Jump to content

Brakett til påhenger bak på Baltic


Orjanh

Recommended Posts

Jeg hadde brakett på en Fjord 880 (samme planløsning som Baltic). Jeg hadde denne http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/motorbrakett/motorbrakett-for-pulpitmontering på pulpiten og en Tohatsu 9.8 4-takt(37kg) som jeg løftet fra RIB`n og opp på pulpiten. Dette opplevde jeg som for tungt(jeg er 1.90 høy og ingen "småkar").

Tohatsuen jeg hadde er markedets letteste 9.8 4-takter så noe lettere finner du ikke i den størrelsen.

 

Det du kan prøve er om du kan montere dette festet rett over fenderlista på akterspeilet om du har plas til motoren der og den ikke kommer i konflikt med ankervinsj/tilgang til bading fra plattformen: http://www.maritim.no/motor-styring/utenbordsmotor-utstyr/motorbrakett/motorbrakett-fast-just-22-35 Den burde tå opp vinkelen på monteringsflaten slik at motoren blir sittende loddrett. Da slipper du i hvert fall å løfte helt opp til pulpiten. Egentlig ville jeg råde deg til mindre motor å unngå ryggskader.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Laget meg en brakett til min Hui 900. Består av heltre teak, 316L stål og hydraulikkrør 25mm og gjengestag inni rør. Man tager hva man haver. Ble bra solid og jeg fikk det akkurat slik jeg ville. Enkelt å skifte plassering i fremtiden ved å endre på rørlengdene.

bilde

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, ja jeg har det likt som deg nå VannTro. Med en 6hk, og da er det akkurat så man får løftet den opp uten at det blir ubeleilige løfte-stillinger. Men viste ikke om det er noen som har erfaring med å lage et feste lengre nede. Så man slipper det tunge høye løftet.

Men er litt redd for om det blir lekasje inn, fordi vekta blir for tung (35-38kg).

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det ville vært greit med et feste slik "eriklepe" har laget seg om du legger ei syrefast plate mellom stengene og skroget, eventuelt flens på stagene.

Da kan du tette med MS/Hybrid-polymer(Sika el. lign).) mellom plata og skroget, noe som gjør at du får større anleggsflate for tetningsmassen(samt beskytter den) og slik sett reduserer faren for lekkasje.

Stengene rett i skroget er jeg mer skeptisk til. Man kan sammenligne med f.eks. støttestag til badeplattform, som alltid har en flens mot skroget slik at tetningsmassen får større anleggsflate. Reduserer også belastningen mot skroget og gir en sterkere konstruksjon.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

På min Baltic kjøpte jeg et standard feste, vinkelbrakett, som jeg festet i hekken. Måtte modifisere det litt, for det måtte festes oppunder fenderlista.

Da stod motoren med all belastning ned på plattforma.Braketten hadde ikke mer belastning enn å hindre motoren fra å velte.

Ikke blir det høyt å løfte motoren heller.

Er ikke sikker på om jeg har noe bilde av det, men kan grave litt hvis det er av intresse.

Link to post
Share on other sites

Vi har en påhengsmotor på 18 kg som skal festes i pulpit på Balticen. Noen som har prøvd denne løsniingen?

bilde

Holder denne? Eller vil den vri seg om røret når motoren er festet.

Vil helst slippe å feste det neadgående røret (bilde i forrige innlegg) i dekket.

Men røret kan vel kanskje også bare støttes mot dekket etter å ha modifisert festet og lagt mellom gummi eller lignende

for å unngå å borre hull i dekket til festeskruene?

 

http://www.seatronic.no/motorbrakett-c-214/motorbrakett-for-25mm-p-1143

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...