S/Y Emma Startet 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2013 Vår SPOT satellittposisjonssender har av en eller annen grunn sluttet å fungere (får ikke GPS posisjonsfix lenger). Skal se om det er mulig å få reparert den. Men finnes det noen gode alternativ i tilfelle vi må kjøpe ny?Ulempen med Spot er at det bruker Globalstar-nettverket, som ikke er like verdensomspennende som f.eks. Iridium. Fordelen med Spot er at det har en fin tracking-modus som sender ubegrenset med posisjonsdata. Man kan også hente ned en XML-fil og bruke dataene som man selv ønsker på egne nettsider.Har sett litt på diverse Iridium-løsninger, men det virker som man må kjøpe et visst antall "credits" for å sende posisjonsmeldinger. Finnes det et Iridium-basert sporingssystem som kan sende ubegrenset med posisjonsdata, og som ikke koster en formue? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Al-Tec Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Bruker selv TrippleTrack. Følger live på Google kart. Registrerer alle start og stopp, samt geofence. Altså får du sms hvis båten flytter seg uten tenning på. Ypperlig som loggbok, og eksporterer lett loggen til excell. Døgnbemannet sentral, og reduksjon i forsikringspremien. Backupbatteri også, såklart.... Kan også gi forskjellige andre meldinger, som f.eks at lensepumpe starter eller at landstrømmen brytes. Alarm "tråkkematter" på dørk burde også kunne trigge melding, men har ikke prøvet det selv. Du får egen webside med innlogging der du kan administrere alt selv. Er usikker på hvor mye "reklame" jeg kan poste her i forumet, så du kan jo kontakte meg. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Enzo Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Trippletrack er vel ikke brukbart som sporing for folk på havet, er ikke det kun et landprodukt der man må ha dekning på mobilnettet for at den skal virke ? Tar jeg feil ? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 (redigert) TrippleTrack ser ut til å bruke GSM til kommunikasjon. Det jeg er på jakt etter er et satellittbasert system. Vi har brukt Spot 2 i mange år, og det har fungert bra helt til nå. Har studert alternativer, og det er per i dag to som står frem som mest aktuelle: Spot Gen3, som tilbyr forbedret tracking i forhold til versjon 2. Man kan stille inn tidsintervall for oppdateringer. I versjon 2 er det låst til hvert 10. minutt. Ulempen er som nevnt at det bruker Globalstar. InReach, som gir fleire muligheter for kommunikasjon visst man kobler den til en smarttelefon. Ulempen er at det er en del dyrere enn Spot. Fordelen er at det bruker Iridium. Det ser ut til at man kan hente ut XML/KML-data fra begge løsningene, så man kan snekre egne kartløsninger. Redigert 31.Juli.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Enzo Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Skal du seile til polområdene ? Hvis ikke så holder vel Globalstar og da er vel Spot bra nok, jeg er ihvertfall fornøyd med Spot 2 messengeren og vi har brukt den endel. Når vi seiler på neste langtur som vi håper å komme oss avgårde på om 3sesonger om alt går greit med planene så er vi litt usikre på om vi vil ha noen slik løsning i det heletatt. Vi tenker å heller kjøre en sattelittløsning der man betaler pr KB og ikke pr minutt, da kan vi maile og styre som vi vil daglig om vi vil og da er det superenkelt å heller bare sende en mail til en bloggløsning eller noe istedet. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Vi har tenkt oss over Stillehavet, og ser det er laber dekning med Spot der. I alle fall i følge dekningskartet deres. Hadde vært greit med en som har garantert dekning hele veien. Det ser ut til at den vi har er ødelagt, så jeg har sendt mail og hørt om jeg kan få en ny på eventuell garanti (den er 1,5 år gammel). Dersom ikke, blir det fifty-fifty-valg mellom Spot Gen3 og InReach. Hvorfor vil du ikke ha en slik løsning neste gang? Mye stress og bekymrede slektninger om du ikke sjekker inn i tide? :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Enzo Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 1,5år, er den kjøpt i Norge så er det vel ikke noe problem å få reparert eller ny. Jeg tenker som så at om jeg får en SATløsning som er slik at jeg uansett blir å være på mail osv daglig, vel da legger jeg likegodt inn en koordinatmail til blogg Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Det ser ut til at Spot gir meg en ny på garantien, så da blir det nok til å beholde det samme systemet :-) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Vanisian Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Kan Winlink 2000 væra noko å tenke på? http://www.winlink.org/userPositions Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Er det noen som vet hva den forlatte seilbåten hadde for posisjonssender? Eller hva som vil være hensiktsmessig? Holder det med AIS? http://www.tk.no/nyheter/article6786324.ece Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Det er helt riktig at Trippletrack benytter GSM for sending av GPS data. Altså avhengig av dekning, men trenger ikke 3G for å sende disse data. Jeg befinner meg stort sett bare langs kysten, og da fungerer det fint. Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.