BeKe Startet 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2005 Jeg har en with dromedille 320, som jeg nå har tenkt å kjøpe en 25hk 86mod yamaha til. Lurer derfor på i den anledning om gamle motorer blir tregere med årene om de har sittet på en tung og stor båt i forhold til en lett og liten båt. Holder motoren seg mer sinna om den ikke har sittet på en tung, stor båt? Har dere no råd om åssen propell og andre knep jeg kan gjøre for å få mest mulig ut av denne motoren på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 (redigert) Har ikke tro på at akkurat det er årsaken til at motoren blir treg. Er vel heller det at motorene med årene blir mer og mer sliten. Men motoren får jo ikke det turtallet på en større og tyngre båt. Prøv da med en mindre propell eller en med mindre stigning. Redigert 16.Mars.2005 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 (redigert) Jeg tror ikke det spiller så mye rolle hvilken båt motoren har sittet på. Har nok mest å si hvordan motoren har blitt kjørt og behandlet før. Er ofte umulig å vite hvordan den har vært behandlet når du kjøper brukt. Vanskelig å vite akkurat hvilken propell du skal ha, men stålpropell er å anbefale. Spørs hvor mye penger du har tenkt å legge i det. Standard aluminium propellene som følger med motorene orginalt, er dårlig. Riktig montering er også avgjørende for farten. - Anders Redigert 16.Mars.2005 av Anders (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BeKe Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Hvor høy fart bør jeg kunne forvente ved rett tilting ol? Og hvilke eventuelle feil bør jeg se etter når jeg kjøper en gammel yamaha 87 mod? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Hvor høy fart bør jeg kunne forvente ved rett tilting ol? Vil tro du akkurat bikker 30 knop under gunstige forhold og liten last i båten... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Anders Svart 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Du bør kunne nå 25-30 knop. Oppunder 30 knop kanskje. - Anders Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 16.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 (redigert) Og hvilke eventuelle feil bør jeg se etter når jeg kjøper en gammel yamaha 87 mod? Viktigst er det at den ikke tar inn vann, Yamaha's 20-30 hestere hadde store problemer med dette på 80-tallet. Har tidligere skrevet dette om temaet: Ut fra min erfaring er det en årsak som forårsaker alvorlige skader på utenbordsmotorer, vannlekkasje i veivhus-bunnen. Alle havarier jeg har vært borte i (og det er en del..) skyldes dette. Problemet er simmer-ringen(e) som tetter rundt veiv-akslingen der denne stikker ut i stammen. I en totaktsmotor er det undertrykk i veivhuset. Og i stammen er det overtrykk av en blanding av eksos og forstøvet kjølevann. Dette gjør at simmeringen har en tøff oppgave. Etter en tid kan det dannes rust på akslingen og da varer ikke simmer-ringen lenge... I hvilken grad konstruktørene har gjort sitt for å eliminere problemet varierer. Noen motorer har en rustfri hylse på enden av veiva der simmeringen sitter. Andre lar akslingen gå i et rør ned til gearhuset slik at eksosen ikke kommer til. Mange motorer er mangelfullt konstruert. F.eks. har anerkjente Yamaha hatt motorer der nær 100% havarerte etter forholdvis kort tid. Et båtblad hadde for noen år siden en langtids-test av motorer, og alle alvorlige skader som ble påvist mener jeg peker i retning av dette problemet. Uten at dette ble nevnt i testen. Begynner det å lekke er det ikke små vannmengder det er snakk om. Jeg åpnet engang en 40hk Mercury som hadde stoppet på full fart. Det var ca 1dl saltvann i veihuset! Men motoren skar seg ikke og ble helt fin igjen etter skifte av simmerringene. Så dersom du er påpasselig og oppdager problemet i tide er det gode sjanser for at motoren får et langt liv. Man ser lett at noe er på gang ved at den nederste pluggen ikke er lik de andre. Den er ren og blank, kan også ha et hvitt pudder belegg (salt). En normal plugg skal ha en lyse-brun isolator og litt sotbelegg på metallet. Lyser man inn gjennom plugg-åpningen ser man ofte at stempeltoppen er blank og fin. Et normalt stempel er har svart sotbelegg. Vann er nemlig meget bra til å fjerne sot. Sjekk alltid dette hvis du skal kjøpe brukt motor og før du setter bort motoren for vinteren, da har du også tid til å reparere før neste sesong. Måneder i opplag med vann i motoren er ikke bra. . Skifte av simmeringen er noe de fleste nevenyttige kan klare selv, ihvertfall på mindre motorer. 4-taktere har ikke dette problemet fordi de ikke har vakuum i veivhuset, samt at dette er oljefyllt. Når du kjører motoren i ferskvann er det en ting du bør være oppmerksom på: Hvis man benytter en slik klemme med "sugekopper" direkte koblet til vannslangen har jeg opplevd at en ellers ok motor fikk vann i seg fordi det ble kjørt for stort trykk på vannet gjennom systemet. For lite trykk er selvsagt heller ikke av det gode. Skal man være sikker er det best å kjøre motoren i en dunk med ferskvann, da forsyner den seg selv av det den trenger. Redigert 16.Mars.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.