Jump to content

Størrelse på GPS plotter skjerm

chiko

Recommended Posts

Hei.

Til dere som sier at det er greit med en 6 - 7" skjerm, har dere sett hvordan det blir med en 10 - 11" skjerm? Og da snakker jeg ikke om en stor PC-skjerm som en kun kan få noe ut av nede under dekk, men en "solskinsskjerm" på 10 - 11" som en har rett fremfoe trynet i alle værforhold? Og OK, prisforskjell er det nok, men ikke så mye som da jeg i - 97 kjøpte min første 10" S/HV plotter. Og ops, jeg har snekke med maksfart på 8 knop.

Lars H.

Jeg har brukt plotter med større skjerm ja. Poenget mitt er at jeg klarer meg fint med 5 tommeren med 320 x234 piksler. At en plotter med større skjerm er mer behagelig bestrides definitivt ikke. Prislappen er derimot ofte mindre behagelig på plottere med stor skjerm, slik at det blir en vurdering av behovet koblet opp mot pris.

Mulig det er det at jeg vurderer papirkartene som mine beste venner som gjør at jeg er fornøyd med bare 5 tommer, men tro det eller ei - jeg sikler faktisk ikke etter en plotter med større skjerm.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

men....hvis jeg vil benytte me av feks. pc som plotter. forsvinner ikke da muligheten for DSC? som er den største fordelen med plotter. kan alltids dra av litt på farten for å orientere seg i ett evt. papirkart. Eller er det mulig og bruke pc mit DSC?

Er ikke DSC noe man har på VHFen da? men som må kobles til en gps og det bruker du jo også på pcen når den blir brukt som en kartplotter.

I min forrige båt hadde jeg en 17" montert nesten på nesetippen

CoronetDash2.jpg

og jeg synes ikke den var for stor...

Det er jo alltid snakk om hvor mye penger en er villig til å bruke i forhold til nytteverdien. Sist jeg var innom elektronikkpusheren min var der en kar som ikke kunne skjønne at det ikke var helt plankekjøring å handle seg en 37" kartplotter :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

men....hvis jeg vil benytte me av feks. pc som plotter. forsvinner ikke da muligheten for DSC? som er den største fordelen med plotter. kan alltids dra av litt på farten for å orientere seg i ett evt. papirkart. Eller er det mulig og bruke pc mit DSC?

Det du tenker på er å få overført posisjonen fra en GPS din til en VHF. For å få til dette trenger du ikke plotter, men kan benytte en helt enkel GPS mottager som koster noen hundrelapper.

Du kan også bruke en PC som plotter tilkoblet den samme GPS'en. PC og VHF må da "dele" på signalene som kommer fra GPS'en.

Ser du noe over skjermene dine?
Jepp, de kunne til og med vært noen cm høyere også og likevel hadde jeg sett dekket. Det ser gjerne ikke helt slik ut på bildet men de tar ikke sikt i det hele tatt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Dæven døtti og kartplottere, SveinHa... det der var skikkelige greier... Ser jo ut som en Kirkeorgel.... men bilde av vår herres vannveier rett foran nasen.

Jeg hadde 10" ombord i gammelsjarken, og har nå kun en 6,5" i den nye, (er ikke rart fruen klager :rolleyes: )

Siden jeg ikke blir yngre med årene og synet neppe blir bedre med årene, så har jeg ikke noe valg... jeg er nødt til å gå opp i størrelse på plotteren. Siden jeg ikke liker å ha cockpiten full av papir, så ligger kartene nede... og der er jeg ikke når jeg seiler min egen sjø. Det er klart man klarer seg med en plotter med mobiltelefonskjerm om en ikke har noe annet, men valgene er nå engang der og prisene er i fritt fall.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Minimum 10 " etter min mening.

