Jump to content

Yanmar YSB-8 motor vil ikke starte


storblaasern

Recommended Posts

Hei,



Har en seilbåt med en Yanmar YSB-8 motor. Motoren har fungert fint hele sesongen. Var ute her om dagen. Etter å ha gått med motor i en times tid, slo jeg den av og seilte i 2-3 timer. Når jeg skulle slå på motoren etterpå for å gå inn i havnen nekter den å starte. Startmotoren står å "filer" når jeg vrir om nøkkelen uten at den starter opp. Har prøvd å skru opp den siste mutteren på diesel-slangen som går inn i motoren, og her kommer det en jevn strøm med diesel inn. Dette burde vel utelukke tett dieselfilter også?



Noen tips til hva som kan hjelpe for å få motoren i gang igjen? Er ikke særlig motorkyndig, så forklaringer må legges på nivå deretter :-)


Link to post
Share on other sites

Sjølyst Marina!

 

Fikk start på skuta til slutt. Måtte kjøre startmotoren i rundt 20-30 sek før motoren dro i gang. Etter det startet den bedre, men bruker fortsatt rundt 10 sek før den begynner å gå. Har det noen konsekvenser for motoren at startmotoren går for lenge? Ser instruksjonsboken annbefaler 10 sek før man tar pause og prøver på nytt, men dette fungerte altså ikke i mitt tilfelle. Virker litt som om motoren har brukt lenger og lenger tid på å starte jevnt og trutt siste mnd.

 

Fikk i hvert fall trening i å legge til for seil og opparbeidet litt motorkunnskaper i slengen. Service på motoren neste! :-)

Redigert av storblaasern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan skyldes problemer med dieseltilførselen. F.eks at matepumpa holder på å bli slitt eller at du har en liten lekasje et sted slik at det kommer luft inn i systemet.

 

Du har tilstrekkelig med diesel på tanken?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Opplevde en annen liten sak i dag når jeg var ute og seilte.

 

Startet motoren, kjørte ut av marinaen (10 min). Seilte så ca 2-3 timer i rundt frisk bris/liten kuling og hadde ganske heftig krenging til tider (rundt 30 grader) og bølger. Etter dette kjørte jeg inn i marinaen igjen (5 min).

 

Når jeg tar en titt på motoren igjen ser jeg at det har lekket kanskje rundt 1 dl olje fra motoren som ligger på gulvet i motorhuset. Klarte ikke å identifisere hvor utslippet kom i fra, men tror det har kommet bak på motoren. Lekket ikke mens jeg så på at motoren sto og gikk på tomgang.

 

Er det udramatisk at motoren avgir/lekker litt olje under "hard" seiling, eller tyder det på at noe er galt? Har ikke observert at motoren har lekket på tidligere turer, men har heller ikke seilt såpass hardt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...