Jump to content

Har Edholmen marina på Hvaler blitt et fristed for folk i båt?

Uff forsiktig

Recommended Posts

Grønnskollingen skrev 41 minutter siden:

Genuint spørsmål: Hvilken variant av gjestehavn er den mest innbringende?

- Den familievennlige varianten?

- Russefestvarianten?

- Bryggedans med seniorprofilvarianten?

Hvis gjestehavnen har et «utvidet» servicetilbud, med diverse butikker (mat, klær, leker, hobby osv) i nærheten tror jeg at familievarianten er best. Det gir omsetning i flest mulig forskjellige butikktyper, lek og liv i havna og variasjon. Så for et tettsted som har et eksisterende tilbud til fastboende vil alle deler av dette tilbudet oppleve økt omsetning. Og blir det kjent at det er et fint/hyggelig sted kommer det flere familier.

Russefestvarianten gir omsetning på øl og rask mat, men kanskje ikke noen positiv effekt for stedet utover mat, drikke og drivstoff.

Seniorprofilen gir vel også økt omsetning for flere kategorier, men mitt inntrykk er at familier legger igjen mer i havna enn pensjonister.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Lars H. skrev 6 minutter siden:

Det er vel mange år siden Seglartåget var et problem i Hunnebostrand.

Ja jeg vet ikke. Har ikke opplevd det selv, men vært så nærme at vi ved en tilfeldighet kom dagen etter en slikt tog i 2017 eller 2018, husker ikke. Dagen før lå de flere rader med opptil 14 båter langsides på hverandre. 

Jeg har også hatt båtplass i Grebbestad et par sesonger (før covid), og i 2019 var det en regatta av noe slag som skulle passere Grebbestad fra nord mot syd, men pga dårlig vær kom de inn i Grebbestad. Dette var i april/mai måned. Da fikk man se norske 40-, 50- og 60-åringer i fri utfoldelse og det var rene russefeiringen. Det er jo sånn at kotyme, oppførsel, lover og regler ikke gjelder for nordmenn i utlandet. Vi er heldige sånn vi nordmenn :wink:

Redigert av Sequoia (see edit history)

Ja, det høres fornuftig ut, Popeye.

Så om man skal prøve seg på en generalisering vil havner der det er sterke eierinteresser i utesteder på brygga ha lite incentiv for å hindre russefestene fordi konsumet øker med volumet.

Seniorer kan ha store båter og relativt høy disponibel inntekt, men om havna har plass til 10 store flak med velfylte kjøleskap som ligger pal i en uke, gir det kanskje lavere inntjening enn 15 moderate båter fylt med unger og foreldre som drar videre etter 2 dager.

Så medisinen er kanskje at når brygger rustes opp er det viktig at større deler av lokalsamfunnet involveres, slik at både Jokern, Kjell's jernvare og Bettan's pub har interesse av å catre for båtfolket. Da blir summen av penger som legges igjen høyere, noe vi gjester har all mulig interesse av. Det motsatte er vel at diverse investeringsfond legger ut for opprustning på brygga og hvor målet er avkastning uten andre hensyn.

Så til caset Edholmen: Om eieren av brygga eier utested og hvor inntjeningen er knyttet til alkoholsalg (med matservering til) er de kanskje "dømt" etter eget ønske til å være partyhavn fordi utesteder tjener lite på høflig nipping på et glass tørr hvitvin?

Nå er ikke jeg så veldig kjent med denne delen av Kirkøy der Edholmen ligger men det er vel lite annet en selve havnen  der. Det er mulig det derfor det er blitt et fristed for festing. Ikke så mye annet å finne på der uten butikker og tettsted.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...