PerGunnar Startet 16.Mars.2005 Del på Facebook Startet 16.Mars.2005 (redigert) Funderer på å lage meg en brakett for å få hevet påhengsmotoren noe. Tenker da på en fleksibel løsning med rom for litt justering (opp og ned). Har laget en skisse: Jeg tenkte å få den laget i jern/stål (setter vel bort jobben til yrkesskolen). Hva bør jeg da behandle jernet med for at det ikke skal ruste? Kan det være lurt å legge glassfiberduk og polyester på? Redigert 16.Mars.2005 av PerGunnar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Det beste er vel varmgalvansiert, sjekk gule sider. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Det beste er vel varmgalvansiert, sjekk gule sider. <{POST_SNAPBACK}> Neppe, det eneste brukbare, over tid, er syrefaste plater. Galvanisert osv vil ruste etter kort tid.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
PerGunnar Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Best hadde vel vært å kjøpt en slik en Koster ca 230$ for manuell og 700$ for el-hydraulisk (+ frakt). Men jeg hadde ikke tenkt å bruke flere "laken" på dette prosjektet. Kanskje det ikke blir noen billig affære å lage selv heller. Må regne litt på det når jeg vet mer om hva som trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Hvem er det som selger den manuelle liften? Med vennlig hilsen Anders Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Hvem er det som selger den manuelle liften? <{POST_SNAPBACK}> Fant den på iboats.com: her Søk på frasen "Manual Cmc Power Lift" og du får mange treff. Ikke sikkert den blir så dyr hvis man leter litt rundt... For eksempel her... Den til $199 burde holde for min 40Hk. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Ok takker for linkene . Er det ikke mye penger å legge i når det gjelder en 40 hk? Der liftene er jo beregnet for store motorer. Blir vel kanskje rimeligst for deg hvis du lager en selv. Jeg har vurdert å kjøpe en powerift til min 200 hk, men de er så dyre. Ser det står ett par brukte på www.svera.org. Vurderer en manuell lift. Fordelen er at da slipper jeg og montere motoren i forskjellige høyder når jeg skal prøve forkjellige propeller, overflatepropeller osv. Veldig mye enklere og bare skru på en mutter enn å måtte ta båten opp, skru av motoren og løfte den med kran hver gang jeg skal prøve forskjellige høyder. - Anders Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 (redigert) Er det ikke mye penger å legge i når det gjelder en 40 hk? Der liftene er jo beregnet for store motorer. <{POST_SNAPBACK}> Blir litt overdimensjonert ja, men med en pris på 1200 -1300 kroner (+frakt/toll) må den tas med i vurderingen... Vi får se hva selvbyggingsprosjektet kommer ut på. Holder vel noen år med flere strøk owatrol (penetrerende olje) og arcanol kanskje. Jeg er ikke ute etter det beste, men heller noe som fungerer i 4-5 sesonger. Men, er det noen som vet om polyester fester på metall? Hvis det gjør, så er kanskje dette den beste løsningen. Poenget er vel å hindre at saltvann kommer i kontakt med metallet... Redigert 16.Mars.2005 av PerGunnar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 http://www.boatownersworld.com/CMC/manual_transom_jacks.htm Har du noen anelse om hva den midterste liften ville komme på pris komplett norske kroner inkludert frakt? Den du er litt interessert i, vet du om den tåler V6 motorer? Med vennlig hilsen Anders Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 16.Mars.2005 Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 Jeg tenkte å få den laget i jern/stål (setter vel bort jobben til yrkesskolen). Blir litt overdimensjonert ja, men med en pris på 1200 -1300 kroner (+frakt/toll) må den tas med i vurderingen... Hei. Som tidligere elev på Egge videregående skole (maskin & mek) så foreslår jeg at du tar med deg skissen / tegningen opp dit og prater med de om dette. I min tid som elev der laget vi mye "rart" til forskjellige folk. Skolen hadde den gang gode priser på stål slik at prisen på ferdig produkt ble rimelig. Tror ikke at bruk av syrefast stål vil gi en mye større enn pris kontra vanlig stål, det er jo uansett små mengder som vil gå med til et slikt prosjekt. Husker også at jeg laget mye som var kjekt å ha til båten som jeg og min far hadde den gang (83/84) (Båten lå foresten i Bogen, båten til min far har fast plass der nå, men akkurat nå ligger den i "baillbua"). Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
PerGunnar Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2005 (redigert) http://www.boatownersworld.com/CMC/manual_transom_jacks.htm Har du noen anelse om hva den midterste liften ville komme på pris komplett norske kroner inkludert frakt? Den du er litt interessert i, vet du om den tåler V6 motorer? <{POST_SNAPBACK}> Vet ikke angående frakt/toll. Så vidt jeg kan se er den øverste og midterste samme brakett - ML-65. Forskjellen er at den midterste bygger mer enn den øverste. Begge tåler opp til 300 Hk. Tror jeg da... Hei. Som tidligere elev på Egge videregående skole (maskin & mek) så foreslår jeg at du tar med deg skissen / tegningen opp dit og prater med de om dette. I min tid som elev der laget vi mye "rart" til forskjellige folk. ... (Båten lå foresten i Bogen, båten til min far har fast plass der nå, men akkurat nå ligger den i "baillbua"). <{POST_SNAPBACK}> Skal ta en tur til Egge vgs. ja, de ordner mye rart der... Jeg har også fast plass i Bogen. Bra og rimelig sted å legge båten. Redigert 16.Mars.2005 av PerGunnar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.