Hullmann Startet 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2013 Vi er en familie med mor, far og barn på 4 og 6 år. Vi bor i Oslo, og ønsker en fritidsbåt til ca. kr. 150.000, for ettermiddagsturer og helgekos i Oslofjorden og omegn. Vet ikke hva vi bør ha, men ønsker fornuftige råd for et godt båtkjøp. Er det noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Det er mange muligheter. Jeg kjøpte min første båt i april i år, på samme budsjett som dere. Det ble en seilbåt på 28 fot med kjøleboks, spritkjøkken og overnattingsplass til 4 voksne og 2 barn. Jeg valgte å ha båtplass i Son, selv om jeg bor i Oslo. Med bil bruker jeg ca 35 minutter til båtplassen, hadde jeg hatt den i Oslo ville jeg kanskje brukt 15-20 minutter. Forskjellen i reisetid er ikke så stor, men fra Son og sørover blir Oslofjorden vesentlig bredere, og det er veldig mye bedre plass til å seile og feile uten å komme i konflikt med andre. Dessuten blir det litt mer overkommelig med helgeturer til steder som Hvaler, Tjøme og Koster. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 H80: Det virker som en fornuftig løsning, for å ha gromplassene innom rekkevidde Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Velkommen til Baatplassen.no! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
KongKing Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Hva slags båter dere på utkikk etter? Seil eller motor? Rask eller saktegående, med/uten overnattingsmulighet, toalett, utenbords/innenbords osv. Jeg vil anbefale en snekke til den prisen. Da får dere en relativt stor båt med mulighet for overnatting, bysse, toalett. Marsjfarten ligger ofte på 6-10 knop, så da kan det være lurt å finne en båtplass i Bærum-Asker-området så det er kort vei til Vestfjorden og øyene her. Her er noen eksemplarer på gode snekker i din prisklasse, noen lavere også: Nidelv 24 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43020052 Marex 21 (18 knop!) http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41586802 Fevik 715 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42190729 Scand Classic AV http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42013356 Siden du har barn vil jeg anbefale å ha badeplattform. Gull verdt med barn :-) KK Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Vi kjøpte skibsplast 655 i vår og er kjempefornøyd:) vi er to voksne og et barn på snart 1 år riktignok. God uteplass, god inneplass(soveplass til 2,5 personer) dass, vask, kokeapparat. I tilleg er den ikke for stor til å trekke på henger, og funker fint til vannsport, som kanskje er viktig med barn etterhvert. Mulig du må litt over 150k for en brukbar en, men ikke så mye i dagens marked.. Kjøp med 115 hk.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
nordan family 27 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Nordan Family 27 med Ford motor skulle være en grei båt med bekymringsløs motor. Og innenfor budsjettet slik markedet er i dag. Også Elwaro 30 er en glimrende familiebåt der mange har skikkelig motor, og som i dagens marked er innenfor budsjettet ditt. Men det kommer jo litt an på hva du vil ha. Synes også forslaget om Skibsplast 655 er et godt forslag, hvor det meste vil være vesentlig nyere. Men det er jo litt mer begrenset inneplass i den, og det blir nok ikke like mange overnattingsdøgn i strekk i den. Men det blir antagelig mindre vedlikehold og reparasjoner også, litt bililgere båtplass og opplag, men litt høyere drivstoffutgifter. Sitér dette innlegget Link to post
Slangemannen Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Vi kjøpte en Elwaro 755 i våres og er kjempefornøde. Utrolig stor plass i forhold til størrelsen både inne og ute. Ligger noen på Finn.no som ser bra ut. Sammenligner du den med andre snekker f.eks Nidelv 24 så ser du en helt annen verden med utnyttet plass. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ville helt klart ha satset på ei snekke. De finnes i mange varianter og størrelser. De har god plass de fleste av de, og tror det er her du får mest igjen for pengene. Det er ikke noen rask båttypr, men du skriver at du skal kose deg i indre Oslofjord. Det er enkle og greie båter å vedlikeholde. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
