Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Ja dem skriver i testen at Hondan virker tung på akterspeilet. Jeg merket ikke noe til dette i det heletatt og motoren virker ikke overdimensjonert til båten. Det hopper i plan og det er deilig! Ser feks en annen på forumet her som har en Yamarin 64dc med Yamaha F 250 som klarer kun 46 knop. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Tror man skal være forsiktig med å anta at alle knoppene som nevnes på finn er en sannhet ja. Kanskje tildels noen båttester. Har også erfart at det å klæske på noen hester til ikke nødvendigvis øker toppfarten så voldsomt. Og når man ligger rundt 50 knop tror jeg hk/pr knop begynner å bli høy, med mindre skroget er spesifikt tilpasset denne farta. Dessverre :p jeg håper 2 tommer opp, flytter meg over de magiske 50. Men jeg vet at skroget mitt greier ca 63 knop med 2x225 etec ho... Jeg har 1x250 nå... Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Chrisrik: Båt har du? En stor motor gir så vanvittig mange andre fordeler kontra liten. Fra 115 til 200hk er stor forskjell. Med 4 stk i båten og full oppakning gjør den fortsatt 42 knop. Ligger jeg på 3.000 marsjer jeg i nesten 30 knop. Det er det jeg klarte på full gass med 115 hk. Ikke minst støybilde når man skal kjøre langt:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Micore 628 med Honda BF200 greier 50 knop uten problem ifølge denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/98793-micore-630628-offshore-gode-baater/page-2 Han har montert heis da.. det utgjør kanskje 1-2 knop i beste fall. NB! BF200 har ikke VTEC, det er BF225 som har det. BF175 og BF200 er vel samme motor, bare annen software, i likhet med BF115 og BF135 bl.a. Tørrvekt 272 kg med XL stamme så ingen lettvekter akkurat. Vektforskjellen ned til E-tec 200 utgjør jo en hel voksen person. Redigert 11.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Sikkert mange båter som klarer 50 knop med 200 hk.:) Nordkapps svar på dette er at skroget ikke er noe "racer" skrog men et sjøskrog! De fleste i 20-21 fot klassen av daycruisere skal det nok MYE til for å få 50 knop ut av. Ibiza 19 sport skroget kjørte jeg en gang med 225 V-max i 58 knop! Det er dog ingen DC! Hysterisk morsomt var det!:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Markedets mest unike fartsskrog i denne størrelsen er vel Cormate Sportmate 21 som passerer 50 GPS-knop med den nye Mercury F150, selv i ferskvann. Men selve båten koster jo deretter, men bensinforbruket i området 30-40 knop må jo være en drøm. Akkurat hvordan de har greid dette bortsett fra en vekt som minner mere om en 17-18 foter vet jeg ikke, men det viktigste er jo at det funker Klask på en E-tec 200 så blir det fart som minner om Ibiza 19 Sport med 225 V-max http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42492470 Redigert 11.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Min båt: Men høy fart med liten motor er vel løst gjennom redusert vekt og/eller flatt skrog. Forskjellen mellom Uttern og Yamarin er vel skoleeksemplet der? Hvor uttern d50 slår noe grusomt, men gjør kanskje nesten 40 med 115 (eller 135?) mens yamarinen må nesten opp i 150 for å matche? Zodiaccen har ganske røff V-bunn hele veien bak til akterspeilet. Samme har fattern sin Yamarin 6110. Mens Quicksilver-båten er paddeflat bakerst. Ikke tvil om hvilke skrog som er mest lettdrevet - men heller ikke i tvil hvilke skrogtyper jeg liker hehe.. Edit: Coremate er meget lekre båter (alle båtene deres!). Men har ikke sett hvordan de ser ut bakeover - noe sier meg at de kanskje har steg? Det hjelper kanskje på endel. Redigert 11.September.2013 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Teerex Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Sportmate 21 har 25 graders V-bunn så flatt er det absolutt ikke "En avansert progressiv V-bunn på hele 25 grader gir uvanlig myk gange og ekstreme sjøegenskaper for denne klassen." http://www.rennesoybaat.no/cormate-boats/cormate-21/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Enig med Chrisrik vedr. skrog. Prøvde Ibiza 20 touring før jeg endte opp med Nordkappen og den slår mye mer. 22 grader V bunn i hekken på Nordkappen gjør den nok mer tungdrevet. Den Cormate var lekker! Syntes den virka lik GH V20 i designet. Er det noen som kan regne ut hvor mye fart jeg skal ha med 19" i en slik kalkulator ? Er fortsatt en del våt flate i 42 knop. Redigert 11.September.2013 av Dagsven (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) I min egen excelkalkulator får du 42-44 knop med 19" stålpropell og 5500 rpm og 10% slipp, avhengig av cuppinga på propellen. 