Jump to content

Montering turbotrykksmåler , hvor ? CMD 1.7 DTI


Viper203

Recommended Posts

  • 3 år senere...

Hei. Gammel tråd dette, men ser om noen andre har gjort dette. Jeg monterte en turbotrykkmåler her idag, og har ikke testet annet en å starte motoren på tomgang etter montering. Det jeg syntes var rart var at det ikke var noe vacuum på tomgang. Har montert tilvarende på en bensinbil, og da har jeg masse vacuum på tomgang. Er det noe spesiellt med diesel kontra bensin, beklager hvis jeg spør fryktelig dumt ?

 

mvh Lars

 

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at din trykkmåler har en range som dekker undertrykk?

 

Det er undertrykk i innsugsmanifolden hele veien inn i sylinderen også på diesel når stempelet går ned og ventilen åpnes. Men det er også avhengig av hvor mye restriksjoner du har i innsuget. En diesel har langt friere lufttilførsel siden den mangler gassspjeld og slikt som er i veien på en bensinbil... Så det er et neglisjerbart undertrykk i innsuget på en diesel.

 

Slik at om du har et noe snodig må jeg si, ønske om å måle undertrykk bør du skaffe deg et instrument som er laget for å finne lave verdier for undertrykk. Det evner ikke en turbotrykksmåler. Men hver sin smak, så lykke til med undertrykksmålingene!

Link to post
Share on other sites

Gaustabl: Jeg tror du blander sammen vakumventil på bensinmotor som noen benytter for å sjekke gasspådraget og for å kunne kjøre mer økonomisk.

Poenget med turbotrykksmåler spesielt på denne motoren er å sjekke at turbotrykket ikke blir for høyt.
Denne motoren genererer for mye turbotrykk på høyere turtall. Derfor sitter det en ventil (Wastgate) som slipper ut litt av overtrykket slik at trykket ikke blir for høyt.
Dersom denne ventilen (Wastgate) ikke lukker opp som den skal, så havarerer stemplene.

Link to post
Share on other sites

Hei. Tusen takk for svar, har nå forstått at det ikke er samme vacuum på tomgang på diesel som bensin, var redd den sugde falsk luft, og motsatt blåste turboluften delvis ut gjennom en ev. lekasje. Håper jeg får tid til å ta en tur utpå idag for å sjekke verdien med fullt pådrag.

 

mvh Lars

 

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg testet på sjøen, og får ca 1.4 bar som maks, men har lagt merke til at det høres ut som det er en luftlekasje et eller annet sted. Det kan stemme med at den ikke har klart vanlig toppfart i sommer, maks 28 knop, mot såvidt over 30 før. Spørsmålet er da hvordan jeg skal klare å lokalisere lekasjen, har noen noen tips, eller forslag til hvor jeg kan starte mottats dette med takk :smiley: .

 

mvh Lars

Link to post
Share on other sites

Nå oppgir vel MerCruiser 17psi som maks turbotrykk på den motoren, og det er rundt 1.2 bar, så du har allerede for mye trykk, og det er neppe en særlig god ide å forsøke å øke det ytterligere.

 

Det du hører som kan oppleves som lekkasje, kan være wastegaten som åpner og slipper ut luft dersom trykket blir for høyt.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, sitter å leter etter info på nettet om den "lekasjelyden" jeg trodde(tror) jeg har. ser at des skilles mellom "hissing" og whistle, og tror jeg kan definere min lyd mer som hissing. Kan det være feil på topp pakningen, eller eksos siden det tydeligvis ikke er på trykksiden ? Forstår heller ikke helt hvor de siste knop har blitt av, samt at den ikke er veldig lysten på å gå over 4.200 omdreininger (klarer å nå maks på 4.400, men da tiltes motoren mye).

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå oppgir vel MerCruiser 17psi som maks turbotrykk på den motoren, og det er rundt 1.2 bar, 

Har også sett 19psi oppgitt som max trykk i en manual. Husker ikke hvor. Utgjør ca. 0,13 bar forskjell.

Min motor når max trykk ved ca. 4000 rpm. Kjører sjelden der, så er ikke noe problem i det daglige.

 

Takk for svar, sitter å leter etter info på nettet om den "lekasjelyden" jeg trodde(tror) jeg har. ser at des skilles mellom "hissing" og whistle, og tror jeg kan definere min lyd mer som hissing. Kan det være feil på topp pakningen, eller eksos siden det tydeligvis ikke er på trykksiden ? Forstår heller ikke helt hvor de siste knop har blitt av, samt at den ikke er veldig lysten på å gå over 4.200 omdreininger (klarer å nå maks på 4.400, men da tiltes motoren mye).

Har samme motor. Jeg pleier å miste ca 2 knop i toppfart på høsten. Litt groe etter sommeren på båt og/eller drev gjør at dette er normalt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...