Eureka Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Flere gode kjøp på finn i disse dager, særlig eldre seilbåter. Skal du kjøpe seilbåt, og ikke vil leve med en utgiftsbombe og kilde til frustrasjon, så MÅ du ha en nyere motor. Eksempel: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43065187 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43074342 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43055235 Vurderer du seilbåt, så kom deg om bord i noen eksemplarer å se. Finner du en med nyere motor, ok nivå på utstyret og en del av nyere dato, nyere seil mm så vurder det. Har det atpåtil cockpitkalesje, så får du en enorm båt. -det er viktig da det gir en ekstra lun salong på tur, i havn i dritvær eller utover kvelden. Det er en annen ro om bord i seilbåt. turen fra A til B blir også en del av dagsturen. Det er stødigere enn tilsvarende motorbåter og mere plass, og du får mye for pengene. Mere plass å boltre seg på, både ned i en salong, fremme i en forpigg, oppe i cockpit og ikke minst fremme på dekk. I en seilbåt kan man ta seg til ting og ikke sitte passivt og vente på at man skal komme seg frem. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Med seilbåt så kjøper du sikkerhet og bedre komfort når du/dere bommer på været, og dere står friere til å seile når det er dårlig snekkevær, dvs når en snekke vil rulle og slå så mye at ingen ønsker å gå så kan det være kanonfint å seile. Dere kan også velge ruter og turer som en snekke ikke kan fordi dere har en mer havgående båt. Å seile er behagelig, det reduserer mas om når en er fremme, veldig få liker å sitte i støy og agressive bevegelser over lang tid (motorbåt og litt vær). Ikke minst er det veldig enkelt å aktivere ungene når man seiler. De kan settes til å følge med på et seil, windexen, lusa, eller hva som helst. Utkikk bak fokka ble mye brukt hos oss når vi maste mye :-) Og uten å fornærme noen så er det fortsatt et snev av status om en kommer i en klassisk (gammel) seilbåt som ingen 36 eller 42 fot nyinnkjøpt tysker eller noen snekke kan gi. Les deg opp på historien til båten og konstruktøren så blir det virkelig bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Her fikk jeg vist "passet påskrevet" for å mene seilbåt var litt for brå start på båtlivet. Vel, jeg mener fortsatt det. En annen ting jeg tenker på er at om det regner så sitter man enten nede i "u-båten" og ser ikke ut, eller man sitter i "badestampen" akter med en duk over bommen. Slik sett får man mer komfort i regnvær ved å kjøpe snekke. Måtte bare nevene det for å ballansere diskusjonen litt. Redigert 1.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Kjøper man seg en seilbåt på under 32 fot, egentlig uansett hvilken størrelse man har, så velger man selvfølgelig en med cockpitkalesje. Om det ikke er det, så kjøper man seg det. Da kan det regne så mye det vil, du sitter helt tørt for fint. Om løygangen i tillegg er på dekk og ikke i cockpit, så kan man endatil ha på kalesjen under seilas, eller bare taket/ bimini. Igjen, cockpitkalesje er et must i en mindre båt. Jeg er veldig gald for at jeg har det på min. Da kan ungene legge seg fremme i forpiggen mens mor og far spiser tapas utover de sene timer sammen med venner. Ulempen med en båt på under 30 fot, er at toalettet som regel har en eller annen form for åpen løsning. Men det løser seg med litt planlegging og tilpasning. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Unger fra 6 år og oppover er vel glad i litt fart og spenning, vannlek, strender(grunne farvann) og ikke å sitte 8 timer og passe på at seilet er der det skal være. Det er nå min tanke da at ungene fort kan bli lei 5 knop i timevis(selv om den kanskje klarer 6,2 knop i god medvind..) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Gammal snekke og seilbåt har i praksis samme fart for motor. Men når det er riktig vind kan seileren slå av diselkværna og nyte men snekka ruller og stamper videre. Og som førstebåt ville jeg tenkt sikkerhet og sikkerhet. Seilbåt er sikkerhet på flere plan. Og når en først har unger med så er det å introdusere et ikke motoisert sjøliv tidlig gull verdt. Unger som vokser opp med seiling har en lykkelig tendens til å følge det resten av livet. Men oppgaven å få motorfolk til å skjønne at det å være utpå er noe annet enn hvor lang tid det er til havn skal ikke jeg gi meg ut på ;-) Men verdien av det å seile må aldri undervurderes, veldig dumt å ha det uprøvd. