Jump to content

3 fots syken har meldt seg, og trenger hjelp til å finne "medisin"


Helge78

Recommended Posts

Må herved innrømme at 3 fot syken igjen har meldt seg selvom eg byttet båt i fjor.

 

Har i dag ein Bayliner 2655 (1999 modell) som egentlig gjer ein grei jobb, men har noen "mangler".

Den har ikkje 2 faste dobbekøyer, lite stuerom og har liten salong i cockpit.

 

Det eg ønsker med ny båt er altså følgende kriterie:

- 2 doble køyer for voksne

- Helst bysse i cockpit

- Gjerne steikeovn ombord

- Salong i cockpit ein kan sitte 6 til 8 personer rundt bordet.

- Båt med hekkport og grei størrelse på platform

- Bad med ståhøyde og dusjmulighet

- Størrelse 28 til 32 fot

- Kalesje båt eller hardtopp

- Og må ha bra sjøegenskaper

- Dieselmotor

- Helst bygd eter 2000

 

Som dere ser er ikkje dette noe stort og vanskelig å oppfylle, men problemet er at det er så mye å velge i, at noen gode forslag hadde vært fint å få fra Båtfolket.

 

Når det gjelder Motor, så har eg Yanmar 4LHA-STZE i dag. Dette er ein motor eg er veldig fornøyd med i dag, og kunne tenkt meg Yanmar videre og.

 

Men ser at på nye båter er det VP og Mercruser i de fleste, men også noen med Steyr + diverse annet.

 

Hvordan ville dere rangert disse motorene i forhold tilhverandre i hva som bør kjøpes?

 

VP D4/D6

Mercruiser 4,2

Steyr 256

Yanmar

 

 

Og hva tenker dere om mulighetene for å få solgt ein OK Bayliner 2655 med Yanmar i dagens marked. hvilket prisområde vil dere tro på?

Link to post
Share on other sites

Yanmar i 260-315 hk klassen kan være så mangt,. dvs. det kan være BMW eller Toyota. Men funker vel greit uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Motorvalget er helt avhengig av hvilken motortype fra hvilken produsent.

Enda viktigere er den aktuelle motoren i den båten du ser på. Det er forskjell på vedlikeholdet fra båt til båt så å anbefale det ene fremfor det andre her blir feil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke brukt så mye energi på hvilket motormerke som sitter i så lenge båten ikke er undermotorisert og har fått bra vedlikehold. Det skiller endel på servicekostnader, delepriser og hvor godt servicenettet langs kysten er. Kan du ta service selv er det en god del å spare.

Vurdér heller planløsninger og sjøegenskaper i moderat fart, altså ikke om båten er helt rå i førti knop men hvordan dere har det ombord når det er litt rufsete utpå. Synes selv Saga har noen fine båter som er verdt en titt.

Link to post
Share on other sites

Jeg havde selv en Bayliner 2655 fra 97 som min første "store" båd. Var på mange måder godt tilfreds, selv om benzinmotor og storblomstrede tekstiler ikke lige var min stil.

 

Du skriver ikke noget om prisniveau. Jeg vil tro, at du skal op omkring en million for at få noget, der er et godt næste skridt for jer. Jeg gik selv fra Baylineren til en Skilsø 33 og det var et godt skridt frem. En Skilsø 33 Arctic vil efter min mening opfylde de krav, du har. Her er en flot en. Nyere end den, du søger, men det er en flot båd: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43048777

 

Men ellers er der som sagt tidligere mange gode både at vælge imellem. Nimbus 320 er en anden kandidat i det segment: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42684468

 

Da jeg solgte min 2655 i 2001 fik jeg 320.000 DKK for den. Mon ikke det er en nogenlunde realistisk pris i dag også - givet at du har dieselmotor?

 

Ellers er jeg enig i at motorens vedligeholdelse er af meget stor betydning. Jeg ville ikke lade motor-mærket være det afgørende i mit valg. Det handler mere om indretning, stil, funktion og pris.

Link to post
Share on other sites

Takker for for svar.

 

Er enig med alle om at vedlikehold er avgjørende for om ein får ein god motor eller ikkje.

 

Men eg har egentlig fått litt slik innstilling om VP D serie at de har hatt litt for mange kamanjer på motorene sine til å få min store tiltro, men ser jo at endel har de uten problemer.

 

Men liker lyden i CMD 4,2 320HK motoren, så den er aktuell

 

Men Steyr har eg ingen kjennskap til, men ser at mange US båter har fått det montert i norge.

 

Har egentlig funnet ut at Bayliner 3055/305 kan passe meg(ikkje utendørs bysse). Noen som har kjennskap til disse?

 

I tillegg er Grandeza 27 og 31 OC aktuelle + Nidelv 300 Sport (mangler fast køye foran, men er fin..)noe som kan vere aktuell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...