Jump to content

Hvordan unngå vridning av vinsjbånd ved opptak på båthenger


Havgap

Recommended Posts

Jeg får "alltid" vridning av vinsjbåndet ved opptak. Selvfølgelig kan jeg dra ut båndet og rette det til når båten er kommet på plass og bil/henger kjørt opp fra utsettingsområdet, men "bretten" på båndet blir vel et svakt punkt etterhvert. Synes det er vanskelig å unngå og det er selvfølgelig når opptakingen er på det tyngste at jeg ser at 'nå bretter et seg til igjen' Akkurat da er det umulig å rette ut båndet på grunn av for tungt drag. Noen som har et lurt patent?

 

Båndet raknet litt da jeg tok opp båten sist, og nå ser jeg at Clas Ohlson har bånd med bruddstyrke på 2000. Er det like bra som originale bånd?

 

http://www.clasohlson.com/no/no/Vinsjb%E5nd/Pr308119000?kb=1&gclid=CNagyPep17gCFTN2cAodMFoAug&

 

 

Link to post
Share on other sites

kan ikke svare for clas sine bånd, men min erfaring er at disse bør byttes innimellom - dette materialet svekkes over tid av sollys. Har selv hatt brudd når yamarinen skulle opp - gikk heldigvis bra. Tror jeg satte på et bånd fra Maritim, det har fungert som det skulle

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, har et godt forslag; bytt til vaier. Hadde bånd på en liten henger/båt, og da gikk det greit for kunne sveive med en hånd og føre båndet med den andre, men går ikke med båt av litt størrelse vil jeg tro. Nå er det vaier og el-vinsj og livet har blitt noe annet og opptak/utsetting går som en lek og uten behov for hjelp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Han hyttenaboen vår har en Askeladden Beetle og opptreksvogn med slikt bånd.. Det røk tvert av!! Ville heller hatt vire på en slik vinsj.. Jeg har ankerspill i naustet med motor så jeg bruker ikke vinsjen på opptrekksvogna.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også problemer med at vinsjbåndet foldet seg på den ene siden ved opptrekk. Monteringshullene til vinsjen er avlange slik at vinsjen kan vris i forhold til hengeren, og bare en liten endring i monteringsvinkelen var nok til å løse problemet.

Link to post
Share on other sites

Var forbi Clas Ohlson i dag og kjøpte bånd derfra, skal sjøsette i morgen, så tenkte at jeg heller vil bruke tid på å eksperimentere etter at båten er satt på vannet. Men båndet var veldig langt så det ble for mye bånd på rullen. Så måtte kutte vekk noen meter bånd, og jeg så også at bolten innerst i rullen er blitt deformert. Så jeg skal skifte vinsjen og bytte til noe nytt og basere meg på vaier. Til en båt på et tonn eller noe deromkring, må jeg ha en vinsj med like mye trekkraft? Ser at BT har vinsj med trekkraft på 1130 kg, se

http://www.biltema.no/no/Bat/Festebeslag/Vinsjer/Vinsjer-30050/.

Er det noen som har kommentarer på kjøp av vinsj?

Redigert av Havgap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare husk på at konsekvensen ved vaier brudd kan bli verre enn med bånd som ryker.

 

I begge tilfeller havner båten på sjøen igjen, men vaier som kommer fykende gjør større skader på mennesker, Og den som sveiver på vinsjen står utsatt til.

 

Ellers så er bånd sterk om det ikkje har skader, spesielt skader på siden svekker slike bånd + solen svekker det det betydlig.

 

Så dekk til vinsjene når de ikkje er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Ja, har tenkt på det - og hadde en stund en litt stor krok på båndet slik at fjæra ikke låste kroken til øyet på båten. Da surret jeg en sikring fra kroken og opp till kryssholt. Men rekyl fra bånd eller vaier som ryker kan man vel ikke forhindre, annet enn å bytte vaier/bånd etter et par år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...