46 knop med 5% slipp og cuppet 19" med ca 20" effektiv stigning. Det er vel 1:1,85 utveksling, og forutsatt korrekt turteller så stemmer det vel bra med virkeligheten ? Ser ut som den går fint i vannet da. Redigert 11.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) 5500 omdr, 1,86:1 i utvekslig og 19" propell blir 46,2 knop teoretisk. Med 10% slipp 41,6 knop. Er usikker på om den kanskje har 1,85:1 i utveksling. Redigert 11.September.2013 av gbraen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) 1,85 eller 1,86 blir vel akkurat det samme i praksis. Det er kanskje bare avrundinger som fører til at det oppgis forskjellig. Husk at en stålpropell gjerne er noe cuppet og kan ha høyere effektiv stigning enn nominell.... Jeg har en merkelig propell på min båt. 4 blads 18" stålpropell der jeg får samme fart som med 19" 3-blads stål, men ved litt lavere turtall. Noe som tyder på nær 0 % slipp og/eller høyere effektiv stigning enn både 18" og 19". I regnearket gir den 19" effektiv stigning ved 0% slipp og 20" effektiv stigning ved 5% slipp. Så det er en morsom 18". Faktisk så morsom at jeg vurdere å bestille en 16" av samme type for å komme opp på mere korrekt turtall med last (mangler ca 4-500 rpm). Redigert 11.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 11.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Takk for svar. Ja stemmer bra med virkeligheten. Klarer ikke å dra ut en 21" så 19 blir best. Er 1.85.1 utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
gbraen Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 Hadde 250'en min tidligere på en Fjordling 17 HT. Da fikk jeg 61 GPS-knop, 27" propell, 5800 omdr, V-Max fra Yamaha. Nå har jeg samme motoren på en Yamarin 6420 DC, 21" prop 46,3 knop GPS med 21" Black Steel. 10% slipp, bare 5% på Fjordlingen. Noe mer effektivt enn 10% slipp på en 20 fot DC som veier over 1100 kg tror jeg blir vanskelig. Hvis ikke den er litt spesiell som Teerex sin. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.September.2013 Link til dette innlegget Svart 11.September.2013 (redigert) Kanskje ikke så kjempespesiell men litt iallefall. Og så en god del rimeligere enn disse originalgreiene til Evinrude og Yamaha bl.a. Men man må ned 1-2" i forhold til standard stålpropell for å ikke miste for mye turtall. Problemet mer PT er at det er så enormt mange modeller å velge i http://www.ptpropeller.com/content-categories/store_id-1406/manufacturer_id-0/cat-1146_1210/product_page-1/categories.html#products De med spenstig budsjett kan jo prøve en slik.... Redigert 11.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Hadde vært artig å sett bilde av den fjordlingen i 60 knop! Kan ikke være annet en proppen som er i vannet?? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 (redigert) Det ligger noen snutter på youtube med fjordling i 50-70 knop. En av de nyeste snuttene med Yamaha F250 (ikke akkurat den letteste motoren), men kun testkjøring, ikke full gass (full propell?). Redigert 12.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Det der er min. Har den ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 (redigert) Ja skulle akkurat til å skrive at det er jo din Ikke her da E-tec 200 bør vel være den mest perfekte motoren kanskje, iallefall vektmessig. Redigert 12.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
gbraen Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 I Sverige der det er tettest med slike brukes Optimax for det meste. Sitér dette innlegget Link to post
Dagsven Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Jeg tror Mercury motorene oppnår høyere toppfart enn E-tec. Noe jeg tror ikke vet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Det kan ikke være mye forskjell i såfall. Men E-tec støyer mindre og ser penere ut iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 12.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 Blir farta med 21" propell Terex.? Nådde sperra idag så ser ut som 19" blir for lite. Har satt inn ny rpm måler så tyder på at den gamle viste feil. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.September.2013 Link til dette innlegget Svart 12.September.2013 (redigert) Det høres jo bra ut. Jeg ville nå kanskje ha prøvd en 19" eller 20" 4-blads stål. Det er jo marsjfarten som teller mest for de fleste. Men toppfarta med 21" øker vel teoretisk med ca 10% ved samme turtall. Men siden turtallet vel går litt ned så blir det vel et par knop ekstra i praksis. Redigert 12.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
chrisrik Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 teerex: 4-blads er bedre for økt marsjfart? Hvordan griper disse i forhold til 3-bladers (mtp montasjehøyde av motor)? Bør den opp noe? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.