sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Da har jeg fått montert meg et flushingsystem. Gikk bort i fra de opprinnelige planene med de store rørdelene pga plass og stive slanger. Bestillte meg et ekstra sjøvannslokk, borret hull i det og monterte 3/4" skroggjennomføring og kulekran. Lokket kom uten o-ringer, så var hos industipartner og sanket sammen de o-ringene jeg trengte. Lagde egentlig til dette i fjor høst med 25 mm nippel og 1" slange for ferskvannskjøring og frostvæske og det funket bra. I dag prøvde jeg meg på lage en kobling jeg kunne klikke meg innpå. Byttet ut 3/4" 25mm nippelen med 3/4" 19mm, på med 3/4" slange og 3/4" gardenakobling i enden. Kobler meg på slangen ned til filteret og lager en skjøt med stengekran ved førerpos der slangen fra brygga dras inn. Dette er nå et tett system som ikke kan suge falsk luft. Vurderte 2 løsninger, men prøvde denne først. Prosessen er som følger for å hindre overtrykk før motorstart og tørrkjøring før/ ved stopp. Alt kobles sammen, bunnkran åpen, kran i lokk på sjøvannsfilter åpen og hageslangekran ved førerpos åpnes. Nå går ferskvannet inn i filteret og ut gjennom skrogbunn. Motor startes og bunnkran stenges. Motoren får nå kun ferskvann. Noen minutters gange, og motor stoppes samtidig som gardenakranen ved førerpos stenges. Så åpnes bunnkran, hageslangen kobles fra og tømmer seg for vann ned i sjøvannsfilteret og kran i topp av sjøvannsfilter stenges. Klart for neste tur. Men jeg tror jeg vil bygge om systemet litt som jeg hadde regnet med. Det er en meget stor sjøvannspumpe på denne motoren som suger noe infernalsk. Ved konservering i høst slurpet den i seg 25 liter frostvæske via en 2 meter lang 1" slange på 20 sek. Selv med godt trykk i vannanlegget på marinaen ble slangene på sugesiden omtrent sugd flate. Har ikke noen god følelse når impellerpumpa må jobbe med så mye undertrykk. Frykter slitasje på impeller. Det jeg skal gjøre om på er å sette tilbake 1/4" 25mm nippelen og så en 50 cm 1" slange som står opp mot dørken. Så bare stikke hageslangen ned i 1" slangen slik at undertrykkproblematikken forsvinner og impelleren kan slurpe i seg en vann/ luft blanding. Vil kreve litt mer omhu med kranene for å slippe søl, men tror det vil gå bra. Tipper det vil ta meg 2-4 min ekstra og kjøre gjennom med ferskvann etter en tur med dette systemet. Planen er å bruke det når jeg vet båten ikke skal kjøres på noen dager slik at alt fra impellerpumpe, fuelkjøler, intercooler, gearoljekjøler, varmeveksler, eksosbend og og potte står i ferskvann. Monteringen på bildene er midlertidig for å teste ut prinsippet. Skal ta alt fra hverandre og montere med riktige tetningsmasser før det blir en permanent montering. Kommer tilbake når systemet har vært litt i bruk :-) Redigert 4.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Møkkalasset Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 . Men om motoren er kjørt varm på forhånd og termostat er åpen, så går det jo fort å skylle igjennom. Er det termostat på sjøvannskretsen på alle motorer? Jeg mener jeg har hatt full gjennomstrømming hele tiden på begge de siste motorene mine. (Yanmar 77 HK og Yanmar 290 HK) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Du er jammen kreativ SAP ! Jeg har en annen løsning: Bryggeplass i Ælva Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Det er ikke termostat på sjøvannskretsen på motorer med indirekte kjøling (ferskvannskjølte motorer). Termostaten sitter i ferskvannskretsen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Termostaten sitter på den lukkede kretsen. Sjøvann-kretsen har full gjennomstrømning hele tiden. RED: Der var du før meg SAP :-) Redigert 4.August.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Du er jammen kreativ SAP ! Jeg har en annen løsning: Bryggeplass i Ælva Blir vel en blanding avhengig av tidevann og vannføring i elva?Flytter du elva hit til meg VannTro? Vil gjerne ha resten av båten i ferskvann også ;-) Redigert 4.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Jeg tror bare jeg har sett strømmen gå oppover en eneste gang og da bomma jeg skikkelig når jeg skulle legge til Tro kan flytte fjell sier de, men det hjelper vel ikke her... Er lang vei inn fjorden, men jeg trøster med med at det ikke er salt oppe i Ælva. Både aggregat og påhenger får seg en runde på søndag ettermiddagene og det som gror i saltvann gror ikke i ferskvann og vis a versa. Nei, alt er ikke negativt med å ta turen inn fjorden. