M/B Shanty Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hei! er 5 tommers skjerm for lite på en kartplotter? vurderer en NAVMAN TRACKER 5505 (ekstern antenne) Noen innspill? Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
lano2 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 For liten. Minimum 10 " etter min mening. Greit med små plottere hvis du går i et område du er kjent, men med en gang du trenger å zoome eller bevege deg i kartet, så er små plottere håpløse.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Faktisk enig med lano2 jeg da.... og det er ikke hverdagskost.. Redigert 14.Februar.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
lano2 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Faktisk enig med lano2 jeg da.... og det er ikke hverdagskost.. Synes du er søt i den gule pysjamasen. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Hei! er 5 tommers skjerm for lite på en kartplotter? vurderer en NAVMAN TRACKER 5505 (ekstern antenne) Noen innspill? Ja, jeg synes dette er for lite. Det er greit hvis du kun skal se hvor du er i forhold til omgivelsene, men håpløst hvis du skal bruke kartet aktivt i for eksempel urent farvann. Skjermen blir for liten til å gjengi detaljene på kartet. Jeg har 10,4`og 7`og synes også 7` er for liten og "knotete" i forhold til lesbarheten og detaljnivået på den store 10,4`. Et sted går sikkert en økonomisk grense, men press skjermstørrelsen det du kan Redigert 14.Februar.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Klart det er fint med stor skjerm, men til en saktegående båt er behovet for stor skjerm mye mindre. Da trenger du ikke så stort utsnitt av kartet i trange farvann og kan zoome langt inn for å kompensere den lille skjermen. Det er jo stort sett et økonomisk spørsmål til slutt da. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Ettersom du vurderer Navman, vil jeg råde deg til å sjekke oppløsningen på skjermen. Det kan virke som om mye av prisforskjellene ligger her. I stedet for kombinasjonen med 5¨ skjerm og dårlig oppløsning, vil jeg anbefale å øke budsjettet litt. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Synes 7-tommer er minimum, men 10,1 begynner vel å bli rimeligere og utvalget bedre. Tidligere så var prisforskjellen ganske ekstrem hvis man skulle over 7. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er ikke enig. Har klart meg bra gjennom flere sesonger med Garmin 182 og har ikke noe ønske om større skjerm. Tidligere brukte jeg PC, så jeg var nokså skeptisk til å gå ned til å så liten skjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Enig med Lasse. Jeg har testet flere varianter, men med mitt saktegående fartøy er det helt ok med Navman 5500i. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Hei. Til dere som sier at det er greit med en 6 - 7" skjerm, har dere sett hvordan det blir med en 10 - 11" skjerm? Og da snakker jeg ikke om en stor PC-skjerm som en kun kan få noe ut av nede under dekk, men en "solskinsskjerm" på 10 - 11" som en har rett fremfoe trynet i alle værforhold? Og OK, prisforskjell er det nok, men ikke så mye som da jeg i - 97 kjøpte min første 10" S/HV plotter. Og ops, jeg har snekke med maksfart på 8 knop. Lars H. Redigert 14.Februar.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Walter_S Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 For liten. Minimum 10 " etter min mening. Faktisk enig med lano2 jeg da.... Ja, jeg synes dette er for lite. Jeg har 10,4` (CX44) og 7`(CX34), og synes også 7` er for liten og "knotete" Er dette svar som har blitt symptomatisk med nye verdiholdninger her på baatplassen? En stakkar tør snart ikke spørre om utstyr som koster under 10.000,- lenger - da blir man sett ned på av den nye trenden om at 36' er no berre en lettbåt for tia. Har du ikke ekstra strøm-generator (diesel off korrs) til over 50.000,- i maskinrommet, isbitmaskin i salongen og radar til ørten-tusen - ja, så er du bare en stakkars amatør......... Fy f***, æ spyr! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lars H. Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 (redigert) Hei Walter. Hva med å være litt mer nøktern når du er ferdig med å spy? En isbitmaskin i salongen har vel ingenting å gjøre i denne diskusjonen om navigasjonsmidler? Lars H. Redigert 14.Februar.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sebaldus Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Tja...en 17 tommers pcskjerm koster vel ca 1500 kr så stor skjerm i båt er nødvendigvis ikke så dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det har vel også mye med hva slags båt man har å gjøre, praktisk plassering, kvalitet på skjermen osv.. Jeg ville ikke hatt større skjerm i min båt - den blir bare i veien - men hvis jeg hadde en 36 fots hurtiggående motorbåt så ville jeg valgt annerledes. Hvis jeg skulle byttet ut den plotteren jeg har, ville jeg hatt noe i samme størrelse men med mulighet for radarbilde på samme skjermen. Håper det kommer en vakker dag Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det var vel snakk om kartplotter med skjerm - ikke pc-skjerm. Kjempeflott med stor skjerm på kartplotteren - dersom prisen ikke spiller noen rolle, men jeg finner da fint frem med liten skjerm også. Til og med uten skjerm har jeg inntil i fjor sommer funnet frem dit jeg skal. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Enig med Lasse. Jeg har testet flere varianter, men med mitt saktegående fartøy er det helt ok med Navman 5500i. Hmmm, vanskelig dette. Men eneste grunnen til at jeg allerede vurderer plotter er DSC på Navman vhf som jeg har kjøpt. Jeg har fortiden ett meget saktegående fartøy........faktisk stått helt stille i hagen sien 12.04.2006. Men når den kommer på vannet regner jeg med at den vil ha ett "fartspotensiale" 9-11 knop. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
tuffff Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Det har vel også mye med hva slags båt man har å gjøre, praktisk plassering, kvalitet på skjermen osv.. Jeg ville ikke hatt større skjerm i min båt - den blir bare i veien - men hvis jeg hadde en 36 fots hurtiggående motorbåt så ville jeg valgt annerledes. Helt enig Lasse. I seilbåten var den lille Garmin 182skjermen stor nok i massevis. I Meklingen i 25 knop blir 7" skjerm noe for snaut og jeg leter etter argumenter på hjemmebane for å få byttet meg opp. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er dette svar som har blitt symptomatisk med nye verdiholdninger her på baatplassen? En stakkar tør snart ikke spørre om utstyr som koster under 10.000,- lenger - da blir man sett ned på av den nye trenden om at 36' er no berre en lettbåt for tia. Har du ikke ekstra strøm-generator (diesel off korrs) til over 50.000,- i maskinrommet, isbitmaskin i salongen og radar til ørten-tusen - ja, så er du bare en stakkars amatør......... Fy f***, æ spyr! Nei, jeg håper ikke det, Walter, men når spørsmålet er som det er, så svarer jeg ærlig ut fra hva jeg mener er riktig. Jeg synes faktisk det er verre å legge endel tusenlapper i utstyr man ikke helt blir fornøyd med, kontra det å betale litt ekstra og bli 100% fornøyd. Dessuten gjaldt ikke spørsmålet penger, men hvor stor en plotter ideelt sett bør være for å gi et godt bilde. Synes det faktisk er fornuftig å lufte slike spørsmål her før man går til innkjøp av slikt utstyr, det dreier seg om ganske mange penger og feilkjøp kan bli dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Hei Har sjølv ein 5505 og er fornøyd med den i min båt som ikkje går stort fortare enn 7kn Som andre sier her så blir det litt lite for dei store overseiligene og fjordkryssingene, så der må det kompenseres med papirkart i tillegg, men det skal man vel alltid gjøre vel Ellers kan eg jo si at eg er godt fornøyd med skjermen som er lyssterk og god, faktisk så lyssterk at eg til tider får problemer med å se kva ekkoloddet mitt som står rett ved siden av, Furuno LS4100, viser på sin skjerm da den på langt nær har samme lysstyrke... Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
