cektopa Startet 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2013 Hei:) har en volvo penta som har jeg har byttet dieselfilter og oljefilter på før denne sesongen her. Den var litt opp og ned på turtallet før jeg fikk byttet det, men etter en litt lang tur på motor begynte jeg å merke at den hakket litt igjen, spesielt når den går på tomgang og veldig rolig marsfart. Er det noe annet jeg kan gjøre, eller hva dette kan være. Den går hele tiden, men føler kanskje ikke det kan være så bra?? Sitér dette innlegget Link to post
Seaward Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Høres ut som du kanskje har hatt litt dritt eller vann i dieselsystemet. -Iom at det bedret seg etter bytte, slik jeg forstår deg. Vet du om tanken er ren? Ville sjekket dieselfiltret igjen, og evt. renset tanken. Kan jo også ha kommet dritt inn i dysene, så om ikke det blir bedre ville jeg sjekket disse. Sitér dette innlegget Link to post
cektopa Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Nei har ikke renset opp tanken etter at jeg kjøpte den da, så mulig det er det. Dysene jobbet jeg også litt med mens jeg holdt på for å få lufta ut av motoren etter jeg byttet filteret. Dette var forøvrig en syk jobb første gangen, men oj som man lærer av litt skruing her og der:) Sitér dette innlegget Link to post
Seaward Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 He,he. Ikke sant. Da ville jeg sjekket dieselfilter og renset tanken. Det samler seg fort mye dritt der! Ps. Håper du var forsiktig når du skrudde på dysene! Berøring av nålen kan ødelegge de. Sitér dette innlegget Link to post
cektopa Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 ja hva vil det si da? Hvordan oppfører de seg når de er ødelagt da? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 (redigert) hehe...noen som ble litt varm i brystet her...og kom på at dysene muligens ble tuklet vel mye med? For øvrig, dersom du kommer til å ha mange ting du lurer på om båten din, anbefaler jeg deg å opprette en tråd, ala "Alo Mikkel xxfot, mitt prosjekt" og merk den som prosjekttråd, Presenter båten din, hvor du tar opp alt dette, ting du lurer på, sliter med, tips og råd. Da vil flere over tid lese alt du lurer på og kunne gi deg tips om ting som du tok opp for en tid tilbake, uten at man kun ved tilfeldighet ramler over alle trådene. Da blir det en mere helthetlig tråd som mange flere kan bidra i og lære av. Dessuten er det gull verdt å ta bilder og legge ut her. Jeg har alltid kamera for hånden når jeg holder på i min båt. Knipser bilder hele tiden og har etter hvert en fin base med bilder. Min prosjekttråd heter Comfort30, mitt prosjekt" og ble startet i fjor vår og lever videre enda. Der tar jeg opp alt og blir etter hvert ganske innholdsrik. Redigert 29.Juli.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
cektopa Svart 29.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 ja eller lekte litt med dem, men hvordan kan jeg finne ut av det da?? Sitér dette innlegget Link to post
Seaward Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Begynn med filter og rens av tanken og se om det blir bedre først. Spørs om ikke det ligger der. Så kan du med fordel også blande i dyserens når du fyller diesel. Husker ikke navnet, men er kondensfjerner, dyserens og dieseldyrfjerner i ett. Skal blandes i dieselen. Dersom dette ikke skulle virke kan du ta ut dysene og teste de på et verksted. VP i Fredrikstad gjorde dette for meg. Symptomer ved dårlige dyser er litt avhengig av hva feilen er. Men med tanke på at motoren gikk noenlunde bra etter at du hadde de ute, er de nok ikke så aller verst. Ser man bort fra slag etc, kan det være at fett eller dritt fra fingrene kan føre til rust eller smuss i nålen. Det er veldig finmekanikk. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Er trådstarter helt sikker på typebetegnelsen? Volvo MD5 er ensylindret og dermed burde det bare være snakk om en dyse.. Det er over 20 år siden jeg slet med min egen MD5A, men jeg mener å huske følgende: Dysa på disse motorene sitter oppi en kobberforing og det skal ikke mye mekanisk påkjenning til ved demontering før det ikke blir tett her etterpå. Foringen kan byttes eller glødes. Bytter du den må du passe på å få rett type. Jeg mener det var flere ulike typer som "nesten" passet. Foringen skal være helt flush med toppen.. Dersom drivstoffsystemet har blitt luftet etter brukerhåndboka er det minst en lufteskrue på høyttrykkspumpa som ikke er nevnt der... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.