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Hadde likt å hatt båten i et elveutløp jeg også :-) Et spørsmål til deg VannTro som lim og fugeguru :-) Skrogjennomføringen jeg har satt i lokket (gjennomsiktig plast/ nylon?) er tettet med en o-ring på undersiden og dratt til med mutteren på oversiden. Er ikke helt komfertabel med bare en tetning. Burde jeg sause inn med noe guffe av noe slag? I så fall hva og bør jeg da droppe o-ringen? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Du får ikke fugemassen til å sitte på epdm-gummi(o-ringen). Det eneste jeg kommer på i farten er å benytte Loctite 577 sammen med aktivator(for å få heft til nylon). Det kan benyttes på den siden o-ringen ikke er montert. Jeg hadde for øvrig ikke giddet. Du har lensepumpe med nivåbryter samt ekstra lokk om uhellet skulle være ute. Ved å stenge krana på skroggjennomføringen er jo et skifte gjort på 2 minutter. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
marius Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Jeg har satt ett t-rør rett etter sjøvannsfilteret hvor jeg monterte kuleventil og en vanlig Gardenakobling på. Setter bare bryggeslangen på og åpner kuleventilen, fullt trykk på bryggeslangen og starter motor. Stenger deretter bunnkranen for sjøvann. Hatt dettte systemet i flere år og det er enkelt og greit å bruke, men som nevnt av andre greier ikke bryggeslangen levere nok vann selv om den har veldig høyt trykk. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Takk for svar:-) Du ville mao ikke gjort det anerledes? Tankene mine gikk på å bruke type tec7/ sika på oversiden av lokket rundt hullet/ gjengene før mutteren dras til? Tenker bare på hvis o-ring svikter. Den ligger joviale i et eget spor, men det er en litt bred fordypning. Vil gjøre det riktig å ha mitt på det tørre om du skjønner Kommer det så mye som en dråpe vil jeg se det da lokket er formet som en kopp Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Kaffelars Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Synes ideen med tilkobling mot ferskvannstanken er god, men trenger nok da 3/4-1" som nevnt. Eneste som mangler da er vel en treveisventil med aktuator styrt fra førerplass, og god nok lufting på tanken Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Du ville mao ikke gjort det anerledes? Tankene mine gikk på å bruke type tec7/ sika på oversiden av lokket rundt hullet/ gjengene før mutteren dras til? Nei, ville ikke gjort det annerledes. En fugemasse vil hefte til metallet, men bare fungere som en pakning mort o-ring/lokk. Med tanke på at det faktisk er krymp i alle MS/Hybrid fugemasser(mindre enn 2%) vil du risikere at det blir lekkasje. Jeg ville da synes det var mere realt med bare o-ringen slik at du har full kontroll. Når det er sagt hadde jeg en ferskvanntank i PE i den gamle båten med o-ring og mannhull hvor jeg la på MS-polymer for å stoppe lekkasje. Der var det enklere da det ikke var noe trykk/vakuum, bare "skvalp" det skulle hindre. Up to you, men jeg tror ikke du får noen bedre tetning med fugemasse, men kanskje du kan "stabilisere" o-ringen med det ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Trude III Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Å skylle motoren med ferskvann etter bruk har jeg gjort med mine 3 siste båter over 20 år. Fra den første VP motoren på 36hk til en Mercruiser på 220hk. Jeg har alltid tatt et Y stykke fra ferskvannstanken (før trykkvannspumpen) og koblet til et T stykke på sjøvannslangen samt kuleventiler. Ferskvannslangen er underdimensjonert men det gjør lite da motoren går på tomgang kun et par minutter. All saltavleiring / grønn irrdannelse samt groe i saltvannskretsen er historie. Og med tanke på at saltvannet tærer hele tiden (antar jeg..) selv om motoren står stille så har jeg stor tro på dette. Rart at ikke flere gjør dette. Hilsen Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 (redigert) Takk for god info VannTro :-) Jeg skal ha alt fra hverandre så mulig jeg tar en dash rundt gjengene og hullet fra oversiden før jeg tighter. Tenker på konserveringen. Du har jo makent sjøvannsfilter fra Groco. ARG 2000 heter det. Lokket er lite og motor suger fra toppen av filteret. Blir mye søl ved helling. Jeg lagde til dette i fjor med en 1" slange opp i en 25 liter med frostvæske på dørken. Ferskvannskjøring og frostvæske gikk som en lek uten en dråpe sølt. Filteret rommer 4 liter forøvrig. Det har en tappeplug i bunnen. Tappet ut vannet etter ferskvannskjøring og fylte opp med frostvæskeblanding før selve frostvæskekjøringen. Kjøpte ekstra lokk på ebay. Gi en lyd hvis du vil ha detaljene :-) Redigert 4.August.