Jump to content

Størrelse på GPS plotter skjerm

chiko

Recommended Posts

God dag artsfrender.

Jeg går med tanker om å investere i en plotter. Har innhentet en del tilbud, men dersom en skal ha en noen lunde stor skjerm synes jeg prisen blir stiv (20.000 +). Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke ca 10-12000, men de fleste blir da levert med skjermer på ca 6". Jeg synes disse skjermene virker små, men har som sagt ingen erfaring. Hadde vært fint med noen synspunkter fra erfarne brukere.

Har også fått med meg at det brukes forskjellige karttyper/produsenter avhengig av hva slags plotter en kjøper. Er det noen forskjeller på disse karttypene i form av bruksvennlighet, detaljer, utstrekning o.l., eller er det stort sett det samme? Plotteren skal brukes i båt med flybridge, så det hadde vært fint med en som kan tas med opp dit på fine dager. Mener at Seiwa har en type med hurtigbrakett som gjør at plotteren lett kan flyttes på. Noen som har erfaringer med denne eller andre tilsvarende?

Håper på mange og informative svar :smiley:

Ideel størrelelse på skjerm avhenger jo av flere ting, bl.a. plassering av skjermen. De med stor skjerm integrert skjerm er dyre.

Hvis man har plass til en ekstern skjerm kan man jo kjøpe en plotter som kan tilkobles en slik. Falt selv litt for GEONAV MULTY som er en plotter ute skjerm. Dvs et betjeningspanel som kan felles inn i dashboard og tilkobles f.eks en LCD skjerm. Man har da kontrollene nær seg og hvis man har plass så kan man jo plassere en større skjerm litt vekk. Kartbrikken sitter i panelet. Finnes også bærebare som kan tilkobles ekstern skjerm. Hvis man kjøper en LCD TV kan man bruke den som kombinert TV/plotterskjerm. Da får man stor skjerm til OK pris. Ulempen er at en vanlig LCD skjerm kan være vanskelig å lese i sterk sol.

Valg av plotter vil bl.a. avhenge av behov, båttype og pris.

Det er forøvrig Sleipner som selger GEONAV som jeg nevnte som eksempel: http://www.sleipner.no/

http://www.geonav.it/english/chartplotters/geonav-multy.html

Plotteren skal brukes i båt med flybridge, så det hadde vært fint med en som kan tas med opp dit på fine dager. Mener at Seiwa har en type med hurtigbrakett som gjør at plotteren lett kan flyttes på. Noen som har erfaringer med denne eller andre tilsvarende?

Jeg hadde vel omlag de samme krav som du stiller, nemlig

* Hurtigbrakett slik at jeg enkelt kunne ta med plotteren opp på fly.

* Rask prosessor slik at jeg kunne gå med "kurs opp" i 20+ kn.

* Dagslysskjerm

* C-map kartformat

* NMEA inngang slik at jeg kunne få digital visning fra ekkolodd på plotteren oppe.

Valget mitt falt på Interfhase 169CS. Denne har 16:9 format som gjør at jeg kan plassere plotteren hvor den hører hjemme, nemlig i armlengdes avstand, rett foran meg i synsfeltet fra førerpossisjon, UTEN Å SKJERME FOR MOTORINSTRUMENTENE.

Jeg ga kr. 8500,- fra Boatfix i USA, omlag det halve av hva du må betale i Kongeriket.

Seiwa, som du nevner er i praksis den samme plotteren selvom knapplayout er noe annerledes. Identisk hurtigbrakett tyder på at de er produsert på den samme fabrikken. Hva du velger blir vel hipp som happ.

PS. Husk å bestille ekstra hurtigbrakett. DS

Moralen er vel så stor skjerm som du har råd til og plass til.

Helt enig Fantino; så stor du har plass til. Det er liten vits i å legge mye penger i en 11" skjerm hvis du må plassere den langt unna, og du kanskje må reise deg opp fra setet hver gang du har behov for å zoome feks.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

God dag artsfrender.

