Jump to content

Blir motor treg av tung båt?


BeKe

Recommended Posts

Jeg har en with dromedille 320, som jeg nå har tenkt å kjøpe en 25hk 86mod yamaha til.

Lurer derfor på i den anledning om gamle motorer blir tregere med årene om de har sittet på en tung og stor båt i forhold til en lett og liten båt.

Holder motoren seg mer sinna om den ikke har sittet på en tung, stor båt?

Har dere no råd om åssen propell og andre knep jeg kan gjøre for å få mest mulig ut av denne motoren på denne båten?

Link to post

Jeg tror ikke det spiller så mye rolle hvilken båt motoren har sittet på.

Har nok mest å si hvordan motoren har blitt kjørt og behandlet før. Er ofte umulig å vite hvordan den har vært behandlet når du kjøper brukt.

 

Vanskelig å vite akkurat hvilken propell du skal ha, men stålpropell er å anbefale. Spørs hvor mye penger du har tenkt å legge i det. Standard aluminium propellene som følger med motorene orginalt, er dårlig. Riktig montering er også avgjørende for farten.

 

- Anders

Redigert av Anders (see edit history)
Link to post

Og hvilke eventuelle feil bør jeg se etter når jeg kjøper en gammel yamaha 87 mod?

Viktigst er det at den ikke tar inn vann, Yamaha's 20-30 hestere hadde store problemer med dette på 80-tallet.

 

Har tidligere skrevet dette om temaet:

 

Ut fra min erfaring er det en årsak som forårsaker alvorlige skader på utenbordsmotorer, vannlekkasje i veivhus-bunnen.

Alle havarier jeg har vært borte i (og det er en del..) skyldes dette.

 

Problemet er simmer-ringen(e) som tetter rundt veiv-akslingen der denne stikker ut i stammen.

I en totaktsmotor er det undertrykk i veivhuset.

Og i stammen er det overtrykk av en blanding av eksos og forstøvet kjølevann. Dette gjør at simmeringen har en tøff oppgave.

Etter en tid kan det dannes rust på akslingen og da varer ikke simmer-ringen lenge...

 

I hvilken grad konstruktørene har gjort sitt for å eliminere problemet varierer.

Noen motorer har en rustfri hylse på enden av veiva der simmeringen sitter.

Andre lar akslingen gå i et rør ned til gearhuset slik at eksosen ikke kommer til.

 

Mange motorer er mangelfullt konstruert.

F.eks. har anerkjente Yamaha hatt motorer der nær 100% havarerte etter forholdvis kort tid.

 

Et båtblad hadde for noen år siden en langtids-test av motorer, og alle alvorlige skader som ble påvist mener jeg peker i retning av dette problemet. Uten at dette ble nevnt i testen.

 

Begynner det å lekke er det ikke små vannmengder det er snakk om.

Jeg åpnet engang en 40hk Mercury som hadde stoppet på full fart. Det var ca 1dl saltvann i veihuset!

Men motoren skar seg ikke og ble helt fin igjen etter skifte av simmerringene.

 

Så dersom du er påpasselig og oppdager problemet i tide er det gode sjanser for at motoren får et langt liv.

 

Man ser lett at noe er på gang ved at den nederste pluggen ikke er lik de andre.

Den er ren og blank, kan også ha et hvitt pudder belegg (salt).

En normal plugg skal ha en lyse-brun isolator og litt sotbelegg på metallet.

 

Lyser man inn gjennom plugg-åpningen ser man ofte at stempeltoppen er blank og fin.

Et normalt stempel er har svart sotbelegg. Vann er nemlig meget bra til å fjerne sot.

 

 

Sjekk alltid dette hvis du skal kjøpe brukt motor og før du setter bort motoren for vinteren, da har du også tid til å reparere før neste sesong. Måneder i opplag med vann i motoren er ikke bra. .

 

Skifte av simmeringen er noe de fleste nevenyttige kan klare selv, ihvertfall på mindre motorer.

 

4-taktere har ikke dette problemet fordi de ikke har vakuum i veivhuset, samt at dette er oljefyllt.

 

Når du kjører motoren i ferskvann er det en ting du bør være oppmerksom på:

Hvis man benytter en slik klemme med "sugekopper" direkte koblet til vannslangen har jeg opplevd at en ellers ok motor fikk vann i seg fordi det ble kjørt for stort trykk på vannet gjennom systemet. For lite trykk er selvsagt heller ikke av det gode.

Skal man være sikker er det best å kjøre motoren i en dunk med ferskvann, da forsyner den seg selv av det den trenger.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...