kakespiser Startet 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2013 Hei. På min VP MD30a dieselmotor (snekke) vil motoren noen ganger, når man setter spaken i revers eller forover, vibrere kraftig. Andre ganger går det helt fint. Det gir seg raskt når man gir litt mer gass/turtall. Jeg opplever også noen ganger det samme når jeg setter den i revers. Ellers går motoren helt fint. Det skjer ikke alltid, men relativt ofte.Det virker som det oppstår oftere hvis jeg har litt sig forover og setter den i revers, slik at propellen kanskje får litt motstand. Turtallet i fri på tomgang viser ca.700 o/min, mens det i instruksjonsboken står at det skal ligge mellom 650-750. Noen som har noen råd eller vink? Sitér dette innlegget Link to post
Seaward Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Er den helt fin ellers? Ingen fusking eller ujevn gange. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Sjekk motorlabbene nøye. Slitt, sprekk i gummi eller andre skader? Hvordan er opprettingen, står den riktig i forhold til aksling? Har det alltid vært slik...noen motorer har et kritisk omdr.talll som en bør kjøre motoren minst mulig på. Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Tusen takk for svar. Den går helt fint ellers. Jevn og fin på alle turtall. Det er kun av og til når jeg setter spaken i forover eller revers det kommer en intens risting i motoren. Akslingen går uten noen vibrasjon. gir jeg bittelitt gass etter at jeg setter den i gir forsvinner det med en gang. Det kan også forsvinne etter noen sekunder av seg selv. Ellers så går drn fint i gir uten vibrasjon i det hele tatt. Virker som det lettest skjer når jeg har litt fart fremover med båten (sig) og så setter den i revers, eller når den er litt kald. Er motorlabbene vibrasjonsdempere mellom skroget og motoren? Som sagt går den helt fint ellers Redigert 29.Juli.2013 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Ja dårlige motorlabber og/eller skjevhet i motoroppretting i forhold til aksling kan gi krafige viberasjoner på lave omdreininger Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Den ble "rettet" i 2010 da akslingen ble byttet, og som sagt det skjer bare noen ganger. Andre ganger går den helt fint på tomgang når jeg setter den i revers eller forover. Akkurat som den er på et eller annet slags vippepunkt. De gangene den rister, forsvinner det når jeg gir litt gass. Andre ganger er det ingen vibrasjoner overhodet når jeg setter den i gir. Siden det bare skjer av og til, spesielt når jeg tar spaken bakover når båten har fremoversig, lurer jeg på om det kan være turtallsjustering. Hvis det hadde vært labbene burde jeg vel merket det ellers og? Den går jo så pent og vibrasjonsfritt ellers. Redigert 29.Juli.2013 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seaward Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Dersom motoren i seg selv kan utelukkes, kan det i tillegg til overnevnte, være gearet også. Kan kanskje være at viren/ tilkoblingen mellom/på gearet og spaken er slakk/ødelagt, og ikke settes skikkelig i gear før du dytter litt ekstra på. (Regner med at du har gass/gear i kombinasjon). Evt. et lager som er i ferd med å takke for seg. Jeg ville sjekket både labber, skjevheter og gearet. Lurt å sjekke status på disse, uavhengig av om man har problemer! Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) Dersom motoren i seg selv kan utelukkes, kan det i tillegg til overnevnte, være gearet også. Kan kanskje være at viren/ tilkoblingen mellom/på gearet og spaken er slakk/ødelagt, og ikke settes skikkelig i gear før du dytter litt ekstra på. (Regner med at du har gass/gear i kombinasjon). Evt. et lager som er i ferd med å takke for seg. Jeg ville sjekket både labber, skjevheter og gearet. Lurt å sjekke status på disse, uavhengig av om man har problemer! Takk for svar igjen. Godt å få gode råd :) Det går som nevnt noen ganger helt fint, og selv når den rister går akslingen rundt uten noen form for vibrasjon når jeg setter den i gir. Det er derfor jeg (ikke spesielt teknisk anlagt) tenker turtall. Hvis det var noe med gearet ville vel kanskje ikke akslingen gå som normalt? Redigert 29.Juli.2013 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Hei. På min VP MD30a dieselmotor (snekke) vil motoren noen ganger, når man setter spaken i revers eller forover, vibrere kraftig. Andre ganger går det helt fint. Det gir seg raskt når man gir litt mer gass/turtall. Jeg opplever også noen ganger det samme når jeg setter den i revers. Ellers går motoren helt fint. Det skjer ikke alltid, men relativt ofte.Det virker som det oppstår oftere hvis jeg har litt sig forover og setter den i revers, slik at propellen kanskje får litt motstand. Turtallet i fri på tomgang viser ca.700 o/min, mens det i instruksjonsboken står at det skal ligge mellom 650-750. Noen som har noen råd eller vink? Er ikke bare slakk i overføring og/eller litt lavt turtall iom. at det forsvinner når du øker tutallet? Og at problemet ikke oppstår hver gang? Du sier jo også at problemet kommer oftere dersom båten er i sig forover og du bakker. Da vil jo belastningen på motor øke, og turtallet gå litt ned. Kan godt være at motorlabbene også er dårlig, men dersom de var de som er årsaken til vibrasjonene burde vel problemet vert til stede hele tiden? Sent from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 20.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2013 Takk for mange gode råd. Lasa mente det var dysespissene, så jeg overhalte disse på Asker Elektrodiesel. Nesten alle var modne for overhaling, så regnet med at det ville løse problemet. Kostet ca. 4000.Satt alt på plass, men ingen forandring. Jeg justerte så litt på turtallsskruen, ca. 50 o/min - problem solved! Jaja, jeg fikk jo ihvertfall overhalt dysene - som allikevel var på tide. Takk for alle råd Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.