeg f.eks kan bruke til å suge opp mellom skrogavstivere etter motorvask, suge opp av kjettingkassa til ankeret bak etc.

 

Tenker å mekke til så jeg kan bruke en 3-cell LiPo pakke som strømkilde som kan festes på pumpa og en bryter.

Så en slangestuss og sil på inntaket så jeg kan gå rundt å punktsuge og valgfritt en liten beholder eller slange på uttaket.

 

Noen som vet om en egnet pumpe til formålet?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Har du oljeskifte-pumpe av vakumtype kan du bruke denne.

Stikk slangen ned i væske-sølet og pump i vei!

 

To typer fra Maritim:

bilde

 

Alternativt Tannhjulspumpe fra Maritim eller Biltema.

Ulempen er at disse trekker ca 10A. Så da faller vel batteriløsningen du foreslår bort.

 

Hva med elektrisk drivstoffpumpe fra Biltema hvis de er selvsugende?

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker den enkleste Biltema pantrypumpe med 10 (12?) mm slange på begge sider. Montert 12 V lighterplugg og 12 V uttak i motorrommet.

Takker for gode tips :-)

 

Tror det må en pentrypumpe. Skal innom BT og kikke.

Kan mekke til og feste den på en 4l spylerdunk med batteri og alt.

 

Oljesuger blir for stort og bælete (samt manuelt arbeid, lol) da poenget er at den er nett og kommer til overalt.

 

10a og LiPo er null problem. Har oppsett som trekker opp mot 150A i korte støt. Ha brukt en håndholdt pakke som starthjelp for en bil med flatt batteri i 10 minus. Fyrer som bare det :-) (må være forsiktig med tilkoblet tid da pakken leverer er enn den ar godt av).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hm. Vannansamlinger på steder hvor det ikke burde være vannansamlinger er et klassisk problem som jeg også "sliter" med, typisk i kjølgris/motorrom, men også på mange andre steder, som bunnen av stuerom, etc.

Jeg har en sprøyteformet håndlensepumpe som jeg av og til bruker for slike formål, men den er langt fra idéell, så den blir sjeldent brukt. Jeg løser ofte problemene med en pappkopp og grytesvamp eller klut) - men oftere blir det vel til at jeg bare lar det ligge til neste båttur. Noe som er langt fra idéelt - det skal være så tørt som mulig i kahytt og stuerom.

 

Kom til å tenke på at det er en rekke "generelle" problemer og mulige løsninger med håndlensepumpeløsninger:

 

  • Tilgjengelighet er selvfølgelig viktig - pumpa vil bli sjeldent brukt dersom man ikke finner den når man trenger den, eller dersom man må grave dypt ned i en utstyrskasse. Jeg tror man bør tenke på "hvor skal pumpa bo" før man tenker på andre praktiske detaljer.
  • Det vil alltid være noen dråper igjen med en pumpe. Idéelt sett bør man kunne ta godt nok med pumpa til at man kan tørke opp resten med et stykke tørkepapir eller en klut, men med min håndholdte pumpe blir det for mye søl igjen som jeg ikke får opp. En slik håndtholdt pumpe bør vel ha minst mulig diameter på innslangen slik at man får pumpet opp mest mulig? Evt, med motordrevet sugepumpe, er det realistisk med så kraftig sugeevne at man får med seg de siste dråpene?
  • Hvor havner vannet som er sugd opp? Skal beholderen være integrert i pumpa? Evt, skal beholderen kunne settes ned på dørken mens man pumper? 4l spyledunk er nevnt over, det er jo lett å få tak i - men det blir jo fort "stort og bælete", blir det ikke? Med tanke på egen båt - den er ikke stor, og det er aldri langt til nærmeste vask, så med litt lang ut-slange vil det alltid være et alternativ å strekke slangen direkte til vasken eller over bord. Noe slikt forutsetter imidlertid at man har noe form for "holdeanretning" slik at ut-slangen holder seg i vasken.
  • Motorisert eller hånddreven - jeg synes ikke at det er noen stor jobb å pumpe, så personlig ser jeg ikke helt vitsen med å ha en elektrisk pumpe. Bortsett fra hvis den elektriske pumpen er kraftig nok til å ta "siste dråpe"?
  • Det største problemet med pumpa jeg har i dag er at det ikke er noen tilbakeslagsventil. Med en gang jeg slutter å pumpe, vil vannet renne ut igjen.
  • Med elektrisk pumpe - sigarettenneruttak vs batterier, det blir selvfølgelig litt ekstra styr med ledninger, og dermed større sannsynlighet for at man rett og slett lar vær. For mitt vedkomne ser jeg ikke det helt store problemet med ledning, jeg har lagt opp 12v-uttak "overalt" i båten, og har også kjøpt en hendig skjøteledning på biltema - http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Skjoteledning-til-sigarettenneruttak-43230/ - batterier er jo heller ikke problemfritt, de må lades, de er dyre i innkjøp, og de har begrenset levetid.
Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...