DieselDahl Startet 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2013 Jeg har endel varmevekslere til diverse motorer både diesel og bensinmotorer og i samtlige Volvo Penta varmevekslere er det montert sinkanoder men tilsvarende varmevekslere til Mercruisers versjon av de samme motorene har ikke slike anoder på bensinmotorene. Volvo sine varmevekslere er riktignok vertikalt montert. Er det noe med konstruksjonen til Mercruiser som gjør at anoder ikke trengs eller vil de rett og slett tæres istykker etter en tid? Jeg har forresten montert noen one-piece eksosmanifolder i rustfritt stål og der sitter det anoder men vil det galvaniske potensialet mellom manifoldene og varmeveksleren kunne fremskynde tæring i denne? Har tenkt tanken å skru av et av endelokkene og feste en sinkplate el.l. inni varmeveksleren.... Har jo også lest om visse motorer hvor det anbefales å fjerne en av anodene i varmeveksleren for å unngå at denne tetter seg. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Det er vel materialkvalitet og legeriner som bestemmer om ting tæres eller ikke. Da er det sansynligvis offer andre steder i kretsen... Man kan jo lage kjølere og varmevekslere i titan eller super duplex men da vil jo prisene bli vanvittige, som om ikke båtdeler koster nokk fra før... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hegra Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Har fundert litt over det samme hvorfor mange bowman også er uten sink. Jeg fant vel ut (helt av meg selv ) at selve rørinnsatsen er den eneste delen som kan bli utsatt for tæring, da det kun er den som er i kontakt med sjøvann. Selve rørinnsatsen er isolert fra øvrig metall da den i begge ender er festet med gummihetter og slangeklemmer. Når motor ikke går renner vel sjøvannet ut av innsatsen også, slik at tæring ikke skjer når motor ikke er i gang. Nå er det vel en eller annen form for tetning mellom sjøvann og kjølevæske på alle vekslere og kanskje er det isolerende slik at sink blir overflødig på noen. Bare noe jeg har tenkt ut selv dette, så langt fra sikker Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Det er vel materialkvalitet og legeriner som bestemmer om ting tæres eller ikke. Da er det sansynligvis offer andre steder i kretsen... Man kan jo lage kjølere og varmevekslere i titan eller super duplex men da vil jo prisene bli vanvittige, som om ikke båtdeler koster nokk fra før... Varmevekslere flest er av rørtypen og laget av messing som er loddet sammen. Ingen ting som skiller mellom de ulike merkene her. Uansett vil det være ulike metaller i forskjellige deler på en motors saltvannskrets. De fleste støpejernsmanifolder og risere har i dag galvanisk beskyttelse i form av EDP-coating som vil holde i mange år. Denne kretsen blir forresten ikke tømt når motoren stoppes fordi luft ikke kommer inn, det er kun øverste halvdel av riserne som dreneres. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 På Mercruiser 4.2L diesel er det anode på varmeveksler, sitter nede ved oljekjøler. Det er todelt vv, integrert med oljekjøler. Det er og en på toppen på intercooleren. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.