Dagsven Startet 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2013 Nordkapp 620 noblesse med 115 hk Evinrude e-tec, Jeg syntes denne blir for liten for båten. Vurderer nå ny 150-200 hk. Tenker at 200 er veien å gå med det samme når man gjør skifte. Litt usikker er jeg da det "kan" bli for stor motor. Båten er godkjent med denne motoriseringen men er på nyere modeller bare godkjent for 175 hk. Er det noen som har synspunkter evt. erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Gå for 200;) en motor er ikke for stor, da er det i tilfelle brukeren som ikke behersker å bruke den. Den må jo ikke gå på full gass.. Tror ikke 175 blir for lite heller da i grunn.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Dagsven Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 175 hk er nok vanskelig å få tak i brukt:( Noen her som har prøvd enten noblesse eller avant med 150-20 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 (redigert) 150, 150 H.O., 175 og 200 er en og samme motor egentlig. Så lenge du har en av disse så blir det ikke feil. Bare motorstyringen som er forskjellig, i hovedsak. De er lettvektere i denne klassen, finnes jo ikke så lette motorer fra andre leverandører (utenom Optimax 135-175 men tror ikke det er noe alternativ på Nordkapp) Det er ikke noen voldsom forskjell på dem, siden alle har samme kubikk og i bunn og grunn samme dreiemoment når man skal opp i plan. På topp skiller det noen knop naturligvis. Muligens er 150 raskere opp i plan, fordi man av naturlig grunner ikke kan ha/trenger å ha så stor propell på den som på de sterkere utgavene. Men det er bare min teori... Kjøper man en 150 så kan Lundins Marin nå såvidt jeg forstår omprogrammere den til 200 i framtiden hvis man en eller annen gang syns det blir for lite fart Noe annet blir det å velge f.eks. 200 HO, da er man på 25% større sylindervolum, mere vekt og en helt annen klasse motorstyrke. Det har stått en del 150, 175 og 200 til salgs på finn i år. Spørs hvilken stammelengde du skal ha, det er vel kanskje 25" XL ? her er en Noblesse 650 med E-tec 200 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42269858 Her en med helt rett motor http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42730454 Redigert 31.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Takk for svar. Har sett på den 200 hk som står på denne 650n! Syntes det er rart at 30 cm på skroglengde kan gjøre en båt så mye mer stabil? 650 tåler jo 250 hk og er nesten litt "kjedelig" med 200hk. Sånn jeg vurderer , kommer det ann på hvor mye jeg må legge mellom for en ny/brukt motor kontra det å gå opp til 650 eller 760 noblesse. Hvor mye kan man forvente å få for en 2008 115 hk e-tec med 200 timer på telleren? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 (redigert) Kunne gjerne ha tenkt meg en hvit 115 E-tec om du tar en Honda BF90D 2008 som er kjørt kun ca 80 timer i bytte Men du har vel 25" stamme ? Antar min er verdt rundt 60.000 på markedet. Vil tro det ikke er så vanskelig å selge slike motorer til rett pris. Noen tror visst gamle motorer er gull verdt etter enkelte fantasipriser på finn å dømme. Redigert 31.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kjetil1 Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Hadde 650 Noblesse med 175 bakpå. Gikk fort opp i plan med fulle tanker og familie ombord. Gikk vel 37 knop på max hvis jeg ikke husker feil. Kunne nok fåt en eller to knop til med annen propell, men var ikke så opptatt av max farten. Følte båten var trygg og god, fikk til noen kontrollerte bølgehopp med propellen i lufta og myk landing, det var gøy. En 620 med 175-200 blir nok enda mer gøy... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Dagsven Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Kjetil: Solgte du Nordkappen din? 3 fot syken? Har du kjørt 620? og kan du si noe om forskjellen mellom 620 og 650? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 31.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ja, byttet den inn i den jeg har nå. Litt mer enn trefot-syken. Har hatt en 500 Avant med 90 Johnson på. Dette var grunnen til at jeg gikk for 650'en senere. Har ikke hatt 620. Hadde Nordkapp Boats hatt 34 fotere hadde jeg nok kjøpt en slik i stedet for den jeg har. Suverene båter og supre karer som kan service på Nordkapp Boats. Vurderte en stund 850 Vitesse, men den ble for liten. Når ungene er store og det bare er meg og kona på tur, frister det med Vitessen... Det er vel egentlig at det er litt mindre plass generelt i 620'en enn i 650'en, men de er jo bygget på samme tanke og med samme kvalitet. Det er vel derfor disse båtene har Yatsy i femmere og seksere etter div båttester... Tror at skal du bruke cabinen til overnatting er 620 i minste laget. Det går fint i 650 og den har luka i taket slik at du kan ha frisk luft om natta. Og det er digg å sove ombord. Cabinen føles ikke trang siden det er en bred båt. Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Dagsven Svart 31.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2013 Ser den Kjetil. Dere gikk for en "skikkelig" turbåt. Vi har hytte så det behovet har ikke meldt seg enda:) Vi har prøvd overnatting i 620n og det fungerte veldig fint. Har luke på dekk og det er veldig praktisk. 2 barn og kona foran, mens jeg lå på solsengen bak. Går for 1 eller 2 overnattinger men ikke fler! Båten dekker de fleste behov som hyttebåt men ser nok at 760n er vassere i sjøen. Det er veldig værhardt her ute (Strømtangen). Blir nok fornøyd når man får på en litt annen motor som kan løfte båten mer ut av vannet! Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Tror folket om denne motoren==? http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42876945 Blir det for heftig å sette på en 200 HO kontra 200 ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Den gir vel ca 225. Blir vel bare mer gøy. Er jo ikke nødt å ha full trøe hele tiden... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Dagsven Svart 22.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 Vekten på E-tec er jo lav selv på 200 HO. Prisen da? Er importert motor som gir bare garanti til 2015:( Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.August.2013 Link til dette innlegget Svart 22.August.2013 (redigert) Blir helt rått det der 3,3 liters V6 mot 1,7 liters V4 burde merkes.... er vel ca. dobbelt moment Nordkapp-båten bør vel være såpass solid at den ikke sprekker av belastningen... Det ligger en DF175 på finn til 100 laken.. men blir jo ikke like morsomt. Redigert 22.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 23.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 Hvordan stiller det seg at båten er godkjent for 200 hk med tanke på uhell etc. hvis man setter på en 200 HO ? Den yter vel 225 hk? Så på den Suzuki DF 175 men L stamme:( og ikke minst V4:( 150 er mer enn hva jeg ønsker å gi, men hadde vært deilig med ny motor må jeg si:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.August.2013 Link til dette innlegget Svart 23.August.2013 (redigert) DF175 er R4 men glemte stammelengden ja. Man trenger jo ikke å vektlegge "HO" så mye, er jo greit å holde seg til 200-tallet. International Council of Marine Industry Associates (ICOMIA) tillater jo et visst avvik i ytelse på motorer i forhold til effektangivelsen, iallefall 10%. Det er denne variasjonen HO-modellene utnytter, kanskje i overkant. Redigert 23.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Hvordan legger man ut bilder her? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.August.2013 Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 (redigert) Det er flere måter, bl.a. klikk på der det står Laste opp bilder når du bruker Full editor, eller før innlegg påbegynnes. Så er det et bildeikon (image) på verktøylinja både i vanlig og full editor for å lime inn bildelink i. Redigert 24.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 24.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2013 Da blei det opptak av både motor og båt! Venter i spenning på en 200hk! Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 29.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 Da blei det ny motor. 200 hk Evinrude E-tec fra 2007 med 290 timer. 2,5 literen! Bilder kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.August.2013 Link til dette innlegget Svart 29.August.2013 2,6 litern ja grattis. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 2,6 var det kanskje:) Blir spennende å se om man når 50 tallet? Skal nok holde hardt men farten blir nok tilfredstillende....:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 (redigert) Enduro 600 greier 50 knop uten problem med E-tec 200 men den er vel litt lettere. Slik som denne 52-53 knop http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34231263&folderId=2176358 Men vil anta du kan cruise på rundt 40 knop om ønskelig Redigert 30.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 30.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 620 Noblesse er nok betydelig tyngre. Er nok skroget som stritter imot tror jeg over 48 knop går ryktene om. Vi får se:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.August.2013 Link til dette innlegget Svart 30.August.2013 (redigert) En slik 150-200 E-tec passer også på min 18-foter.. hmm. Nei må ikke tenke slik.. skummelt Redigert 30.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.