nordan family 27 Svart 26.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2014 Noen tanker rundt materialvalget? Selve filteret hos meg tror jeg er bronse. Kan jo gå for Marleon, men det koster jo skjorta Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 (redigert) Du lager det enkelt selv for noen hundrelapper med noen rørdeler, o-ring og hullsag Jeg brukte en 3/4" skroggjennomføring, o-ring fra det store settet til BT, 3/4" kulekran og 1" nippel og slange. Borret hull i lokket, fant riktig dim o-ringer, så skrudde ting sammen. Ved frostvæskekjøring erstatter jeg bare 1" slangen med en lengre som går opp i en 25l dunk som står på dørken. Null helling og null søl :-) Er godt fornøyd med systemet. Så enkelt å bruke at jeg faktisk har kjørt ferskvann i systemet etter hver tur/ helgetur. De store o-ringene er til selve lokket. Har siden gått over til 1" nippel og slange. Patenten så høyst tvilsom ut med tanke på dimmensjoneringen/materialet i filterlokket og den ansatsen som går inn der. (Kraft x arm). Du har ikke gjort deg noen tanker rundt muligheten for brekkasje her? Redigert 26.September.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 Patenten så høyst tvilsom ut med tanke på dimmensjoneringen/materialet i filterlokket og den ansatsen som går inn der. (Kraft x arm). Det var tanken som slo meg også. Det lokket er svært utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 (redigert) Nei, ikke så veldig, men det er klart at en slik installasjon ikke kunne vært standard på en båt solgt over disk til ola eller kari nordmann. Man må holde styr på kraner i riktig rekkefølge etc for å ikke rissikere å tørrkjøre impeller f.eks. Derfor laget jeg det med et nytt lokk som bare kan byttes ut så alt er tilbake i original stand på et blunk. Hadde jeg solgt båten, hadde det vært med orig lokk, og om kjøperen var av den tekniske typen hadde han fått med flushsystemet. Ang fare for brekasje. Lokket har liten diameter (ca 10-12 cm), utvendige gjenger, har anlegg mot toppen og er tjukt og av sterkt materiale. Det merket jeg når jeg borret hullet. Stedet det er montert er ikke et sted man kan tråkke ned ovenfra, så er ikke spes bekymret for det. For meg vil fordelene av å ha hele sjøvannskretsen stående i ferskvann 99% av tiden båten er på vannet være en mye større fordel enn evt ulemper. Redigert 26.September.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Gew77 Svart 17.April.2015 Del på Facebook Svart 17.April.2015 Hei Sap_2000! Synes den løsningen din var genial? Har nå en Baltic og etter å ha vært vant med den edruelige oppførselen til Nidelv 24, synes jeg Balticen gulper unna mengder med vann i en veldig fart. Fyller opp en dunk med 20 liter og motoren drikker kjappere enn slangen tar unna.. Vil det være nok med vannet fra slange på brygga med vanlig trykk til å forsyne motoren med nok vann? Mvh Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
dante Svart 27.Mars.2016 Del på Facebook Svart 27.Mars.2016 Har laget et opplegg for enklere innkjøring av systemrens, ferskvann og frostvæske ved behov. Kan også benytte dette til å lense båten om uhellet skulle være ute og de andre pumpene ikke klarer å ta unna. Har satt inn kraner rett bak inntaket på begge motorer og t-stykke i midten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Noen grunn til at du ikke bruker doble slangeklemmer på denne? Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Har doble klemmer der det trengs. Krana skal bare åpnes ved påfylling av frostvæske og systemrens. Gjennomføring med stengeventil og sjøvannsfilter - utenfor bildet - har også doble klemmer.. Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Har montert ferskvannsflush slik som SAP2000 har gjort. Hull i toppen av sjøvannsfilteret med kuleventil og slange opp til en 20 liters balje. Litt av problemet som jeg også var spent på var at motoren slukte til seg MYE vann. Tømte ca. 20 liter dunken på ca. 10 - 15 sekunder ( VP D9-500 motor). Hadde to hageslanger fra bryggen i dunken men de greide ikke å holde nivået. D.v.s at motoren ikke får så mye ferskvann som den får ved saltvann kjøring. Dukker opp noen spørsmål som jeg håper kjekke karer fra forumet kan svare litt på : 1. Er det noe problemer med at den ikke får så mye ferskvann som den skal? 2. Hvor lenge må motoren gå for å være sikker på at alt saltvannet er ute ? 