Teerex Svart 13.September.2013 Link til dette innlegget Svart 13.September.2013 (redigert) Med 4-blads kunne jeg løfte motoren et hull uten at den fikk noen problemer med grep i motsetning til 3-blads (stål) slik at toppfarten ikke ble merkbart redusert. Prøvde også to hull (øverste stilling), det funket fint rett fram (fikk vel en halv knop mere fart) men ble mistet grep i sving da. 4-blads gir vanligvis mindre slipp i midtre turtallsområde (marsjfart) og ikke minst bedre akselerasjon og grep i sving. Den propellen jeg har (Powertech RXB4) skal cirka tilsvare Evinrude Rogue. Den finnes visst ikke for 150 hk + men da heter den Evinrude Cyclone (side 21 her) http://www.evinrude.com/Content/Pdf/en-US/PropSelectionGuide_766315.pdf Men Powertech har et stort utvalg av 4-blads propeller. Billigst hos http://www.americanprop.biz Jo høyere turtall jo mere motstand i vannet med flere blad, men i visse former for racing (offshore) kjører de jo gjerne med 5-blads for optimalt grep, men de har jo nok av krefter å ta av. Redigert 13.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Dagsven Svart 14.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2013 er det noen som veit hvorfor det ikke er lys i rpm instrumentet? Mitt er helt nytt og det lyser ikke. De andre instrumentene har lys. Bilde av mine instrumenter: https://www.google.no/search?q=evinrude+e-tec+rpm+gauge%2Banalog%2Bwhite&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=snU0UpzNFYne4QTWyYCoBQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1440&bih=762&dpr=1#facrc=_&imgdii=HM3zsEDgGJy2AM%3A%3BRqHESd9TI2B_2M%3BHM3zsEDgGJy2AM%3A&imgrc=HM3zsEDgGJy2AM%3A%3B2_SRFBBoPeVmbM%3Bhttp%253A%252F%252Fimg156.imageshack.us%252Fimg156%252F2276%252Fevinrudecommanderinstruju5.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.etecownersgroup.com%252Fpost%252F200HP-2007-2690602%253Ftrail%253D30%3B450%3B244 Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Jeg hadde en runde nå nettopp for å koble opp mine instrumenter. Begynte med lysene, fikk lys i RPM'en (den må få strøm utenfor motoren virker det som). Men jeg skal ikke gi så veldig mange råd - må ha gjort feil, for smalt sikringa på motoren hehe. Fikk dog et råd av evinrude-forhandler: IKKE benytt pluss-kablene som går fra motoren (lilla av farge). Liten overledning, så ryker sikringa i motoren til både tilt og startmotor. Og det er kjedelig å være på sjøen, og ikke kunne tilte (eller starte igjen). Jeg kom meg trygt til hjemhavna Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Dagsven Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Fant det ut. Måtte trykke på to knapper samtidig for å få lys i RPM. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 hvilke to? pil opp og ned? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Dagsven Svart 26.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Liten update fra ifjor: Alt bunnstoff er skrapt vekk. Det var flekkete og flasset Nytt blei påført og motor blei hevet 1 hakk. Watertest viste 47 knop med full tank. Noe sjø så blei noe heftige svev! Dette var med 21" viper. En økning på nesten 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.