Jump to content

Ny motor til Nordkapp 620


Dagsven

Recommended Posts

Farta høres jo grei ut. Kan det være et tilfelle av misvisning på turteller? Jeg hadde en E-tec 50 der turtelleren viste ca 300 rpm for lite.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jo når du sier det.. hadde kanskje forventa 45-46 knop ? Men 19" propell skulle da ikke være for stor, heller tvertimot ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har lest meg endel opp på påhengsmotorer, og det virker som veldig mange sliter med fart og turtall på E-Tec.

 

Turtellerne viser også ofte feil, og dette hjelper ikke på i feilsøkinga. Man må nesten bruke diagnoseverktøyet for å få sjekket opp dette.

 

Sist var det naboen som kjøpte seg helt ny E-Tec 200 ifjor, og fikk 4800 omdr og dårlig fart. Viste seg at det var ei dyse som ikke virket som den skulle. Ble skiftet på garanti. Ville tatt diagnose på motoren og sett at alt var som det skulle før du gjør noe mer. Lett å rote seg bort med prøving og feiling.

Link to post

Enig med Chrisrik her, løft motoren så kommer farten og turtalet skal du se, legg en list under v-bunn, løft motoren til overkant av innsugsristen flukter med listen, tror nok ikke du klarer å løfte motoren så mye i orginal hullene på båten, løft hvertfall til øverste hullene.

Motor rigging har utrolig mye å si, på min gamle båt utgjorde motorløftet 10-12 knop!

Link to post

E-tec diagnoseverktøy er ikke så vanskelig å mekke selv, jeg lastet i 2010 ned programvaren og bestilte en kabel på e-bay, det funket iallefall på min E-tec 50.

Min kabel har seriell kontakt men det skal finnes med USB også såvidt jeg husker.

Dessverre tillater ikke programvaren softewareoppgradering til høyere effekttrinn på ECU sånn uten videre, ellers hadde det vel blitt gøy for mange :smiley: (40-50, 75-90, 115-130, 150-200 hk osv.)

 

Jeg kjøpte også denne presise digitale håndholdte turtelleren her, DTI-110 http://tinytach.com/handheld.php

Men man kan vel bruke diagnoseprogrammet også for verifisering av turtall såvidt jeg husker. Men denne er enklere å ha med, særlig om man er alene.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for mange bra svar. Jeg kjenner etterhvert denne båten veldig godt. Har løfter motor tidligere men blei da for høyt. Motor er helt korrekt montert. Etter nærmere titt står det på en 21" viper ikke 19 som selger ga beskjed om. Monterer på en 19 imorgen og vil tippe den havner rundt 5500rpm da. Motor blei levert med full rapport og ingen feilmeldinger.

bilde

 

Ca 43 knop her!

 

Hele familien på tur :))

bilde

 

bilde

Redigert av Dagsven (see edit history)
Link to post

Hei. Rapport fra feilsøking. Ingen feil i emm. Sjekket alle injectorer og de fungerer bra. Det er at den kutter når man setter den i gir og gir mye gass var vist ikke noe å gjøre med. Tipset var å starte den litt tidligere å la den stå litt på tomgang. Det at den går ureint på 1500-2000 rpm var en svakhet på disse motorene men ikke noe " feil" i den forstand. Satt på ny 19" viper og vips så var turtallet oppe i 5500 rpm. Må si jg blei litt lang i maska da jeg trodde at det var noe feil med motor. Uansett en stor takk til Øyvind på Finseet ouatbord som tok seg tid og turen ned for å feilsøke. Kan trygt anbefale kjøp av motor herfra!:)

Link to post

Tror det er fryktelig mye skryteknop ute å går dessverre!:( Nordkapp 620 Avant (som er noe lettere enn min) skal gjøre 45 knop med 200 hk Honda V-Tec ifølge test. Med 150 hk Honda 41 knop. At min da gjør 42-43 er nok i henhold til hva dette skroget klarer. Når man tester slike båten er jo skroget uten bunnstuff og nærmest ribbet for utstyr. Man fyller fort opp båten med ekstra vekt. 2 dregger, griller, etc, etc,. At den da detter ned noen knop tror jeg man må regne med. Båten veier 1000 kg helt tørr. Med drivstoff, 1 kæll oppi, utstyr, motor etc. er man fort over 1500 kg. Båten spratt ihvertfall i plan med 19" viper på!

 

Testen med 135-150 og 200 hk Honda på en 620 avant. Jeg har dog Noblessen men samme skrog..http://www.klikk.no/motor/baat/article243800.ece

Link to post

Honda 200 er en mye tyngre motor, mens E-tec er lettvekteren i klassen, så det burde ikke være noen særlig forskjell i teorien da.

Men Hondaen har jo vesentlig mere kubikk, selv om det er 4-takts kubikk. Men mulig den bedre greier å dra en litt større propell.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...