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Trude III: Hadde tenkt på å hente vannet fra tanken, men utløpet er ikke stort nok. Disse motorene har en sykt stor sjøvannspumpe som gulper unna mye vann selv på tomgang. På andre motorer tror jeg det er en god løsning da man lett kan tømme vanntanken i samme slengen klart for nytt og friskt vann :-) En annen positiv mulighet ved et slikt system er at man har en meget effektiv nødlensepumpe om lager det til slik. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Trude III Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 sap_2000: Utløpet på min ferskvannstank var også lite 1/2" eller 12mm men jeg utvidet dette til 3/4" eller 19mm og det gir mye vann selv om det er 38mm fra sjøen. Skifter impeller hvert tredje år og jeg kan ikke se noen unormal slitasje. Mvh Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
VannTro Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Tenker på konserveringen. Du har jo makent sjøvannsfilter fra Groco. ARG 2000 heter det. Lokket er lite og motor suger fra toppen av filteret. Ferskvannskjøring og frostvæske gikk som en lek uten en dråpe sølt. Kjøpte ekstra lokk på ebay. Gi en lyd hvis du vil ha detaljene :-) Jeg tror ikke jeg har samme filter. Det ser ut som det jeg har på aggeregatet, men på motoren har jeg metall lokk med utvendig gjenger. Skal sjekke til helgen å se hva det heter. Tanken min var å demontere slangen som går mellom filter og motor og putte den rett i ei bøtte. Jeg må se litt på slangelengder å sånt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 4.August.2014 Del på Facebook Svart 4.August.2014 Mulig jeg blingset når jeg var hos deg VannTro :-) Tror den finnes med metallokk også. Utvendige gjenger hos meg og. Trude III: Høres ut som en ideell løsning :-) Har ståltank hvor utløpet ligger litt kronglete til mtp utvidelse dessverre. Godt å høre du bekreftet tankene mine om salt og kalkavleiringer i kjølere etc. Har stor tro på den preventive effekten av ferskvannskjøring for hele sjøvannskretsen over tid :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Tok en liten video i dag. Gjorde om litt slik at hageslangen nå bare stikkes ned i 1" slangen og det ikke lenger blir vakuum på sugesiden. Fortsatt null søl bare man stenger vanntilførselen idet man stopper motoren. Skulle hatt den andre hånda ledig også ;-) Til høsten etter ferskvannskjøring setter jeg bare på en lengre 1" slange og opp i en 25 liter med glykolblanding på dørken slik jeg gjorde i fjor. 25 liter gikk med på 20-25 sek. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 +1 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nordan family 27 Svart 16.August.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2014 Flott dokumentert! Min plan er å ha en ekstra påfylling på dollbordet hvor den største slangen er tilkoblet, og deretter tres gardena oppi påfyllingen. Overtrykker renner ut på dekk etter at motoren er stanset. Men jeg rakk i dette denne sesongen.... Selvom mange av delene er innkjøpt og ligger på lager. Jeg har grublet på hvordan jeg skal koble meg på - mine filtre har glass-lokk. Mulig det bare er pleksiglass - må sjekke dette. Tilkobling gjennom glassene hadde jeg ikke tenkt på - hadde sett for meg en T kobling på eksisterende slanger. Men der er liksom ikke noen veldig egnet plass for det. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2014 Snar på land igjen. Skifte av girkasse i våres medførte at flush prosjektet ikke ble fullført. Men nå er det ny mulighet. Likte ordningen med nytt lokk på filteret og tilkobling der. Hvor kan jeg få laget det til en fornuftig pris? De er gjennomsiktige, men det er vel flexi eller noe. Ikke vanlig glass. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 (redigert) Du lager det enkelt selv for noen hundrelapper med noen rørdeler, o-ring og hullsag Jeg brukte en 3/4" skroggjennomføring, o-ring fra det store settet til BT, 3/4" kulekran og 1" nippel og slange. Borret hull i lokket, fant riktig dim o-ringer, så skrudde ting sammen. Ved frostvæskekjøring erstatter jeg bare 1" slangen med en lengre som går opp i en 25l dunk som står på dørken. Null helling og null søl :-) Er godt fornøyd med systemet. Så enkelt å bruke at jeg faktisk har kjørt ferskvann i systemet etter hver tur/ helgetur. De store o-ringene er til selve lokket. Har siden gått over til 1" nippel og slange. Redigert 26.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nordan family 27 Svart 26.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2014 Noen tanker rundt materialvalget? Selve filteret hos meg tror jeg er bronse. Kan jo gå for Marleon, men det koster jo skjorta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.