Jump to content

Bærbar pc m kart/GPS


balja

Recommended Posts

Jeg går i spenning og venter på pakken fra Nautisk Forlag ... Tiki, kart og GPS med USB-tilkobling. Pakkepris på 2.300, brosjyre kom med siste nr. av Seilas.

 

Har testet ut demo'en og synes den er mer enn grei nok til alminnelig navigasjon. Minst mulig fiksfakserier og lett å bruke, slik at til og med Quindebestet kan lære seg å finne veien etter hvert ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bruker bærbar PC i båten og har den tilkoblet konverter.

 

Kartene er BSB kart med programmet Offshore Navigator Lite fra Maptech. Kjøpte det for to år siden og har brukt det siden. Det er tilkoblet Garmin GPS. Jeg er fornøyd med kartene og programmet.

 

Har nylig lastet ned Tiki, den har noen funksjoner som er enklere å bruke og virker veldig bra hjemme.

Har ikke testet den i båten. På dimming av skjermen fann jeg bare to trinn, den burde vert bedre.

Link to post
Share on other sites

Har ikke greie på dette, men på kopien står det C-MAP 2001.

 

Er et kartprogram som jeg har på PC sammen med Garmin 76.

Hele verden ligger inne her. Er UTROLIG detaljert og ikke minst NØYAKTIG.

 

Har prøvd noen ganger å gå helt opp under steiner og skjær og tror ikke feilmarginen er over 50 cm.

 

Kjempefornøyd.

Johnny

Du skulle ikke tilfeldigvis ha bruksanvisning på det?

 

Jeg hadde bruksanvisning selv da jeg fikk det for noen år siden, men den er kommet vekk innen jeg fikk somlet meg til å skaffe meg Laptop + Gps.

 

Sliter med å få Gps'en til å snakke med programet. Må du klikke på noe spesielt inne i kartprogramet for å gjøre Gps aktiv, eller kommer den opp selv bare de snakker 'samme språk'. Har vært i Config og satt på rett Com port, men får ikke inn noe signal/posisjon i programmet.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har ikke greie på dette, men på kopien står det C-MAP 2001.

 

Er et kartprogram som jeg har på PC sammen med Garmin 76.

Hele verden ligger inne her. Er UTROLIG detaljert og ikke minst NØYAKTIG.

 

Har prøvd noen ganger å gå helt opp under steiner og skjær og tror ikke feilmarginen er over 50 cm.

 

Kjempefornøyd.

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

 

Du skriver at dette er en kopi du har. Kanskje lurt å lese Baatplassen`s regler ( pkt 4 ) for hva som kan skrives om her. Ikke mange begrensninger. Men piratkopierte programmer er bland "fy-postingene" her.

 

Posting av innlegg med støtende eller kriminelt innhold (herunder pirat softvare), samt personangrep vil medføre umiddelbar sletting av innlegget, og kan gi medlemmet "gult kort" eller i grove tilfeller "rødt kort". Skipsraadet kan også stenge et emne dersom det finner dette nødvendig.

 

Er ikke i tvil om at nøyaktigheten på digitale kart er god. Men å prøve å kjøre opp mot steiner og skjær, når man vet at feilmarginen på GPS mottaket er mange meter er kanskje greit å gjøre når man ser steinene og skjærene, men ikke greit å stole på når man ikke ser alt som er skjult under vannflaten.. Det er jo GPS mottakeren som bestemmer hvor båten plasseres på kartet, og ikke softwaren.

 

Jeg har selv latt meg imponere over nøyaktigheten på min plotter. men har også mange ganger sett at det kan være feil på digitale kart, eller forhold som gjør at mottaket på GPS`n ikke er optimalt. Dette har igjen ført til at båten har vært plasser feil på kartet på plotteren i forhold til det den er i virkeligheten.

 

 

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Har kikket på den postingen, og føler at jeg er kommet så langt som den skisserer (Rett baudrate og com port, og får signalene frem til Pc (sjekker via en viewer som fulgte med)).