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Og unger som vokser opp med motorbåt har en lykkelig tendens til å følge det resten av livet.... En del seilfolk har en tendens til å tillegge oss med motor som fremdrift noen meninger som er helt kokkos. Jeg trives like godt underveis i snekka mi som deg i seilbåt, og turen er målet, ikke det å komme frem. At du mener det er best å kjøre i 5 snop, eller med seil er helt ok. Men det er en klysete holdning å si at ikke vi andre kan ha det like fint i en snekke eller Princess 50 i 5 knop underveis. Noen trives best i 20 knop også, selv om du har slått fast at det er feil. Edit: jeg synes det er herlig å seile, så ikke misforstå å tro at jeg ikke ser gleden ved det. Kk Redigert 1.August.2013 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 men nå har jo ikke trådstarter vært på banen siden han skrev sitt åpningsinnlegg, så hva han er ute etter, er jo ikke godt å si. Så da får vi bare vente på hva han har å melde. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Gammal snekke og seilbåt har i praksis samme fart for motor. Jaha? Er flere her inkludert meg selv som har snekker som går 15 knop++ gjør seilbåten din det for motor? Hva slags båt som er best kan diskuteres i sju lange og sju breie, det eneste det kommer ned til er hva hver enkelt foretrekker, og hva den skal brukes til, jeg for min del er vokst opp med snekke, jeg syntes det virker enklere i forhold til seilbåt med tanke på og manøvrere i havn (hvis man kjører aleine) man kan kjøre nærmere stranda når barna vil bade, man kommer fortere fram samtidig som man kan tøffe avgårde i rolig fart, sist men ikke minst, da seilbåter lett blir litt større enn snekker så er det etter min erfaring vanskeligere og finne seg plass i gjestehavner hvis man kommer på et ugunstig tidspunkt større båttrenger større plass, snekker får man alltid plass til Jeg har også hvert ute og seila.. 5 timer i 3-4knop mens det blåste litt i seila... ja det tok for lang tid for meg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Jeg har snekke. I løpet av nå 4 uker på østfoldkysten og sørlandet har jeg ikke sett en eneste snekke i over 10 knop, men jeg har sett veldig mange gå i 5-7 knop sammen med seilbåter osv. Finnes mange rare båter men snekker som brukes i 15 knop pluss er sjelden rase. I stort sett alle tilfeller går de i snekkefart. Skal man ha en familiebåt for 4 med 150k i budsjett så er vel høy fart neppe det smarteste å prioritere med mindre en tar med telt og primus. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 (redigert) Flere gode kjøp på finn i disse dager, særlig eldre seilbåter. Skal du kjøpe seilbåt, og ikke vil leve med en utgiftsbombe og kilde til frustrasjon, så MÅ du ha en nyere motor. Det er jeg ikke enig i. En eldre motor KAN kanskje bli en utgiftsbombe og en kilde til frustrasjon, men ikke nødvendigvis! Eldre motorer er stort sett relativt enkle konstruksjoner, hvor man kan ta seg av mesteparten av vedlikehold og eventuelt feilsøk selv. Slik sett KAN en nyere motor bli en enda større utgiftsbombe ... Jeg hadde riktignok litt problemer med min VP MD5A på båten i Tromsø, men årsaken til at den til slutt streiket var ene og alene min feil, og kunne vært fikset relativt enkelt (jeg greide å sette fyr på startmotoren). Min 1978 Bukh DV10 som jeg har nå tikker og går som ei klokke, ikkeno tull. Jeg hadde riktignok startproblemer sist jeg var ute, men det var ganske sikkert problem med startbatteriet og ikke motoren i seg selv - og, bank i bordet, det fulgte med håndsveiv til motoren, så jeg fikk den i gang til slutt! Vurderer du seilbåt, så kom deg om bord i noen eksemplarer å se. Finner du en med nyere motor, ok nivå på utstyret og en del av nyere dato, nyere seil mm så vurder det. Når man kjøper første båt er det ikke så viktig med nye seil, skulle jeg mene. Jeg har i allefall kommet meg godt frem med gamle seil. Seil er dyrt, og slites fortere med "feil" bruk, så det er en fordel å lære seg seiling før man går i gang med den investeringsposten. Dessuten har man noe å glede seg til dersom man utsetter ny seilgarderobe med et par sesonger :-) Man har mye å lære seg når man begynner på båtlivet - det er mye som kan gå galt, og mye vedlikehold som må gjøres. Jo billigere båt jo mindre er "fallhøyden" dersom man gjør noe galt eller forsømmer vedlikeholdsansvaret. Redigert 2.August.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
båtløskar Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Jeg har snekke. I løpet av nå 4 uker på østfoldkysten og sørlandet har jeg ikke sett en eneste snekke i over 10 knop, men jeg har sett veldig mange gå i 5-7 knop sammen med seilbåter osv. Finnes mange rare båter men snekker som brukes i 15 knop pluss er sjelden rase. I stort sett alle tilfeller går de i snekkefart. Skal man ha en familiebåt for 4 med 150k i budsjett så er vel høy fart neppe det smarteste å prioritere med mindre en tar med telt og primus. flere av joda snekkene, Biam, carat 7400, polar 770 er i stand til og kjøre 15 knop+ og det var de jeg kom på i farta uten og undersøke noe særlig mer, og flere av disse er innenfor budsjettet, alt avhenger selvfølgelig av motor valg i båten. det at de kan gå så fort betyr ikke at de kun kjøres så fort. noe folk i cabincruisere og daycruisere godt kunne lært seg også Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Jeg vet at det finnes "snekker" som går fort, også seilbåter som går i plan for motor. Poenget mitt er at seilbåter og snekker i praksis går i samme fart når man ser hva som blir bruk på sjøen. Planere og halvplanere pleier å gå fortere. I 99 av 100 tilfeller går snekker og seilere i samme fart for motor. Høyere fart betyr mer penger i motor, en dårlig vurdering på begrenset budsjett. Da ville jeg satt god plass og tur/familiegenskaper samt en god motor fremfor en stor motor og hurtiggående båt. Men de får sikkert tak i noe som gjør 40+ med sitteplass for 4 for 150k også? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Hvilken båt som passer best må nesten den enkelte avgjøre selv, men da jeg begynte båtlivet anså jeg seilbåt som uoppnåelig pga at kunnskaps behovet var så langt over mitt eget nivå. Nå vet jeg at dette ikke var en korrekt vurdering, seilbåt er enklere en man tror, og derfor mener jeg at trådstarter godt kan vurdere seilbåt hvis han vil, men til syvende og siste er det kun han som kan avgjøre hva som er rett for ham. Jeg tror han vil finne lykken på sjøen uansett hvilken farkost han ender opp med Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
nordan family 27 Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Vedr dette med barns interesse, jeg tror at det er mer morsomt for barn i seilbåt enn motorbåt når de når en viss alder. Det å sitte å vente på at man skal komme frem er kjedelig, det å bidra underveis er gøy. Nettopp av denne grunn har jeg vært inne på tanken om å gå tilbake til seilbåt, og jeg kjenner flere som ved dette fikk barna med videre på flere seilferier etter at de hadde begynt å protestere på motorbåtferier. Den store forskjellen er at med motorbåtner ofte målet å komme frem til et eller annet, mens i seilbåt er selve turen målet. Min erfaring er at barn liker å temme vinden. Vi gikk fra seil til motor når nr en var 1 år og nr to var på vei. Det virket for oss fornuftig da. Nå er barna 10, 9 og 7, og tror det hadde vært fint å bytte tilbake. Men som sagt: også en seilbåt krever sin dose oppmerksomhet, vedlikehold og reparasjon. Som en billig inngangsport til seil kan en oppgradert alo mikkel 26 være en fin start. Med riktig bysseløsning er det inntill 5 køyeplasser, den er relativt bred, rank, lett å lære å seile i, bare å slenge en påhenger på hekken om noe skjer med innenbordsen, og en ganske begrenset investering / tapsmulighet. For indre oslofjord turer burde det være en fin båt. Skinner kanskje igjennomat jeg selv har hatt et slik. Det er mye bedre plass i den enn f.eks Maxi 77 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 (jeg lurer litt på om trådstarter troller med oss ... ett innlegg, med akkurat tilstrekkelig informasjon til å starte en stor debatt) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
båtløskar Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 nå har ingen nevnt 40+ knop men det jeg sier er at man får snekker som er fult kapable hvis ønskelig til og kjøre 15 knop+ som fortsatt er gode tur båter til en familie på 4-5 stykker her er en som koster 158K.. det er ikke en fast satt pris er jo bare det personen ønsker og få. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43007799 enda en. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41436112 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42255476 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42741072 Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Ikke for å strø salt i sårene, eller såre noen, men en kan som regel trekke i fra noen knop på den hastigheten som selger oppgir som toppfart - er ofte veldig urealistisk. Eller kanskje noe de har oppnådd på en god medvind/stor bølge når de har "surfet" avgårde,og da bare for ett meget kort øyeblikk. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Kenneth 81 Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Oppgitt toppfart er vel som regel også med veldig lett båt. Nesten tom drivstofftank, tom vanntank, tom septiktank, absolutt alt som ikke er boltet fast liggende igjen på land.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
nordan family 27 Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Og medvind og hjemlengsel..... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Mors kjøttkaker til middag og Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Nidelv 1874 Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Kjøpte selv en Nidelv 24 i fjor, og vil anbefale det til trådstarter, hvis han fremdeles er med oss... :-) Du får mye båt for pengene og den er billig i bruk, likefullt vil man kunne prøve ut dagsturer og weekendturer for å se om dette er noe en selv og familien vil trives med. Man kan selvsagt velge tilsvarende Marex, Skilsø e.l. - de fleste lagde tilsvarende på 70 og 80-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.