tobixen Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Jeg valgte å ha båtplass i Son, selv om jeg bor i Oslo. Jeg tror det er fornuftig, så jeg har gjort (nesten) det samme. Kambo - rett ved togstasjonen, så godt tilgjengelig både med tog og bil - det blir enda bedre når Follobanen er klar! Kollegaen min anbefalte Gressholmen, jeg ser jo et poeng i at man kan komme seg dit ut "gratis" dersom man har månedskort til trikken, meeen ... man er jo litt avhengig av kollektivtransporten, og det tar langt lengre tid å komme seg dit enn til Kambo. Han hadde skulle vært med på to regattaer en kveld, den første rakk han ikke fordi fergerutene var endret, den andre kunne han ikke bli med på fordi han måtte rekke sisteferga hjem. Ei jolle kan jo forsåvidt løse slike problemer. Det er sikkert fint og mange muligheter for dagsturer i indre Oslofjord, men ryggmargen min sier at man har større frihet i ytre Oslofjord :-) Vet ikke hva vi bør ha, men ønsker fornuftige råd for et godt båtkjøp. Er det noen som kan hjelpe? Seilbåt! Helt klart :-) Motorbåter sluker fort veldig mye drivstoff! I allefall hvis man skal ha litt størrelse og fart på dem. Høy fart er dessuten livsfarlig, særlig i mørket. Jeg ønsket meg også båt. Kravet var at det skulle være sengeplasser ombord, og jeg tenkte meg ei snekke - helt til jeg med flaks kom over en underpriset seilbåt på finn.no. Siden har jeg aldri sett meg tilbake :-) Skjønt, jeg går jo glipp av litt, med en motorbåt kan man ta seg frem på steder hvor det er grunt eller under lave bruer. Forøvrig anbefaler jeg http://www.baatwiki.no/wiki/Kj%C3%B8p_av_b%C3%A5t Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
BAN Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ville helt klart gått for snekke om jeg skulle ha kosebåt for en familie. Båten er billig, og du kan legge mer av budsjettet ditt i bekvemmeligheter ombord. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Enkelt båtliv med i sum lave kostnader på tross av bensinkostnaden og lite vedlikehold: Lett båt med overnattingsmuligheter som du kan ta opp på egen henger og utenbordsmotor. Skibsplasten 655 er en blant flere slike. Står ikke hvor du bor. Finn ut hvor det er enkelt å sette ut med slak utsettingsplass. Det er beskrevet plasser i arkivet her. Et helt annet båtliv med langt mer pussing og bunnstoff og mange kompliserende faktorer med seil og alt tilbehør samt båtplass og opptak: Seilbåt i størrelse 25 fot og større som krever litt størrelse på kran / kranbil. Likevel er seilbåt et berikende båtliv og et helt livsstudie og kanskje en kommende livsstil. Opptil 5 knop for motor i seilbåt kan høres lite ut, men 5 nautiske mil på en time er forbausende langt i Oslofjorden. Du har på den tiden passert mange nydelige viker, øyer og plasser i (indre) Oslofjord på den timen. Seilbåt er også for motor en helt annen måte å fraktes på sammenlignet med motorbåt da motorlyden ofte er langt mindre sjenerende. (Kanskje unntatt utenbordsmotor på seilbåten) Seilbåten får en helt annen tyngde og ro i sjøen og transport-følelsen man får i motorbåt kan kjennes mer som "en tilværelse" på vannet. Alt dette er smak og behag, men vel verdt å være oppmerksom på som en mulig opplevelse. Bare husk å kjøpe et kurant båtmerke, særlig ved kjøp av seilbåt. Ukurante seilbåter kan være vanskelig å bli kvitt uten stort verditap. Kurante båter er f.eks Maxi på 28 fot eller større og Albin Vega. Din situasjon er også besvart mange ganger i andre tråder så bruk søkfunksjonen på aktuelle båttyper. Velkommen til båtplassen! Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Nå skal jeg ikke gjøre dette til en konkurranse mellom seilbåter og motorbåter, men for min del ble min seilbåt "mye mer båt" enn tilsvarende motorbåt, hvis vi tenker størrelse og pris. Jeg har plass til 4 voksne og 2 barn i køyene ombord, og kun 1 voksen må pakke sammen sengetøyet for at vi alle skal kunne sitte rundt bordet nede i salongen ("kjelleren"). Det er også plass til alle seks rundt bordet i cockpit. Det er 85 liter ferskvannstank, og porselenstoalett med septiktank. 