 

Eneste jeg er usikker på, er 'språket' da.

 

Dette er det GPS'en støtter :

 

Support NMEA0183 v2.2 data protocol.

 

NMEA Protocol Output :

Baud Rate : 4800 bps

Data Bit : 8

Parity : N

Stop Bit : 1

 

Output Format :

Standard : GGA, GSA, GSV, RMC

Optional : GGL, VTG, SiRF Binary

 

Såvidt jeg skjønner, er det bare NMEA0183 som støttes, så da skulle det ikke være noe å stille på der.

Kartprogramet er valgbart mellom RMC og GSV som begge er standard output fra GPS'en.

 

Så jeg lurer på om jeg kanskje må trykke en spesiel knapp eller noe i kart programet for at den skal begynne å motta signalene, slik jeg jo også må i AutoRoute, eller om den bare begynner å mota helt av seg selv på den angitte port (i configen).

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det fulgte med ett GPS viewer program, som viser en skisse på hvilke sattelitter som er inne, og posisjon, fart, høyde etc.

 

Det er også et vindu der som viser selve kodene som GPS'en sender.

 

Dette funker fint, så det ER kontakt mellom PC og GPS, men kartprogramet vil ikke vedkjenne seg at den motar noen possisjon.

 

Så vidt jeg kan se av de kodene som GPS'en sender, er det ulike formater, kan se noe slikt ut :

 

$GPGGA og så masse info

$GPGSA etc

$GPGSV etc

$GPRMC etc

 

Og så begyner den på de ulike typene på ny.

 

Siden GPS'en sender, og Pc'en motar, men Kartprogramet IKKE motar, antar jeg det enten er snakk om feil 'språk', eller at kartprogramet må fortelles at det skal sjekke GPS (Altså en start knapp for at den skal motta GPS signalene, slik som i Autoroute).

 

Så hovedspørsmålet er : Må man 'aktivisere' GPS mottak i programet, eller 'senser' det automatisk at det kommer GPS informasjon?

 

Og spørsmål to : Ut i fra koden jeg skrev over, antar jeg GPSen sender alle typene GGA, GSA, GSV, RMC, og sykler gjennom dem en for en, og så er det opp til kartprogrammet å snappe opp det den kan bruke, og overse resten. Da er det jo ikke så mye å stille på, da programmet ihvertfall skal forstå type GSV og RMC.

 

Har også funnet en konfig fil i kartprogramet som sier at prefiks er GP, og det stemmer jo også med kodene over.. spørsmålet er om prefikset kanskje skulle vært $GP, eller om $ er inneforstått på alle prefiks..?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem ved kobling av GPS mot kartprogram på PC.

Signalene kom inn fra GPS både på hyperterminal og i kartprogrammet.

 

Løsningen var å justere klokken til samme tid i kartprogram som på GPS.

Da ble GPS aktiviosert i kartprogrammet. Tror dette kom av at jeg kjørte

simulator på GPS.

Link to post
Share on other sites

Til Erik og Skippy !

 

Dette kartprogrammet dere skriver om er en bugget versjon med kart stjålet fra C-map.

C map har brukt store resurser på å lete frem og bøtlegge missbrukere av dette programmet og spesielt kartene.

Disse har en verdi på ca NOK 60.000.- og de som er blitt tatt har måtte betale flere ganger denne summen.

Det dere her snakker åpent om i dette forumet er fullstendig ulovlig !!!!!!

 

Hilsen Anker V

Link to post
Share on other sites

Var inne på nevnte sider, men fant ikke tilbudet om pakkepris......HVor finner jeg det?

