Jump to content

Polering av gelcoat (stor overflate)


båtentusiasten96

Recommended Posts

Jeg har en liten såkalt speedboat som har et blåt gelcoat lag over vanlinjen og dette er veldig matt, jeg har prøvd å polere det opp med autosol hard voks og div andre polerings mindler men ingenting funker, hva skal jeg gjøre for å få det blankt igjen? Har også endel riper og skalder i gelcoaten jeg ikke hvet hvordan jeg retter opp.........

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve med rubbing og deretter polere opp på nytt. Men er det ordentlige riper må du nok grundigere til verks ved å slipe ned med våt/sandpapir i forskjellige grader, rubbe og polere/vokse. Ligger mye videoer om dette på youtube. Sikkert en fordel å øve på noe annet før du går løs på båten...

Link to post
Share on other sites

Nå har du jo vokset båten så...

 

først en god vask, eksempelvis International Super Cleaner.

 

Så rubbing, eller poleringsmiddel som inneholder noe slipemiddel, deretter voks til slutt for å forsegle.

 

om du kun har vokset, så har du hoppet over minst ett steg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte en poleringsmaskin på Biltema nå som jeg tenkte å polert båten med. Det fulgte med en sånn ullpad? Er det den man polerer med? Eller er det noe annet som er bedre? Kjøpte også en svamplignende pad med borrelåsfeste uten at jeg vet om den er bedre..

 

Det er 150 mm borrelåsfeste på maskinen..

 

Hvilken voks anbefales? Har en flaske med flytende voks.. Er det bedre med sånn krem-voks..? Hardvoks...?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De forskjeligge padene har forskjellige egenskaper. Du må prøve hva som passer best med den rubbingen/voksen du skal bruke. Generelt er ull mer aggresiv enn skumpadder. På det blå på min båt blir det mikroriper med ull. Disse gir "skjolder" i sterkt sollys. Jeg bruker Cleaner Fluid Marine som gir en svak rubbing. Til denne synes jeg de oransje skumpaddene til Biltema gir et bra resultat.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Okok.. Får dra på biltema og kjøpe skumgummipad da.. Passer de på borrelåsfeste? Jeg har også blått skrog:)Brukte ull på bilen og den ble veldig bra:)

Jeg som trodde ulla var mest skånsom;) jaja!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er skikkelig amatør og har Biltema maskin.

 

Etter mye prøving og feiling har jeg kommet frem til følgende:

 

Mequiars one step compound er den enkleste jeg har jobbet med så langt

 

Bruker skumgummi pad på maskin til påføring og "gnikking"

 

Enklere med 150mm rondell enn 180mm rondell

 

Gnir av polish for hånd

 

Benytter ull-pute rondellen for polering etter å ha gnidd av det meste for hånd.

 

RUNDE 2:Voks/forsegler eller hva det heter

Påføres og tørkes av for hånd

Går over med ull-hette til slutt

 

Sparer krefter med maskin men det gjør seg ikke av seg selv... :-)

Redigert av Terje_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper linken virker http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=817

Jeg syntes dette er forklarende og har god erfaring med bruk av disse produktene.

 

De forskjellige pad ene er farget forskjellig, noe som er ganske genialt slik at en ikke blander sammen underveis.

Du må også kjøpt bakplate som passer til pad ene.

Jeg har også biltema maskin men den medfølgende bakplaten er mye for stor og det blir alt for tungt å jobbe med.

 

Men det viktigste er å ha lite på pad en, lite og ofte gir best resultat.

Ull paden fra Biltema kan du bruke helt til slutt for å få den siste glansen.

Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

När du har fått upp glansen så vaxa med ett vax där du kan bygga flera lager. Låter dom om att du kan behöva lägga 3-4 lager då du har tubbat och allt tidigare vax är borta. Tänk även på att det skall vara ett vax som klarar värme få en blå båt i solen lätt får en relativ hög temp.

Link to post
Share on other sites

Håper linken virker http://www.odegard-lakk.no/default.aspx?menu=817

Jeg syntes dette er forklarende og har god erfaring med bruk av disse produktene.

 

Min erfaring med produkter beregnet for bil er at de tar altfor lite på gelcoat. Som et eksempel, så fjerner Scholl S03 og ullpad spor etter våtsliping med 1000-papir på bilen min, mens det omtrent ikke gir noen synlig effekt på båten.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert så tror jeg gelcoat er vanskeligere å jobbe med enn billakk. Gelcoat har sikkert mye mere porer som fylles av skitt og salt, altså ruere å jobbe med. Det er viktig å haen sterk nok maskin så du kan kjøre på lavt turtall. Jeg synes gelcoat trenger mere jobbing enn billakk ihvertfall. Har brukt Hempel rubbing og polish på den båten vi har nå, og den synes jeg har fungert bra.. Båten var veldig bra vedlikeholdt og lite brukt før vi kjøpte den. Grindig vask er et must generelt for polering/lakkrens/gelcoatrens. Påfører du polish på en skitten overflate blir det aldrig bra.. I ekstremtilfeller med gammel og dårlig behandla gelcoat som har vært utsatt for sol salt og vær over mange år, må man vanslipe med finkornet papir, så rubbe så påføre polish

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg er noen ekspert så tror jeg gelcoat er vanskeligere å jobbe med enn billakk. Gelcoat har sikkert mye mere porer som fylles av skitt og salt, altså ruere å jobbe med. Det er viktig å haen sterk nok maskin så du kan kjøre på lavt turtall. Jeg synes gelcoat trenger mere jobbing enn billakk ihvertfall. Har brukt Hempel rubbing og polish på den båten vi har nå, og den synes jeg har fungert bra.. Båten var veldig bra vedlikeholdt og lite brukt før vi kjøpte den. Grindig vask er et must generelt for polering/lakkrens/gelcoatrens. Påfører du polish på en skitten overflate blir det aldrig bra.. I ekstremtilfeller med gammel og dårlig behandla gelcoat som har vært utsatt for sol salt og vær over mange år, må man vanslipe med finkornet papir, så rubbe så påføre polish

I dag behöver du inte våtslipa.3M har torrslippapper upp till 1500 och detta är finare än autosol

Link to post
Share on other sites

Se der ja.. Må tydeligvis ha en pad av noe slag..

 

Skal man polere helt til poleringslaget er borte og båten er blank? Også tørke av pulveret/ overskuddet til slutt ?

 

Husker da jeg polerer bilen første gang.. Da smurte jeg inn polish på hele bilen i et rimeli tykt lag, helt til det tørket helt, for så å gnikke det av for hånd.. Tungt var det!!

 

Da var båten landsatt:(

 

bilde

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...