2x2000W kokeapparat, oppvaskkum med fersk- og saltvann. Autopilot og plotter, VHF med antenne 10 meter over havet.For motor gjør jeg 6,5 knop i maksfart. Siden et seilbåtskrog er så lettdrevet, kan jeg tøffe rundt svært økonomisk i 5 knop. Faktisk bruker jeg kun 0,3 l/nm når jeg går i 4,8-5,2 knop (målt over en distanse på 63 nm i sommer).Jeg er også temmelig trygg på at min seilbåt tåler ganske hard vind og tilhørende føre. Jeg har ikke erfaring med motorbåt i stiv kuling og bølger, men jeg tror jeg ville følt meg mer utrygg i sterk vind og høy sjø. Egenskapene i dårlig vær er jo ikke så viktig for en familie med små barn, men det er jo trygt å vite (synes jeg iallefall) at båten tåler veldig mye mer enn mannskapet. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Jeg ville ikke gått for båtplass utenfor Drøbak / Storsand uten å tenke meg godt om. Innenfor dette har du mange perler tilgjengelig, og begrenset med store bølger. Havner du i Son har du et langt stykke inn igjen til de indre perler, og fremdeles et stykke som kan være værhardt til mulighetene lengre ute. Sett deg på venteliste på noen foreninger om du kvalifiserer for det. Det er ikke så mange år til du er fremme i køen, og da blir båtplassene ganske rimelige. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Jeg husker godt da jeg var liten og vi hadde snekke i Horten. Nå er det litt større avstander å snakke om der enn her i Oslo, men husker vi ungene var veldig leie når vi endelig kom frem i sneglefart. Ofte kom vi bare såvidt ut av indre havn før vi kjedet oss fælt . Nå som jeg har fått skjegg og hår på ryggen, virker snekke fristende. Men valgte en daycruiser for at vi da raskt kan nå badeplassen el. før dattera blir lei. Nor-Dan 6100, 20 fot, 1996 mod. Betalte 130000 i fjor høst. Tror nok jeg kunne gjort et enda bedre kjøp nå. Ville satset på så ny motor som mulig. Jeg har skrudd mer enn vi har vært utpå. Har nok Vært ekstra uheldig også da .. Men har sovet over i båten to netter. Og det var bare koselig. Dattera på 3 hadde god plass mellom oss i forpiggen og enda er det plass til en til bak. Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4 Beta Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
VannTro Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Jeg synes det er vågalt å anbefale en som antagelig ikke har båterfaring å kjøpe seilbåt. Er redd det blir mer stress enn kos da. Her er en Skilsø 27 snekke med 72hk Yanmar fra 2004(gått 370 timer = knapt innkjørt). Her får dere sengeplass til 4 og en motor som mest sannsynlig gir dere null problemer i veldig mange år fremover. Eneste umiddelbare oppgradering jeg ser er å få byttet ut paraplydreggen med et Bruce kopi anker(dette koster noen hundrelapper), samt en liten kartpolotter. Skilsø er kjent for meget høy kvalitet på båtene ! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42329451 Denne får du fint prutet ned til 150.000,- Redigert 1.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Erik Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Jeg synes det er vågalt å anbefale en som antagelig ikke har båterfaring å kjøpe seilbåt. Er redd det blir mer stress enn kos da. Det er kun en ting jeg angrer på, og det er at jeg ikke startet rett på seilbåt. Kan brukes som snekke i starten. Stikker litt dypere og rager litt høyere, og har vesentlig bedre sjøegenskaper, men er eller som en letthåndterlig snekke. Så kan man heise duk i rolig vær etter hvert, og før du vet ordet av det er du blitt en seiler. Seiling er ikke komplisert. Det er bare å justere noen tøyflater med hjelp av 2-3 tau (i hvert seil). Til sammenligning er en forbrenningsmotor en langt mer komplisert innretning Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
