Jump to content

Hvordan fjerne kompass og flytte kartplotter?


Popeye70

Recommended Posts

Kartplotteren min er pr. Idag festet med forrige eiers relativt amatørmessige konstruksjon, og den vingler og er løs og roterer vekk fra styreposisjonen ved den minste bølge. Slik ser det ut i dag:

 

bilde

 

Som dere ser ligger vekten på en enkel arm som er festet med klem i en bøyle. Ikke noen god løsning, da armens tyngde gjør at festet mot bøylen glir. Plotter og festearm sklir og legger seg ned på setet foran bøylen. Min plan er å fjerne kompasset ved siden av dagens plotterplassering, blende av hullet etter dette og montere kartplotteren på et mer solid RAM-feste eller noe sånt. I den forbindelse trenger jeg tips til hvordan jeg enklest/penest blender hullet etter plotteren. Avblendingen må være såpass solid at jeg kan feste et RAM-feste på denne platen. Jeg ser for meg en rund teak-plate på opp mot 25mm, og et feste som lar meg dreie plotteren rundt så jeg ser den fra begge styreposisjoner, men er selvfølgelig åpen for innspill hvis noen har gode ideer til alternative løsninger. Her er et bilde av kompasset fra en annen vinkel (ca 90 grader på fartsretningen) for å gi litt bedre oversikt over hva jeg har å jobbe med:

 

bilde

 

Er jeg inne på rett spor, eller bør jeg se på alternativer? På forhånd takk for alle innspill!

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut det der, Framtia. Kunne du rotere plotteren med den monteringen? Jeg skulle gjerne kunne stå ved styrbord ratt og se kartplotteren uten å lene meg for mye over. Og hvor fant du det lokket over åpningen etter kompasset? Det var lekkert! :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dersom det er problemet med at den sklir fremover, festet rundt bøylen, hva med å legge en gummipakning ala sykkelslange mellom beslag og bøyle?

 

Det har vært en gummipakning der, men den gnages raskt vekk. Akkurat nå har jeg lagt på litt vulktape, men det sitter ikke noe bedre. Noe av problemet er nok at bøylen det er festet i er buet, så anleggsflaten blir ganske liten. Gummi avhjelper dette, men gnages/forvitrer og forsvinner. I tillegg er det brukt unbrako-skruer med uvanlig størrelse på festet rundt bøylen. 4mm unbrako er for liten, 5mm er for stor. 4,5mm har jeg ikke fått tak i ennå...

 

Ettersom løsningen er vinglete og langt fra pen så vil jeg ha en annen løsning. To magnetiske kompass trenger jeg ikke, så jeg vil ofre ett for å få et mer stabilt feste til kartplotteren. Nå står ploitteren uten noen pod, men i den nye løsningen vil en pod være aktuelt for å beskytte baksiden når det blir mye fukt fra himmel og/eller hav.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Her fant jeg et bilde som viser bedre hvordan jeg gjorde det. Valgt å prioritere robust montering fremfor å kunne snu plotteren. Den var vel uansett i største laget til å kunne stå på tvers. Jeg hadde i tillegg en egen skjerm i nedgangen som viste samme bilde som på plotteren. Dekkplaten ble lagd i plastmateriale, og så limte jeg på noen teakstaver.

 

bilde

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk for info, Framtia. Jeg må innrømme at jeg kikket på bildene på Google-siten og bildearkivet ditt i går kveld. Du har endel gode modifikasjoner som jeg kanskje justerer litt så se passer min smak. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg tolker det dithen at han har to kompass, et foran hvert ratt?

Helt riktig. Styrbord og babord styreplass har hvert sitt kompass, og det holder med ett. Derfor vil jeg ofre det ene for å få en bedre plassering og montering av plotteren.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

skulle jo tro at nåværende plassering av plotter påvirker kompasset også? så da ville det bare være til det bedre å ta det bort.

Jeg har ikke lagt merke til noen misvisning og forskjell på de to kompassene (som står med 80-100 cm mellomrom). Begge kompass viser samme kurs som plotteren, med et slingringsmonn på en grad eller to.

 

Uansett så forsvinner ett kompass så raskt jeg får på plass ny monteringsløsning for plotteren og får en plate for å blende av hullet etter kompasset. Hvis noen kan skaffe en pen og rund teakplate i passende diameter og tykkelse (må potensielt tåle montering av kartplotter på platen) så kan vedkommende få et kompass i retur. Dekselet over kompasset er ødelagt, men kompasset fungerer perfekt, også nattlyset fungerer. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Stikk en tur på Maritim og kjøp en plate KingsStarboard.

http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/plastplater

 

kapp til en rund plate, lag fine kanter og skru fast med fugemasse mellom. Om du får plass, kan du jo felle inn en koppholder eller to.

 

http://www.maritim.no/interior-eksterior/innredningsartikler/glass-koppeholder/koppeholder-rustfri-nedfellb-

 

eller en slik? -må være den ultimate plassen for nødrakett , -såfremt det er vanntett.

http://www.maritim.no/interior-eksterior/innredningsartikler/oppbevaringsrom/inspeksjonsluke-med-bag-133-187mm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...