Jeg går med tanker om å investere i en plotter. Har innhentet en del tilbud, men dersom en skal ha en noen lunde stor skjerm synes jeg prisen blir stiv (20.000 +). Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke ca 10-12000, men de fleste blir da levert med skjermer på ca 6". Håper på mange og informative svar :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Før du anskaffer deg kartplotter nå, bør du sjekke produktene til Simrad. De har nettopp senket prisene med ca 35% og har bedre lysstyrke enn feks Raymarine. Du får en CE33 til ca 11.000,-.

Simrad

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Jeg valgte en annen løsning: Packard Bell bærbar PC med 15,4" wide-screen diamond view skjerm. Helt suveren skjerm som kan ses fra alle vinkler. Plasserer den på kartbordet inne, med USB-tilkoblet PC og Tiki Navigator. Fikk den med TV-kort så da sliper jeg å kjøpe LCD-TV ... :yesnod: Og samtidig er den mitt bærbare kontor slik at jeg kan jobbe i båten. Perfekt løsning for meg. På altanen skal jeg klare meg med øine og papirkart ev. i kombinasjon med bærbar GPS.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Og samtidig er den mitt bærbare kontor slik at jeg kan jobbe i båten.  Perfekt løsning for meg..... 

Og døper du da båten for "MØTE" kan du nårsomhelst si f.eks: "må stikke 12 idag, skal i møte" eller "Blir nok i møte resten av dagen", "møte tok all energien min i går, så jeg kommer seint i dag" etc..

Suzuki

No boat needed..

Jeg ga kr. 8500,- fra Boatfix i USA, omlag det halve av hva du må betale i Kongeriket.

Seiwa, som du nevner er i praksis den samme plotteren selvom knapplayout er noe annerledes. Identisk hurtigbrakett tyder på at de er produsert på den samme fabrikken.

Takk for god tilbakemelding. Intertphasen ligner veldig på Seiwa sin model, så du har nok rett i at det i utgangspunktet er samme plotteren. Jeg var nettop inne på Boatfix sine sider. Der tilbyr de nå denne plotteren til 876,18 USD (tidligere 1349,-). Skulle helst hatt en med innebygget antenne, men jeg er ikke sikker på om den har det. Nå har jo C-map kommet med de nye max-kartene. Kan disse kartene automatisk brukes på plottere som importeres fra USA, eller må man være påpasselig å bestille plottere tilpasset det?

God dag artsfrender.

Jeg går med tanker om å investere i en plotter. Har innhentet en del tilbud, men dersom en skal ha en noen lunde stor skjerm synes jeg prisen blir stiv (20.000 +). Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke ca 10-12000, men de fleste blir da levert med skjermer på ca 6". Jeg synes disse skjermene virker små, men har som sagt ingen erfaring. Hadde vært fint med noen synspunkter fra erfarne brukere.

Har også fått med meg at det brukes forskjellige karttyper/produsenter avhengig av hva slags plotter en kjøper. Er det noen forskjeller på disse karttypene i form av bruksvennlighet, detaljer, utstrekning o.l., eller er det stort sett det samme? Plotteren skal brukes i båt med flybridge, så det hadde vært fint med en som kan tas med opp dit på fine dager. Mener at Seiwa har en type med hurtigbrakett som gjør at plotteren lett kan flyttes på. Noen som har erfaringer med denne eller andre tilsvarende?

Håper på mange og informative svar :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Skjermstørrelsen kan nok syntes liten, men du har kun bruk for større om du ser dårlig, eller om du skal plotte reiser over lange strekninger, da er det kjekt å se lang foran seg.

Stor skjerm krever mye raskere prossesor for å tegne kartet opp igjen raskt ved f.eks. zoom forandring( Det er den knappen jeg bruker mest på min plotter)

Skjermens lystyrke er viktig, for ikke å glemme hvilkene kart type du vil velge. Se hos forhandleren, noen har desverre fremdeles bare et + som loddskudd uten dybde, da må du holde cursoren over for å se om skjæret er 1 meter eller 8 meter dypt. De er vanskelig i hurtigående båt og sjø.

Jeg sverger til Garmin og Bluechart, som har mulighet til å flyttes opp eller ned, hvis du legger opp anntenne kontakt begge steder, men det er nok like mange meninger som det er plottere.

