Jump to content

Trenger råd ang ny VHF eks. Raymarine eller tilsvarende


formatc

Recommended Posts

Har i dag Shipmate RS8400 som begynner å krangle, samt at den ikke har innebygget distressknapp.

Vurderer derfor å bytte denne med en ny mer moderne radio, jeg ser for meg at jeg trenger en vhf med en sentral og to håndsett eks. : Raymarine Ray240E se link: http://www.raymarine.no/view/?id=497

Er det en fordel å bruke samme merke som kartplotter (Raymarine C120), eller kan jeg like gjerne bruke andre merker som f. eks Garmin eller Icom ?

Tips mottas med takk ! :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig det samme. De alle fleste nye VHF er har NMEA 0183 og det kan C120 kommunisere med. selv har jeg hatt/har C120 og nevnte vHF og vært fornøyd. Om du ikke har AIS ombord ville jeg vurdert en VHF med denne innebygget, så får du andre båter opp på plotteren

Link to post
Share on other sites

Jag har en Ray240 VHF.

 

Fungerar väl i stort sett bra.

 

Dock har konstruktören varit väldigt frikostig med knappande i olika meny-nivåer viket ibland kan göra manövreringen lite onödigt komplicerad. Speciellt om man behöver glasögon för att kunna se den ganska lilla displayen.

 

I specen står något om att man kan använda den för intercom mellan stationerna, men även det fordrar knappklyddande i flera steg.

 

Drömmen om att enkelt kunna anropa Galley för att betälla ett par G&T till övre däck har därmed kommit till korta. :cool:

 

Men som VHF fungerar den som sagt bra.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde lyst på AIS-mottager og da det ble aktuelt med radiobytte falt valget på Standard Horizon 2100 som hadde dette i tillegg (bare 1 antenne og ingen tilleggsinstallasjon). I tillegg kjøpte jeg en fjernstyringsenhet (ikke trådløs) med full styring av radioen fra cockpit. Jeg behøver ikke lenger stikke hodet ned i "kjelleren" for å høre hva som foregår. Jeg bruker PC og NV-Verlag-kart. Dette fungerer aldeles strålende. Jeg går ut fra at din Raymarine-plotter har mulighet for inngang til AIS-data i tillegg til utgang for GPS-data til radioen.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...