Jump to content

Ny motor til Nordkapp 620


Dagsven

Recommended Posts

Tror man skal være forsiktig med å anta at alle knoppene som nevnes på finn er en sannhet ja. Kanskje tildels noen båttester.

Har også erfart at det å klæske på noen hester til ikke nødvendigvis øker toppfarten så voldsomt. Og når man ligger rundt 50 knop tror jeg hk/pr knop begynner å bli høy, med mindre skroget er spesifikt tilpasset denne farta. Dessverre :p jeg håper 2 tommer opp, flytter meg over de magiske 50. Men jeg vet at skroget mitt greier ca 63 knop med 2x225 etec ho... Jeg har 1x250 nå...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Micore 628 med Honda BF200 greier 50 knop uten problem ifølge denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/98793-micore-630628-offshore-gode-baater/page-2

Han har montert heis da.. det utgjør kanskje 1-2 knop i beste fall.

 

NB! BF200 har ikke VTEC, det er BF225 som har det. BF175 og BF200 er vel samme motor, bare annen software, i likhet med BF115 og BF135 bl.a.

Tørrvekt 272 kg med XL stamme så ingen lettvekter akkurat. Vektforskjellen ned til E-tec 200 utgjør jo en hel voksen person.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Markedets mest unike fartsskrog i denne størrelsen er vel Cormate Sportmate 21 som passerer 50 GPS-knop med den nye Mercury F150, selv i ferskvann.

Men selve båten koster jo deretter, men bensinforbruket i området 30-40 knop må jo være en drøm.

Akkurat hvordan de har greid dette bortsett fra en vekt som minner mere om en 17-18 foter vet jeg ikke, men det viktigste er jo at det funker :smiley:

Klask på en E-tec 200 så blir det fart som minner om Ibiza 19 Sport med 225 V-max :smiley:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42492470

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min båt:

bilde

 

Men høy fart med liten motor er vel løst gjennom redusert vekt og/eller flatt skrog. Forskjellen mellom Uttern og Yamarin er vel skoleeksemplet der? Hvor uttern d50 slår noe grusomt, men gjør kanskje nesten 40 med 115 (eller 135?) mens yamarinen må nesten opp i 150 for å matche?

Zodiaccen har ganske røff V-bunn hele veien bak til akterspeilet. Samme har fattern sin Yamarin 6110. Mens Quicksilver-båten er paddeflat bakerst. Ikke tvil om hvilke skrog som er mest lettdrevet - men heller ikke i tvil hvilke skrogtyper jeg liker hehe..

 

Edit: Coremate er meget lekre båter (alle båtene deres!). Men har ikke sett hvordan de ser ut bakeover - noe sier meg at de kanskje har steg? Det hjelper kanskje på endel.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Sportmate 21 har 25 graders V-bunn så flatt er det absolutt ikke :smiley:

 

"En avansert progressiv V-bunn på hele 25 grader gir uvanlig myk gange og ekstreme sjøegenskaper for denne klassen." http://www.rennesoybaat.no/cormate-boats/cormate-21/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Enig med Chrisrik vedr. skrog. Prøvde Ibiza 20 touring før jeg endte opp med Nordkappen og den slår mye mer. 22 grader V bunn i hekken på Nordkappen gjør den nok mer tungdrevet. Den Cormate var lekker! Syntes den virka lik GH V20 i designet.

 

Er det noen som kan regne ut hvor mye fart jeg skal ha med 19" i en slik kalkulator ?

Er fortsatt en del våt flate i 42 knop.

bilde

 

bilde

Redigert av Dagsven (see edit history)
Link to post

I min egen excelkalkulator får du 42-44 knop med 19" stålpropell og 5500 rpm og 10% slipp, avhengig av cuppinga på propellen.

46 knop med 5% slipp og cuppet 19" med ca 20" effektiv stigning.

Det er vel 1:1,85 utveksling, og forutsatt korrekt turteller så stemmer det vel bra med virkeligheten ?

 

Ser ut som den går fint i vannet da.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

1,85 eller 1,86 blir vel akkurat det samme i praksis. Det er kanskje bare avrundinger som fører til at det oppgis forskjellig.

Husk at en stålpropell gjerne er noe cuppet og kan ha høyere effektiv stigning enn nominell....

 

Jeg har en merkelig propell på min båt. 4 blads 18" stålpropell der jeg får samme fart som med 19" 3-blads stål, men ved litt lavere turtall. Noe som tyder på nær 0 % slipp og/eller høyere effektiv stigning enn både 18" og 19".

I regnearket gir den 19" effektiv stigning ved 0% slipp og 20" effektiv stigning ved 5% slipp.

Så det er en morsom 18". Faktisk så morsom at jeg vurdere å bestille en 16" av samme type for å komme opp på mere korrekt turtall med last (mangler ca 4-500 rpm).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde 250'en min tidligere på en Fjordling 17 HT. Da fikk jeg 61 GPS-knop, 27" propell, 5800 omdr, V-Max fra Yamaha. Nå har jeg samme motoren på en Yamarin 6420 DC, 21" prop 46,3 knop GPS med 21" Black Steel.

 

10% slipp, bare 5% på Fjordlingen. Noe mer effektivt enn 10% slipp på en 20 fot DC som veier over 1100 kg tror jeg blir vanskelig. Hvis ikke den er litt spesiell som Teerex sin.

Link to post

Kanskje ikke så kjempespesiell men litt iallefall. Og så en god del rimeligere enn disse originalgreiene til Evinrude og Yamaha bl.a.

Men man må ned 1-2" i forhold til standard stålpropell for å ikke miste for mye turtall.

 

bilde

 

Problemet mer PT er at det er så enormt mange modeller å velge i http://www.ptpropeller.com/content-categories/store_id-1406/manufacturer_id-0/cat-1146_1210/product_page-1/categories.html#products

 

De med spenstig budsjett kan jo prøve en slik....

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det ligger noen snutter på youtube med fjordling i 50-70 knop.

En av de nyeste snuttene med Yamaha F250 (ikke akkurat den letteste motoren), men kun testkjøring, ikke full gass (full propell?).

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja skulle akkurat til å skrive at det er jo din :smiley:

 

Ikke her da

 

 

E-tec 200 bør vel være den mest perfekte motoren kanskje, iallefall vektmessig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det kan ikke være mye forskjell i såfall. Men E-tec støyer mindre og ser penere ut iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det høres jo bra ut.

Jeg ville nå kanskje ha prøvd en 19" eller 20" 4-blads stål. Det er jo marsjfarten som teller mest for de fleste.

Men toppfarta med 21" øker vel teoretisk med ca 10% ved samme turtall. Men siden turtallet vel går litt ned så blir det vel et par knop ekstra i praksis.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...