Din mening er jo grei , men ikke alle produserer kroner i kjeller'n . Hadde en slik Navman i snekka (7 knop) , og den holdt i massevis . Har en Garmin 172c i den nye båten , trur jaggu den er like liten (5,5") trur jeg . Men enig med Walter her også jeg , er snart bare snakk om det største og dyraste snart . Kjøp etter lommeboka er vel en grei regel , så har du litt penger til god mat å drikke på turen også .

Bare sånn for å nevne det , hadde ikke sagt nei takk til en 11" jeg . Men Økosjefen sier nei der , enn så lenge . Desuten er det mye jeg skal ha før jeg bruker så mye penger på en plotter .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Men hvorfor hadde dere valgt en større skjerm dersom den ikke hadde vært dyrere? Var det ikke så at miniskjermen var så kjempebra?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

...men 37" hadde vel blitt litt stort i en vanlig båt....
Nå hadde nok denne karen en større båt enn de fleste/alle her men han så for seg minimum 37" og gjerne 50" også :cool:

Har en Geonav 5c og den funker greit for meg! Spiller nok en viss rolle hvor skjermen er i forhold til den/de som skal bruke denne og hvor lenge det er siden siste besøk hos nærmeste optiker!

Hadde ikke sagt nei hvis noen insisterte på å forære meg en større skjerm, men trenger det ikke!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Var det ikke så at miniskjermen var så kjempebra?

Lars H.

Er vel ikke KJEMPEBRA med liten skjerm , men i 7 knop så holder det lenge vil jeg mene . Klart det er bedre med større skjerm , men kommer vel litt ann på plassen ombord også . Ser jo folk har plottere og andre skjermer , så dem nesten ikke ser ut av vindu .

Men er lite å diskutere også vel , dem fleste jeg kjenner ( mange her på plassen ) har hatt liten plotter og gjerne svart/hvit også . Men en dag så sier lommeboka eller Økosjefen , at nu kan det innvisteres i en 10" . Ligger vel noe der at det koster litt mye . som sagt så har jeg Garmin 172c . Tenkte å bruke den oppe på CBC dekket og pc nede . Skal jeg bruke 15- 20.000 tusen på noe så blir det radar , vil nesten påstå at radar er mere nyttig enn en kart plotter .Men er vel opp til den enkelte det , hva og hvor mye du skal bruke . Utenom for meg da , der er det Økosjefen som bestemmer . Og ikke altid mine søknader slår ann ...........

Men svar på spørsmålet til trådstarter , er at en slik Navman er bra nok og gjør den jobben den skal . Mener jeg da

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Kronene begynner først å rulle i det du vil ha ekstra lyssterk, ekstra vanntett spesialskjerm.

Men i båter som bare har utvendig styreposisjon, som de aller fleste seilbåter, er jo dette de aller viktigste kravene. Takke meg til en 7" skjerm som overlever en seilas i røft vær framfor en 37" som tar kvelden dersom den blir utsatt for sjøsprøyt.

Har Garmin 178c og den er så liten at størrelsen er en begrensing.

Er jeg på ukjente steder må det brukes kart for å få oversikten og er det krapp sjø så har jeg problemer med å lese dybdetallene selv om jeg har stoppet helt opp.

Men bevares, det går bare en inretter seg.

Ny plotter er ikke pri nr. 1 hos meg, men når endel andre ting er kommet på plass vil jeg nok bytte til en med større skjerm. Jeg vil vel ikke si at bytte til større skjerm er motivert i bedre sikkerhet, mer heller i økt komfort og større bruksglede.

Ja takk begge deler.

Jeg har Geonav 4cx den har utgang til pc skjerm.

Jeg bruker den lille skjermen mår jeg er i kjente farvan, men skal jeg på nye plasser kobler jeg inn den store skjermen min dvs 15 tommer.

Her kan dere velg selv hvor stor skjerm dere trenger.

he he du får endellig stor lsd 50 - 60 tommer.

mvh

Catano

Redigert av catano (see edit history)

Mvh

catano

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...