VannTro Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 å...du har vel motor du også Seile er "sport" og her etterlyses "koseturer". Jeg mener også at den båten jeg linket til vil gi problemfritt motorhold..... Ps Jeg har mange timer i seilbåt bak meg, så helt ukjent med det er jeg ikke. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Popeye70 Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Seile er "sport" og her etterlyses "koseturer". Seiling er kos, og ikke minst terapi. Ut på sjøen, opp med seilene og av med motoren... Da snakker vi kvalitetstid. Som Odd Børretzen så fint sa det i en av sine tekster: "...jeg segler så sakte det går an, for turen er over når jeg kommer til land." Redigert 1.August.2013 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Ja, jeg har motor, men jeg blir nok ikke like stresset hvis den stopper som det en med motorbåt ville blitt Seiling er kos. Jeg sporter aldri, og ofte "dorge seiler", eller "sole seg seiler" eller "lese i boka seiler" eller "spise litt god mat seiler" vi. Seiling i rolig vær er MER kos enn å kjøre for motor. Feks har de fleste seilbåter autopilot, mens de fleste snekker ikke har det. Det sagt så hadde jeg mye kos i mange år i både daycruiser og snekke jeg, men jeg angrer altså på at jeg ikke begynte rett på seilbåt når jeg ser tilbake på det nå. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SiA Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Neptim 8000! Stor aktercabin, forcabin og bra toalett. Mulighet for solseng oppå aktercabinen. Brede dollbord, stødig båt! Ligger flere på Finn, med diverse motorer. Jeg er veldig glad i baugpropellen, gjør det mye enklere å manøvrere i litt vind! Anbefales! Hilsen Sindre. (Helt objektiv så klart!) Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 polar 770. hurtiggående snekke så du har mulighet til og komme et stykke unna hvis du ønsker det. de har egen do, endel soveplasser, mye lagringsplass og de finnes innenfor deres budsjett Hilsen Sindre. (Helt objektiv så klart!) hehe blir sånn :) er en grunn til at vi har de båtene vi har selv :P Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Jeg synes det er vågalt å anbefale en som antagelig ikke har båterfaring å kjøpe seilbåt. Er redd det blir mer stress enn kos da Jeg hadde absolutt null erfaring utover robåt da jeg kjøpte min første seilbåt. På henteturen hadde jeg med meg en som kan seiling, så han viste meg hvordan jeg rigget opp og brukte storseil og genoa - det var stort sett vindstille, så jeg fikk meg kanskje to timers opplæring tilsammen - resten har jeg lært meg egenhendig, litt etter litt. Så lenge seilbåten kommer med en motor som fungerer, så ser jeg ikke noe problem (jeg fikk problemer med min etter en stund, og brukte båten bare med seil etter dét. Litt kinkig når man skal rekke fly, jobb, barnehagelevering etc, men det gikk seg stort sett til). Lærekurven har sant nok vært litt bratt, men det tror jeg gjelder motorbåt også! Redigert 1.August.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nordan family 27 Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Ville heller ikke vært redd for seilbåt. Det er ikke veldig komplisert å komme opp på koseturselingsnivå. Men om det er mer bekymringsfritt vet jeg ikke. Gammel rigg. Gamle seil. Rustne kjølbolter. Etc etc. Seildrev. Motor er det der også. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Ville heller ikke vært redd for seilbåt. Det er ikke veldig komplisert å komme opp på koseturselingsnivå. Men om det er mer bekymringsfritt vet jeg ikke. Gammel rigg. Gamle seil. Rustne kjølbolter. Etc etc. Seildrev. Motor er det der også. Båt er lite annet enn bekymringer, fra man har signert som "kjøper" på en kontrakt, til man har signert som "selger" på en annen kontrakt - uansett båttype ;-) Dersom båten først og fremst skal brukes i Oslofjorden, på familieturer når værmeldingen tilsier at det er "bra båtvær", så ville jeg ikke tenkt så mye på "gammel rigg" - såfremt det ikke er åpenbart rustne wirer, utslitte fall, etc. "Gammel rigg" har i allefall aldri bekymret meg. Når man har familie ombord ønsker man som regel uansett ikke å presse grenser - båten tåler nesten alltid mer enn mannskapet! Gamle, utblåste seil ville jeg heller ikke vært bekymret for - gamle seil er gode nok for å lære seg å seile. Når man føler at man har lært seg seiling godt nok, så kan man spandere på seg nye seil. Kjølbolter bør vel strammes ... én gang pr tiår eller noe. Jeg har aldri gjort noe slikt, men det er kanskje noe jeg bør få gjort etterhvert. Redigert 1.August.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.