3. Vil det komme ferskvann til alle steder når motoren er kald eller er det noen termostater som må åpnes for at det skal renne ferskvann gjennom? Tenker da om jeg må kjøre motorene varme før det er noen hensikt å kjøre gjennom med ferskvann? 4. Noen som vet om hvor mange liter en slik motor rommer med kjølevæske ( saltvannsiden). Hvor mangel liter som må til med frostvæske ? 5. Noen som sier at zinken må demonteres når man har i frostvæske? Kan båten være på sjøen uten zink i hele vinter ?? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 28.September.2016 Del på Facebook Svart 28.September.2016 Kan prøve å svare litt utfra egne erfaringer :-) 1: nei. Så lenge det faktisk går en grei mengde gjennom impelleren vil den ikke ikke gå tørr og dermed ikke bli skadet/ slitt. Det er en omtrent umulig oppgave å fore en større dieselmotor med den mengden vann den vil ha. Versjon 1 av flushsystemet mitt hadde 3/4" slange med gardenakobling rett på bryggeslangen. Vi har godt trykk på brygga, men Cumminsen sugde gardeslangen flat helt frem til krana på brygga. Derfor bygget jeg om til 1" slange og stikker hageslangen nedi slik at den kan slurpe luft ved siden av for å unngå for mye undertrykk i pumpehuset. 2: til daglig kjører jeg en 3-4 minutter som jeg regner med er rikelig. Kjører 10-15 min før konservering. 3: ingen termostater på sjøvannskretsen, men synes det er en fordel å kjøre på varm motor for å skylle ut saltvannet med en gang. En av grunnene til dette er at det kan bli varmt rundt varmeveksler når motor stoppes og sirkulasjonen opphører litt avhengig av hvor på motor veksleren er montert. Blir tempen over ca 69/65 grader kan saltet krystallisere seg. F.eks på D4 og D6 sitter veksleren tett på blokka og virker å renne seg halvtom etter avstengning. Har sett endel bilder hvor det er blitt endel avleiringer og tette rør ca midt på veksleren der vannspeilet står. Bare en tanke..... 4: vet ikke helt på D9, men vil gjette på at ca 30 liter er tilstrekkelig for å også fortrenge nok av vannet i løftepottene så de tåler endel minusgrader. En ting man kan gjøre, er å drenere intercooler og varmeveksler etter ferskvannkjøring ved å ta ut sinkene. Når de er tappet for vann, så slipper frostvæska og fortrenge/ blande seg ut med dette vannet og konsentrasjonen i enden av systemet (eksosrør/ potter) vil bli sterkere. Jeg gjør det på denne måten på Cumminsen min (QSB 5,9) og kjører gjennom 25 liter 50:50 utblanding. Når det har gått gjennom ca 15/18 liter ser jeg begynnelsen på blåfargen ut eksosen, men forsetter til 25 liter har gått med (har med en ekstra medhjelper så dytter han inn en bøtte under utløpet for å samle opp til senere bruk). Tar så en prøve av de siste dråpene som kommer ut av eksosutløpet. Som regel har jeg målt dette til minus 23-25 grader så da vet man at hele systemet er tilstrekkelig frostsikret. 5: hadde latt sinken stå i da du ligger på vannet, men hadde skrapet de rene med fingrene (når du likevel drenerer kjølerene etter ferskvannskjøring) og så satt de inn igjen. Til våren hadde jeg først startet opp med ferskvann og byttet sinkene da. Skrur alltid ut sinkene med ferskvann i systemet for å unngå saltvannssøl på motor og i motorrommet. Slik sett er det kjekt med ferskvannsflush :-). Jeg er helt sikker på at det er en stor gevinst på lengre sikt ved å bruke ferskvannsflushsystemet. Kikket inn i endene på varmeveksleren i sommer, og der var det null (0) avleiringer og kalk. Så egentlig ut som ny bortsett fra fargen på kobberet. Føler en stor ro ved å vite at hele sjøvannsytemet (impellerpumpa > fuelkjøler > intercooler > giroljekjøler > varmeveksler > eksosbend > løftepotte) står med ferskvann mer enn 90% av tiden kontra saltvann. Tror det er en bonus for eksossiden av turboen også som slipper saltholdig luft ved stilleligge. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.