G-sabb Startet 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2013 Motoren skal stå på en gummibåt 290.Har nå en sliten Yamaha 4 planer så vidt med en voksen ombord.Burde en av disse to holde?Erfaringer med noen av de to eller andre tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Det blir aldri feil med en Yamaha på hekken! "Sjøens Toyota" - he he. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Uten noen som helst langvarig erfaring med noen andre merker en Yamaha må jeg si meg enig med ArvidKa. Jeg går alltid for Yamaha. Men motorvalg bør også avhenge litt av hvilken forhandler/verksted du har i nærområdet, skulle det bli en garantisak f.eks., er det kjedelig å kjøre timevis til Yamaha-forhandleren om Tohatsu-forhandleren ligger 5 minutter unna. (Det skal sies at jeg ville trolig valgt Yamaha uansett, gammel vane er vond å vende) 2-takt 4hk og 4-tak 6hk vil oppleves ganske likt tror jeg, da 4-takterne ikke er like spreke. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
G-sabb Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Takk for svar begge to.Jeg har Både Yamaha,Honda og Tohatsu forhandler 20min unna.Ser det er gode tilbud på Evinrude 6hk også. Tror jeg går for Yamaha sel om den er litt dyrere Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 2-takt 4hk og 4-tak 6hk vil oppleves ganske likt tror jeg, da 4-takterne ikke er like spreke. Dette er vel en påstand du gjentar med jevne mellomrom, men er det sant? Ikke etter min erfaring! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
G-sabb Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Hei båten er godkjendt for 7.5kw men jeg vil ikke ha for stor motor da en 10åring skal bruke den mest.Den bør dog plane lett med en voksen 85kg om bord,tror 6hk vil holde??? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) Dette er vel en påstand du gjentar med jevne mellomrom, men er det sant? Ikke etter min erfaring! Vår 4Hk 2 takt Tohatsu er sprekere og raskere en kompisen sin 6 hk 4takt Yamaha... Jeg drar en tube med 1 unge i raskere enn han.. 1 knop, men fortsatt raskere.Vi har byttet om å motorene/jollene også for å dobbeltsjekke. Mvh Bavaria32sport Redigert 30.Juli.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Dette er vel en påstand du gjentar med jevne mellomrom, men er det sant? Ikke etter min erfaring! Jeg opplever 4-taktere som "dauere" motorer, det har jeg også registrert at mange andre her inne gjør. Det er slik et forum fungerer, vi deler erfaringer, så andre kan lese våre erfaringer og forhåpentligvis bli litt klokere. Det krever litt av "leseren" som må skille ut og gjøre seg opp en egen mening basert på mange andre tildels sprikende meninger. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
G-sabb Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Takker for svar Yamahaen,4hesteren som jeg nå har burde jo klare å få jolla i plan med en voksen om bord men sliter veldig men det går til slutt.Mulig det er noe gale med den?Den starter lett og går fint ellers.Mulig jeg burde prøve å justere på forgasseren men i så fall hvor?det er vel bare en justerings skrue som har fjær ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 er også 2 forskjellige modeller av Yamaha 4hk 2T , den ene med 83cc blokk, den andre med 103cc blokka fra 5-hesteren. min er den minste, den sliter med å få aquaquick jolla mi i plan med 1 voksen. Vil tro den med store blokka er sterkere Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
G-sabb Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Ok.Da er sikkert min av den minste er også 2 forskjellige modeller av Yamaha 4hk 2T , den ene med 83cc blokk, den andre med 103cc blokka fra 5-hesteren. min er den minste, den sliter med å få aquaquick jolla mi i plan med 1 voksen. Vil tro den med store blokka er sterkere Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Jeg kjøpte Suzuki sin 6hk for noen uker siden. Det virker som svært bra kvalitet. Yamaha sin ser jo ikke ut med det hvite dekselet. Snakk om horribel industridesign. De gamle er mye finere (og bedre) Men smaken er jo som kjent som baken.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) Ok.Da er sikkert min av den minste se hva som står på merkeskiltet, min er 4BS og om jeg ikke husker feil så er det 4C-modellene som har 103 blokka..? Kan jo også være at propellen er litt i største laget så den ikke orker å komme opp i fart/turtall Redigert 30.Juli.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
littmild Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Enig med Worry II ang. designet på Yamaha's småmotorer, helt forferdelig.. men innmaten er fortsatt viktigst, og der holder jeg en knapp på Yamaha. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
hawthorne Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Hadde en 2011 modell Tohatsu 5hk på min Steady 260, og var veldig fornøyd med denne. Men den var litt for lang (selv om det var kort stamme). Har nå en Suzuki 6hk på samme båt, siden Tohatsu'en ble stjålet. Den har riktig lengde (også kort stamme), men er marginalt slappere enn Tohatsu'en. Min konklusjon er at begge funker strålende :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.