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Som sagt så sto tilbudet i en brosjyre/vedlegg til Seilas, bakerst i brosjyren. VEt ikke om Nautirk har det på hjemmesidene sine. Men du kan jo bare ringe og nevne pakketilbudet, så får du det nok. Kan du samtidig minne dem på at jeg fortsatt går og venter i uavlatelig og uforløst spenning på mine varer?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har funnet feilen, og at det bestod i for svake signaler, og at GPS'en kanskje 'husker' tidligere plassering på sattelittene, slik at det i vieweren ser ut som om den er operativ, mens den egentlig ikke er det når jeg sitter inne.

 

Tok ihvertfall med meg utstyret ut på kjøretur, og da falt alt på plass av seg selv.

 

Må si jeg er imponert over nøyaktigheten. Tror knapt 'trailen' var var oppå fortauet, untatt når jeg kjørte ut til siden for å studere skjermen nærmere (og da VAR jeg jo på fortauet :lol: )

 

Holdt også ett øye med 'speedometeret' på skjermen mot speedometeret i bilen, og det var også rimelig nøyaktig, men kanskje med en ørliten forsinkelse ved raske temposkift.

 

For en uten tidligere erfaring med GPS utstyr må jeg si jeg ble mektig imponert over hvor nøyaktig det ser ut til å være, og jeg har ikke gjort instillinger av hverken Egnos eller DPGS (eller hva det heter).

 

Gleder meg til sesongen.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Lagt til 02.02.2013: Innlegget ble opprinnelig postet av Skipsraadet. (nå nedlagt)

 

Skipsraad følger som kjent diskusjonene på Baatplassen, og vil igjen minne om at diskusjoner rundt piratkopiert programvare / kartdata såsom CMAP ECS / CMAP WORLD ikke er tillatt.

 

Det eksisterer ingen lovlige versjoner av dette programmet, og overtredelser av vårt regelverk vil kunne få konsekvenser.

 

Skipsraad

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heisan*

 

Jeg og har lastet ned friversjonen av TIKI. Har kjøpt meg en bærbar PC på QXL, og har planer om å kjøpe meg en liten billig ny GPS. Den jeg hadde (Garmin 76) ble solgt i sammen med båten.

 

Imidlertid har jeg Maptech karter på den stasjonære PC`en her. Men ser ikke ut for at jeg får åpnet de, og simulere navigering i TIKI med dem. Går dette kun an med det verdenskartet som følger med, eller?

 

Mvh Jonny

Redigert av Jonny (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skipsraad følger som kjent diskusjonene på Baatplassen, og vil igjen minne om at diskusjoner rundt piratkopiert programvare / kartdata såsom CMAP ECS / CMAP WORLD ikke er tillatt.

 

Det eksisterer ingen lovlige versjoner av dette programmet, og overtredelser av vårt regelverk vil kunne få konsekvenser.

 

Skipsraad

<{POST_SNAPBACK}>

Hva vil det si, ingen lovlige versjoner ?? er da nevnte programmer produsert av pirater ??

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Heisan*

 

Jeg og har lastet ned friversjonen av TIKI. Har kjøpt meg en bærbar PC på QXL, og har planer om å kjøpe meg en liten billig ny GPS. Den jeg hadde (Garmin 76) ble solgt i sammen med båten.

 

Imidlertid har jeg Maptech karter på den stasjonære PC`en her. Men ser ikke ut for at jeg får åpnet de, og simulere navigering i TIKI med dem. Går dette kun an med det verdenskartet som følger med, eller?

 

Mvh Jonny

<{POST_SNAPBACK}>

Du må installere Offshore Navigator og følge prosedyren for innlasting av kart fra CD til PC.. Funket for meg!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tiki skal virke sammen med BSB-kart. For hver PC de installeres på må man ha en aktiviseringskode, som du får av Nautisk, dersom du har nyere BSB-kart. Har du eldre BSB-kart er ikke det nødvendig med kode. Om du må ha en kode for Tiki og en Offshore Navigator vet jeg ikke. Dette kan Nautisk Forlag svare på.

 

Jeg forsøkte Tiki på hjemmePC med de kartene som fulgte med gratisversjonen (Demo).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...