John_Kr Startet 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2013 Hei Jeg har en Yamaha HPDI motor (2004/5 modell) som har gått 111 timer, jeg har hatt denne motoren siden den var ny. Den går som ei klokke og jeg har kun gjort nødvendige vedlikehold som å bytte olje på girhus årlig, byttet bensin filter regelmessig, oljeinnhibrert motor før vinterlagring, kjørt motoren i frostveske før vinteren, smurt opp motoren med greas og byttet plugger. Har sprayet motoren regelmessig med CRC 6-66. Båten lagres innendørs på vinteren og er på vannet maks 6-8 uker av året. Men, den har aldri vært på service... Jeg er skeptisk til å sende denne motoren til en mekanikker som skrur sund motoren bare for å skru. Er det noen av dere som kjenner til hva som bør gjøres med disse motorene utnom det normale vedlikeholdet? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
ivar Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 står det ikke i manualen du fikk med? Tror ikke det gjøres noe mer utenom dersom det ikke avdekkes feil/problemer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chrisrik Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Sørg for at du bensinsystemet ikke trekker falskluft, ha vannskiller med tappekran ikke grovere enn 10 micron (mange sverger til 2 micron, men det tror jeg er mest i us of a... Kjør på god olje og pass på at den bruker olje. Min hpdi gikk som.ei klokke ca 600 timer før det smalt... Steike god motor når den funker, så stell godt med den! Ja og sjekk kompresjonen ved jevne mellomrom, og så snart som.mulig om du opplever startproblemer. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 godt bensinfilter er et must Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) Motoren stoppet en gang på tomgang da jeg ikke hadde skrudd bensinfilterhust tilstrekkelig til, dro falsk luft. Ellers bruker jeg helsyntetisk olje fra Quicksilver TCW3 olje, mener den er bra. Har et stort filterhus i båten med tappekrane, hvor fint dette filteret er aner jeg ikke, har byttet filter her også. Redigert 30.Juli.2013 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
bella580C Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Fiiiin lyd...på min forhenværende Vmax 200. Krevde stell og kjærlighet. Bestilte slitedeler fra USA. Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
John_Kr Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Skal vær mer spesifikk på oljen jeg bruker, jeg har bare kjørt på Quicksiler sin DFI helsyntetisk TCW-3 olje, denne oljen er primært laget for Mercury Optimax motorer, men produsenten sier at den er også tilpasset HPDI motorene til Yamaha. Mener dette er en meget god olje og jeg ser ingen andre oljer som tilsvarer denne i egenskaper. Kanskje dere kjenner til noe bedre olje for disse HPDI motorene? Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
chrisrik Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Husker ikke hva orginalolja het forno, sikkert noe autolube / yamalube. Nå kjører jeg etec og XD100-olje men som bella580c nevner - deler bestiller du fra usa (jeg brukte Boats.net - billig, kjapt og de har alt av deler). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Kvartsli Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Jeg har en ordinær 200 hpdi - ikke V-Max. Har hørt at disse skal helst gå på 98 oktan. Stemmer dette, eller er det bare å hive pææng ut av vinduet. Hva oppnår man med det. Shell sin V-Power f.eks som etter sigende skal forhindre korrosjon og smøre bedre???? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Jeg kjørte min på vanlig 95 oktan og hadde ingen problemer. Det som er forskjellen mellom 95/ 98 er bankefastheten, mener at motoren skal ha 85 okt som minimum. Det som kan ha betydning er når du vinterlagrer motoren så burde den vært lagret med 98 okt da 98 okt ikke inneholder alkohol og er bedre på korrosjon. Jeg kommer til å bruke bensintilsetning som hindrer denne korrosjonen i vinterperioden og 95 okt. Slik jeg oppfatter det så vil 98 okt forsvinne om kort tid fra markedet. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Kvartsli Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 Tror det står 91 oktan som minimum i noen papirer jeg fikk med båten. Jeg fikk også et tips om at man fra tid til annen bør tilsette "injector cleaner" i bensinen. Jeg har et par flasker av denne liggende fra svigerfars gamle Citroën-tid. Ca 8 år gamle. Tror du de kan brukes (se bildet). Ellers så er jeg takknemlig for andre gode tips som kan forebygge problemer. Eks: Pass på at den bruker olje, sjekk bensinfilteret ofte osv osv. https://baatplassen.no/bildearkiv/15/15630/stp.jpg Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 når det gjelder oktantall, så oppgis det etter forskjellige standarder i Norge og f.eks USA. Google f.eks Motor oktan , research oktan er det oppgitt 85 oktan så er det helt sikkert i motor oktan, tilsvarer muligens noe rundt 91 i RON.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
John_Kr Svart 22.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2014 (redigert) Uansett så er det etter min vurdering bortkastet å kjøre på 98 okt, bruk heller noe tilsetninger til bensin som er brukbare, som f.eks Evinrude/Johnson (BRP) 2 - 4 Additiv eller Pro Long for bensin. Sistnevnte fungerer som kondensfjerner i tillegg. Redigert 22.Juli.2014 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.