Takk for god tilbakemelding. Intertphasen ligner veldig på Seiwa sin model, så du har nok rett i at det i utgangspunktet er samme plotteren. Jeg var nettop inne på Boatfix sine sider. Der tilbyr de nå denne plotteren til 876,18 USD (tidligere 1349,-). Skulle helst hatt en med innebygget antenne, men jeg er ikke sikker på om den har det. Nå har jo C-map kommet med de nye max-kartene. Kan disse kartene automatisk brukes på plottere som importeres fra USA, eller må man være påpasselig å bestille plottere tilpasset det?

<{POST_SNAPBACK}>

Interphase 169 CSI (med integrert antenne) selges vistnok ikke i USA. Det du gjør for å hente GPS signalene til fly er at du rett og slett koppler antennekabelen via braketten oppe. Enkelt og greit.

Hva gjelder MAX formatet kan min plotter som er et år gammel enkelt SW- oppgraderes til å spise MAX. Jeg vil tro at de plotterne de leverer idag er oppgradert fra fabrikk. Du kan jo spørre om dette i forbindelse med bestilling. Hvis ikke får du oppgraderingsbrikker fra ProNav og Seatronik

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det lille jeg har brukt min plotter, syntes jeg den 6" skjermen er helt grei størrelse, men en jeg hadde ikke kjøpt sort/hvit igjen...

C-Max? noen som har prøvd dette? Jeg har en VDO Map7 som er ca 5 år gammel og den kan ta disse kartene direkte (ifølge c-map sin netttside) men er det noe stort fortrinn med det nye max kartet ?

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Liten skjerm er etter min oppfattning meget vanskelig å bruke når du har en stor målestokk. Zoomer du inn er den helt grei, men da er du avhengig av å ha papirkart ved siden avfor å få oversikt. Jeg har en 12" skjerm med PC løsning som jeg syntes fungerer helt perfekt men jeg har ingen styreplass ute. Jeg hadde vel valgt en liten skjem som jeg kan flytte på om jeg hadde været deg og ved siden av det papirkart som jeg har nevnt. :yesnod:

.  På altanen skal jeg klare meg med øine og papirkart ev. i kombinasjon med bærbar GPS.

<{POST_SNAPBACK}>

Egentlig klarer jeg meg også utmerket med kun sjøkart både oppe og nede. Men det er jo litt morro med kartplotter og ikke minst så kan alle ombord følge med hvor i verden vi er.

Bruker samme løsning som deg dog med en light utgave av tiki og offshore. Vil nok kjøpe Tiki men vil vente for å se om oppgraderinger kommer.

Minuset med pc løsningen og stor lcd skjerm når man har 2 styrepos. er fb. uten skjerm. Blir liksom litt voldsomt og ikke minst upraktisk å kople fra nede for å koble opp på fb(altan) Må jo kunne finnes en løsning der man kan slå over til en liten slaveskjerm oppe. kanskje en slik (12v?) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306511&cks=PRL eller http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...&products_id=91

For min del er det stort sett på fb. jeg sitter når vi er ute å seiler.

Redigert av Jakob (see edit history)

Seiwa, som du nevner er i praksis den samme plotteren selvom knapplayout er noe annerledes. Identisk hurtigbrakett tyder på at de er produsert på den samme fabrikken.

<{POST_SNAPBACK}>

------------------

Seiwa og Intephase er samme maskin. det er C- MAP som lager disse.

C-map lager mange kartplottere, men ikke under eget navn.

Og det er gode plottere begge to.

-----------------------

Sjøl har jeg Interphase, 6" /farge, ute på styrekonsollen, den er bare heilt topp.

innev/kartbord, har jeg større skjem. + jeg har PC. som det meste blir brukt for og planlegge på.

