Jump to content

Trenger råd ang ny VHF eks. Raymarine eller tilsvarende

formatc

Recommended Posts

Har i dag Shipmate RS8400 som begynner å krangle, samt at den ikke har innebygget distressknapp.

Vurderer derfor å bytte denne med en ny mer moderne radio, jeg ser for meg at jeg trenger en vhf med en sentral og to håndsett eks. : Raymarine Ray240E se link: http://www.raymarine.no/view/?id=497

Er det en fordel å bruke samme merke som kartplotter (Raymarine C120), eller kan jeg like gjerne bruke andre merker som f. eks Garmin eller Icom ?

Tips mottas med takk ! :yesnod:

Jag har en Ray240 VHF.

Fungerar väl i stort sett bra.

Dock har konstruktören varit väldigt frikostig med knappande i olika meny-nivåer viket ibland kan göra manövreringen lite onödigt komplicerad. Speciellt om man behöver glasögon för att kunna se den ganska lilla displayen.

I specen står något om att man kan använda den för intercom mellan stationerna, men även det fordrar knappklyddande i flera steg.

Drömmen om att enkelt kunna anropa Galley för att betälla ett par G&T till övre däck har därmed kommit till korta. :cool:

Men som VHF fungerar den som sagt bra.

:fishing:

Jeg hadde lyst på AIS-mottager og da det ble aktuelt med radiobytte falt valget på Standard Horizon 2100 som hadde dette i tillegg (bare 1 antenne og ingen tilleggsinstallasjon). I tillegg kjøpte jeg en fjernstyringsenhet (ikke trådløs) med full styring av radioen fra cockpit. Jeg behøver ikke lenger stikke hodet ned i "kjelleren" for å høre hva som foregår. Jeg bruker PC og NV-Verlag-kart. Dette fungerer aldeles strålende. Jeg går ut fra at din Raymarine-plotter har mulighet for inngang til AIS-data i tillegg til utgang for GPS-data til radioen.

Eivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...