Dagsven Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Da fikk jeg hekta på ny motor. Litt av en lyd i disse må jeg si!!! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 grattis! water test ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 5.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Imorgen kommer rapport!? Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Gratulere, ser rått og rett ut med "200" bakpå! Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Testtur. WOT 4900-5000 Rpm. 42-43 knop. Lavt turtall. Trimmet helt ut til det slapp. Står på en 19" viper. Har jeg montert gass vaieren slik at jeg ikke får full gass på motor ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Farta høres jo grei ut. Kan det være et tilfelle av misvisning på turteller? Jeg hadde en E-tec 50 der turtelleren viste ca 300 rpm for lite. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Ja forhandler sa det samme. Kunne være feil på rpm! Terex: hadde du ikke forventa mer fart? Trimtelleren står på det høyeste hele tiden og nåla responderer ikke:( må den kalibreres? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Jo når du sier det.. hadde kanskje forventa 45-46 knop ? Men 19" propell skulle da ikke være for stor, heller tvertimot ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Kan man montere gassvaieren slik at det ikke blir full gass? Skal også sies at bånnstoffet er dårlig, men ikke noe groe. Jeg fikk samme turtall med 115 hk 19" Rebell. Det er nå ny/brukt Rpm teller. Noen som har tips om tiiltmåleren? Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Motor er ikke montert for lavt? Gikk over til etec selv i år, og havnet noe lavere enn forventet på hastigheten. men jeg får drøyt 5800 på wot, så vurderer et hakk opp og 21 tommers... (19 viper idag). Har en kjenning med 90etec som også sliter med å passere 5000 rpm. Tror ikke han har fått løst det enda. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
gbraen Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Har lest meg endel opp på påhengsmotorer, og det virker som veldig mange sliter med fart og turtall på E-Tec. Turtellerne viser også ofte feil, og dette hjelper ikke på i feilsøkinga. Man må nesten bruke diagnoseverktøyet for å få sjekket opp dette. Sist var det naboen som kjøpte seg helt ny E-Tec 200 ifjor, og fikk 4800 omdr og dårlig fart. Viste seg at det var ei dyse som ikke virket som den skulle. Ble skiftet på garanti. Ville tatt diagnose på motoren og sett at alt var som det skulle før du gjør noe mer. Lett å rote seg bort med prøving og feiling. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Enig med Chrisrik her, løft motoren så kommer farten og turtalet skal du se, legg en list under v-bunn, løft motoren til overkant av innsugsristen flukter med listen, tror nok ikke du klarer å løfte motoren så mye i orginal hullene på båten, løft hvertfall til øverste hullene. Motor rigging har utrolig mye å si, på min gamle båt utgjorde motorløftet 10-12 knop! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 (redigert) E-tec diagnoseverktøy er ikke så vanskelig å mekke selv, jeg lastet i 2010 ned programvaren og bestilte en kabel på e-bay, det funket iallefall på min E-tec 50. Min kabel har seriell kontakt men det skal finnes med USB også såvidt jeg husker. Dessverre tillater ikke programvaren softewareoppgradering til høyere effekttrinn på ECU sånn uten videre, ellers hadde det vel blitt gøy for mange (40-50, 75-90, 115-130, 150-200 hk osv.) Jeg kjøpte også denne presise digitale håndholdte turtelleren her, DTI-110 http://tinytach.com/handheld.php Men man kan vel bruke diagnoseprogrammet også for verifisering av turtall såvidt jeg husker. Men denne er enklere å ha med, særlig om man er alene. Redigert 7.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sea Horse Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Gratulerer med fin motor ! Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 7.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 (redigert) Takk for mange bra svar. Jeg kjenner etterhvert denne båten veldig godt. Har løfter motor tidligere men blei da for høyt. Motor er helt korrekt montert. Etter nærmere titt står det på en 21" viper ikke 19 som selger ga beskjed om. Monterer på en 19 imorgen og vil tippe den havner rundt 5500rpm da. Motor blei levert med full rapport og ingen feilmeldinger. Ca 43 knop her! Hele familien på tur :)) Redigert 7.September.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 9.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Siste status i saken er at det kan være en injektor som er defekt. Går ujamnt mellom 1500 og 2000 rpm samt kutter når den er kald ved litt gasspådrag. Diagnose og rapport på onsdag . Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 9.September.2013 Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Se der ja, greit å ha kontroll på den saken og ta diagnose. Vet at Evinruden er veldig kritisk på rigginga, lest side opp og side ned på internasjonale forum om dette. Skikkelig batteri og strømkabler, tykke bensinslanger og lufting av oljeslanger bl.a. Les deg opp: http://www.etecownersgroup.com Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 9.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2013 Takk for tips. Får la fagfolka finne feilen. Kommer med rapport:) Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Hei. Rapport fra feilsøking. Ingen feil i emm. Sjekket alle injectorer og de fungerer bra. Det er at den kutter når man setter den i gir og gir mye gass var vist ikke noe å gjøre med. Tipset var å starte den litt tidligere å la den stå litt på tomgang. Det at den går ureint på 1500-2000 rpm var en svakhet på disse motorene men ikke noe " feil" i den forstand. Satt på ny 19" viper og vips så var turtallet oppe i 5500 rpm. Må si jg blei litt lang i maska da jeg trodde at det var noe feil med motor. Uansett en stor takk til Øyvind på Finseet ouatbord som tok seg tid og turen ned for å feilsøke. Kan trygt anbefale kjøp av motor herfra!:) Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 5500, gikk farta ned eller? Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Samme fart....ca. 42-43 knop Redigert 11.September.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Hva veier den båten da? Min gamle Sessa 19 med 130 hk gikk 40-41 knop på GPS. Den var 5,8 lang og like under 700 kg tørr.. Synes 43 knop hørtes lite ut.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Tror det er fryktelig mye skryteknop ute å går dessverre!:( Nordkapp 620 Avant (som er noe lettere enn min) skal gjøre 45 knop med 200 hk Honda V-Tec ifølge test. Med 150 hk Honda 41 knop. At min da gjør 42-43 er nok i henhold til hva dette skroget klarer. Når man tester slike båten er jo skroget uten bunnstuff og nærmest ribbet for utstyr. Man fyller fort opp båten med ekstra vekt. 2 dregger, griller, etc, etc,. At den da detter ned noen knop tror jeg man må regne med. Båten veier 1000 kg helt tørr. Med drivstoff, 1 kæll oppi, utstyr, motor etc. er man fort over 1500 kg. Båten spratt ihvertfall i plan med 19" viper på! Testen med 135-150 og 200 hk Honda på en 620 avant. Jeg har dog Noblessen men samme skrog..http://www.klikk.no/motor/baat/article243800.ece Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Åja.. Da stemmer det nok da;) trodde bare den ville øke litt mer med så mye motor ;) hehe Artig å akselerere med den sikkert da;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Honda 200 er en mye tyngre motor, mens E-tec er lettvekteren i klassen, så det burde ikke være noen særlig forskjell i teorien da. Men Hondaen har jo vesentlig mere kubikk, selv om det er 4-takts kubikk. Men mulig den bedre greier å dra en litt større propell. Redigert 11.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.