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Mulig at jeg begynte i feil ende og ble for godt vant i utgangspunktet. Har nemlig en meget lyssterk 15" LCD-skjerm. Bærbar PC med kartplotterprogram. PC'en har jo også en 15" skjerm, men den er ubrukelig i sterkt sollys. Stor lyssterk skjerm er bare helt fantastisk. Da jeg var på båtmessa og kikket, kunne jeg jo ikke unngå å se skogen av plottere i ulike varianter og størrelser. Dessverre ble det mye dårlige greier. Plotterene er bra de, men mange skjermer er jo bare helt elendige og da snakker jeg ikke bare om størrelsen. Cmap på PC og Cmap på en 6" skjerm er faktisk 2 forskjellige produkter. Ta en av disse 10" skjermene som skal være så bra. Den har altså godt under halvparten av billedflaten som en 15" LCD. Zoomer man til en passelig størrelse, viser den ikke kart særlig langt foran båten. Zommer du ikke, må man jo sitte med lupe for å kunne se detaljene. Og mange detaljer er det. Det er nesten for mye av det gode.

6" plottere tenkte jeg å forbigå i stillhet. De har bare 36% av bildet til en 10" og 10" plotter var knøttlite det også. Men i en seilbåt gjør den nok nytten. Da går det såpass sent at man med litt godvilje kan bruke den til løpende navigering i fart i ukjent og trangt farvann. Miitt problem i slike situasjoner er å unngå det som er under vann, ikke å vite hvor jeg omtrent befinner meg. Et fint og innzoomet kart i kombinasjon med ekkolodd og lav fart gjør både meg og fruen trygg.

Kjøp så stor skjerm du har økonomi og plass til er mitt råd. Og med flybridge blir jo en PC-løsning litt mer tungvindt for deg enn for meg.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Jeg er helt enig med Lotus her om at man skal satse på så stor skjerm som har plass og råd til. Dette er serdeles viktig om man skal ha både ekkolodd og plotter i samme vindu. Garmin vil vel sette ned prisen litt på sine utgående modeller, 2010c og 2006c som har en brukbar skjermstørrelse og muligheten for ekkolodd.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

6" plottere tenkte jeg å forbigå i stillhet.

<{POST_SNAPBACK}>

Du klarte det ikke ser jeg...

For oss med mer slunken lommebok og ditto båtstørrelse, er en mindre plotter OK nok. På min 22 fots daycruiser, vil en slik plotter sammen med båtsportkart gjøre navigeringen lettere.

En skarp, lyssterk og høyoppløselig liten skjerm med godt uttegnet kart (som f.eks. Bluechart) skal i løpet av våren anskaffes og monteres på dashbordet, rett foran nesa. Jeg tror det blir bra jeg.

Må jo kunne finnes en løsning der man kan slå over til en liten slaveskjerm  oppe. kanskje en slik (12v?) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306511&cks=PRL  eller http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...&products_id=91

<{POST_SNAPBACK}>

Fabelaktig ide. Det er jo bare å kombinere med mus med litt lang kabel, ev. trådløs. Hmmmmm.... :rolleyes:

Må jo kunne finnes en løsning der man kan slå over til en liten slaveskjerm  oppe. kanskje en slik (12v?) http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306511&cks=PRL  eller http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...&products_id=91

<{POST_SNAPBACK}>

Ang disse skjermene. Ville kanskje vært litt skeptisk til å bruke disse på flybridgen. Ser at lysstyrken er beskrevet som "Display Brightness (w/ Touchscreen): 280 cd/m2"

280 Candelia tror jeg ikke er nok til å gi lesbart bilde i direkte solskinn.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

6" ? jeg er lykkelig over å fått en så stor skjerm jeg... Når jeg hentet båten i Gøteborg, så brukte jeg papirkart og en Maggelan MAP 410 , den her en knøttliten skjerm med kartfunksjon og det funket fint det og.

Så hvis man må velge mellom handholdt og en 6" så er det iallefall stor forskjell på bruken av disse...

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Ang disse skjermene. Ville kanskje vært litt skeptisk til å bruke disse på flybridgen. Ser at  lysstyrken er beskrevet som "Display Brightness (w/ Touchscreen): 280 cd/m2"

280 Candelia tror jeg ikke er nok til å gi lesbart bilde i direkte solskinn.

<{POST_SNAPBACK}>

Får vel bruke radar-masken, da ... :eek:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...