oroeltoro Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Innstallerte en Garmin 172c ifjor, som kun er på 4,5". Importerte fra USA så den ble billig, men allikevel har den fungert helt utmerket for meg da den er ganske lysterk, og at den er plassert gunstig og ikke langt fra nesen. Hvis jeg skal investere 1 mill. til på en større båt, blir nok plotteren større også. Så hvis valget står mellom en liten plotter til en gunstig pris, kontra ingenting. Så ville jeg kjøpt "Navmannen", for meg var overgangen en særdeles positiv opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Innstallerte en Garmin 172c ifjor, som kun er på 4,5". Importerte fra USA så den ble billig, men allikevel har den fungert helt utmerket for meg da den er ganske lysterk, og at den er plassert gunstig og ikke langt fra nesen. Hvis jeg skal investere 1 mill. til på en større båt, blir nok plotteren større også. Har også en Garmin 172c. Fungerer bra synes jeg, i alle fall i vår saktegående båt. Fordelene er jo pris og at den tar liten plass. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Astor Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Minimum 10 " etter min mening. Har i dag en 11" og er Meget fornøyd. Har hatt to båter med 5". Det gikk greit, men du verden for en ny verden du får med en større skjerm. Har også i en periode brukt laptop. Stor kraftig skjerm, men for mye leamikk i form av kabler ol. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
olpi Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Er dette svar som har blitt symptomatisk med nye verdiholdninger her på baatplassen? En stakkar tør snart ikke spørre om utstyr som koster under 10.000,- lenger - da blir man sett ned på av den nye trenden om at 36' er no berre en lettbåt for tia. Har du ikke ekstra strøm-generator (diesel off korrs) til over 50.000,- i maskinrommet, isbitmaskin i salongen og radar til ørten-tusen - ja, så er du bare en stakkars amatør......... Fy f***, æ spyr! Klart folk skal spørre om alt. Det vil jo komme forskjellige svar alt etter ståsted og hva vedkommende har erfart. Folk er forskjellige vet du Walter. Det handler ofte om prioritering, i hvertfall for meg. Kjøper jeg en ting så må jeg la være å gjøre kjøpe det andre. Får ikke i pose og sekk. Jeg bruker veldig lite penger på å klær, bolig og annet, men båten fått en del. Det er imidlertid stopp nå. Mulig vi sleger båten og kjøper en rimligere hvis vi kjøper hus. Kona vil ikke selge båten, men det kan nok hende vi gjør det. Tiden vil vise. Hun er alltird forbannet på jeg sleger båtene når de er gjort i topp stand og er godt utstyrt. Når det gjelder en 5" plotter så vil den kunne fungere greit, men... . På en liten skjerm vil man få oversikt kun over små områder av gangen. Zoomer man opp bli detaljene borte (event for små). Zoomer man inn så dekker det kun et lite område. Det kan likevel gå greit å navigere. På lenger strekk kan det være lurt å bruke veipunkter slik at man ser hvilken kurs man skal holde selv om målet ikke synes på skjermen. I sammen med papirkart kan det gå helt greit å bruke en liten skjerm. Jeg bruker uansett begge deler. Hadde 7" skjerm i min forrige båt og det fungerte helt ok. Nå bruker jeg en 15" TV skjerm som plotter og det fungerer helt topp. Meget god oversikt. Det koster ikke mye da jeg bruker min laptop som jeg også bruker hjemme. En 10-11" kartplotter er mye dyrere, men også best hvis det er mye sollys der plotteren skal stå. Sitér dette innlegget Link to post
Hasla 26 Svart 14.Februar.2007 Del på Facebook Svart 14.Februar.2007 Har selv en eagle 5 t kjerm fungerer utmerket,men når du ser på kjermen når den ikke er i bruk ser liten ut ja.Bruker til og med todelt jeg ekko og kart går helt toppers.Men etter hvert så blir jo ting billigere og da kjøper gjerne folk større.Jeg ser meget godt i solen med denne.Tenkte pc først har en bærbar liggende men dårlig i dagslys syntes jeg.Mulig jeg syntes denne er god for jeg har ett meget godt syn foreløpig.Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.