Jump to content

volvo penta 41, oljelampe lyser på tomgang?

windy26

Recommended Posts

Olje lampe lyser etter kjøring med høyere turtall (varm motor) etter at turtallet er nede i ca 800-1000 omd og ned på tomgang ca 675 omd dette er bare når oljen er varm ,kjører på 15-40w olje oljetryks meter viser da ca 1,5-2,0 kg , kan det være at giver for lampe er defekt eller kan rengjøres? eller er det bare å skifte oljelampe giver?

etter noen minutter slukker lampen og alt virker som det er normalt (som om olje temperaturen går ned)

Hei, jeg mente at den lampen lyser for trykk, ikke temperatur. Er en back up til giver, eller motsatt om du vil. Det sagt så vil jo varm motor gi lavt trykk og dermed kanskje varsling? kan det være noe med kjølingen din? Impeller som har mistet noen blad, ting som tetter for god sirkulasjon, sjøvannsfilter som er tett? Du har sikkert sjekket for dette? men typisk tegn hvis oljetrykk er lavt på tomgang og vanntemperaturen stiger over normal, er impeller eller noe med kjølingen på sjøvannsiden.

Mulig jeg forklarer meg litt dårlig , men skal prøve å forklare på nytt

Når motor er kald er oljetrykket ca 5-5,5kg etter å kjørt motor varm og ligget på masje fart en stund for så å slippe ned på turtallet til tomgang (675 omd) lyser oljelampen ,da er olje trykk måler på ca 1,5 til 2kg oljetrykk , øker jeg turtallet til ca 900-1000 omd slukker lampen oljetrykk måler er da opp mot 2,5 kg , etter en stund på lavt tutall er alt normalt (lampe lyser ikke) og oljetrykk måler er ca 2-2,5kg

det er ikke noe feil med impreller eller kjølevann da dette er overhalt og gjennom gått når motoren ble montert i båten har nå kjørt ca 50 timer siden

men siden oljetrykk måler viser normalt trykk vil det vel kansje ikke være noe redd for? det som er litt dumt er at det ikke skal være slik og at feilen bør kunne rettes på?! har mest tro på feil i giver for lampe , men er det en feil som volvo eiere kansje har vært borte i fra før av?

Bytt giver da, ingen stor sak og ikke dyrt. Oljetrykksmåleren din viser jo helt fine verdier for motoren, faktisk veldig bra verdier. Så enig i at det er nok giver som fusker litt for deg.

Motorolje minstekrav (anbefalt olje) er vel C/D 10-40, du får nesten ikke lavere kvalitetsolje i dag om du leter masse etter det. Så tror nok ikke feilen ligger på oljen.

Da skal jeg prøve å skifte giver , kommer tilbake med resultatet ;-)

Hvilken giver skiftet du "Jakob T" var det en en polet eller 2 polet trykk giver? og hvor sitter den? er usikker på utseende ,er det bak ved dynamo? tenkte kansje volvo penta har denne på lager , husker du prisen kansje også?

Vil vel tro at summern som lager lyd ville virke når olje lampen lyser , men jeg vet at summer ikke virker hos meg

Hmm fant en artikel/ skriv fra et annet forum

Nå uler alarmen igjen,var hos Volvo forhandleren idag for å handle div.da fikk jeg forklaringen på "problemet."
Ved siden av oljefilteret ligger det en ventil på hver side,som styrer oljetrykket,hvor fjærene slakner med årene.Det de gjør er å ta ventilene ut,legge på en 8mm skive (for å stramme opp).Da får du bedre tomgangstrykk.Dette var et veldig kjendt problem på disse motorene,og det var helt ufarlig å kjøre med. Det eneste er at det er vanskelig å komme til,da det ligger under varmeveksler,trangt som f..,bilde

Hadde samme problem som deg på en av mine 41A for noen mnd siden. Byttet fjøra som nevnt over, og alt vel etter dette. Det var fjæra for den bakerste ventilen i olje filter huset som måtte byttes. Denne ventilen skal stenge for underspyling av stemplene ved kjøring på lavt turtall.

Løsne 2 umbraco bolter, ta ut fjøra og bytt denne. Ser ventilen grei ut, rengjøres denne og settes tilbake.

• 6 år senere...

Hei,
Har samme problem i min båt, en 88 mod fjord 900 Dolphin med VP 41.

Tenkte jeg skulle både se på ventiler som blir nevnt her, og giver, men for å spørre dumt...
Er det null stress å løsne disse ventilene, eller bør man få tappet ut noe olje først for å unngå gris?

Har sett et par tråder her på forumet nå som indikerer at en av disse er synderne i min problemstilling (alarm slår inn, og nå siste delen av hjemturen igår, forsvant ikke alarmen heller, selv om oljetrykket viste 40-45 PSI på klokka, og jeg har fullt med olje).

Den enkle og mest logiske feilen er giveren til alarm/lys eller ledning mellom dem. Det er to givere. Den ene gir signal til viserinstrumentet. Den andre gir signal til alarm/lys. Disse er helt uavhengige av hverandre. Giver til alarm/lys er bare en bryter som kobler bort kontakten til minus når motor får oljetrykk. Den danner altså kontakt når motor står stille , eller når trykket er for lavt , og lyset tennes. Finn giveren til oljetrykklampe. Ta ledningen av giver og pass på at enden du tar av ikke berører noe. Start opp og ta en testtur. Om alarmen går nå er det ledningen mellom giver og alarm/lys som er borti gods eller har kontakt med annen ledning den ikke skal ha. Forblir alarmen taus under testturen er det giveren som er feil.                        Denne fjæra som er nevnt virker litt ulogisk på meg. Da må de to giverene hente trykkmåling på ulike steder i smøresystemet for du har jo ulike verdier. Kjenner ikke til det så jeg skal ikke påstå noe, synes bare det hørtes rart ut.

Sitter vel et sted under varmeveksler  et sted i motorblokka vil jeg tro. Den har en sort , og en hvit/blå ledning. Skrap av motormalingen på ledningen så ser du det. Det er den hvit/blå du skal ta av. Det skal nå ikke lyse i oljetrykklampen når denne er av. Om det gjør det så la tenning stå på noen sekunder. Slukker ikke lyset så er det ledning som berører gods et sted. Vær obs på at når ledning er tatt av vil du få alarm og ladelys vil blinke når tenning slås på. Slik skal den reagere fordi når ledning er av indikerer det at det er oljetrykk og motor er i gang, men ikke lading siden motor ikke er starter. Det er bare og starte og ladealarm forsvinner når du har startet. Om ingen alarm kommer etter start og prøvetur så er det vel giveren som feiler.                     Sjekk at oljetrykkinstrumentet viser trykk. Det skal det gjøre da dette har en egen giver og er uavhengig av giver til alarm/oljetrykklys.                   Ble mye dette, men håper du forstår :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...