Jump to content

Bærbar pc m kart/GPS


balja

Recommended Posts

Heisan*

 

Mulig det var jeg som var litt uklar i spørsmålet mitt, men saken er den at jeg IKKE har GPS tilkoblet nå. BSB karta er av eldre type, og jeg får kun kjøre TIKI simuleringsmodus i det såkalte "verdenskartet" som følger med. Men er ikke dette som det skal være da montro? Her er i hvert fall hva der står i den ene tekstfila som følger med TIKI programmet:

 

 

"Mangler verdenskart?

 

Ved oppstart i simulator modus sjekker Tiki Navigator først en fil som blant annet inneholder båtposisjonen som ble lagret forrige gang du brukte programmet. Tiki laster så inn det beste kartet for denne posisjonen.

 

Hvis du imidlertid starter med GPS tilkoplet, laster Tiki det beste kartet du har for GPS'ens posisjon.

Hvis du ikke har lokale kart for dette området, bruker Tiki i stedet verdenskartet.

Hvis du heller ikke har verdenskartet, vil ikke Tiki starte, fordi programmet trenger et kart som dekker GPS'ens posisjon.

 

Før du starter Tiki med en GPS tilkoplet, bør du forsikre deg om at du hart kart for området du befinner deg i - i det minste må du ha Maptechs verdenskart.

 

Du kan laste ned demokart med bl.a. Maptech World chart fra Tiki Navigators hjemmeside -

www.tiki-navigator.com/no

 

Hvis du allerede har laste ned demokart og likevel får melding om at du ikke har verdenskartet - kan det skyldes at kartfilene ikke er blitt plassert i riktig mappe.

 

 

For å sjekke dette:

1. Åpne Min datamaskin

2. Åpne harddisken (antagelig C:\)

3. Åpne mappen Chartkit

 

I mappen Chartkit skal det være 2 mapper-

Bsbchart og INDEX

 

Mappen Bsbchart inneholder filtyper ***.BSB og ***.KAP og eventuelt ***.CAP.

 

I mappen INDEX skal du finne filene World.BSB og World.KAP.

 

Hvis de ikke er der, må du søke på harddisken for å finne disse to filene - og kopiere eller flytte dem til nevnte INDEX mappe.

 

Viktig!

Mappen Chartkit må være plassert på rotnivå av harddisken - altså direkte på f.eks. C:\ - ikke under en annen mappe.

Hvis din harddisk er C, skal lokaliseringen av f.eks. World.kap være: C:\ Chartkit \ INDEX \ World.kap"

 

Mvh Jonny

Link to post
Share on other sites

Har du Maptech BSB kartene riktig installert i riktige mapper (og evt. aktivisert hvis det er nyeste, krypterte serie) så skal de virke i TIKI demoen, både i simulator modus og med GPS tilkoblet.....period :yesnod: Har selv brukt TIKI i hele fjor og er meget godt fornøyd med programmet, og husk...det er :flag:

 

Får du det ikke til så anbefaler jeg å sende en mail til Tiki, du finner adresse på hjemmesiden. Fred son lager programmet er usedvanlig hjelpsom :cheers:

Redigert av Atco (see edit history)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Har du Maptech BSB kartene riktig installert i riktige mapper (og evt. aktivisert hvis det er nyeste, krypterte serie) så skal de virke i TIKI demoen, både i simulator modus og med GPS tilkoblet.....period :yesnod:

Ja, de er installert i riktige mapper. Og de viser i et kort øyeblikk når jeg starter opp TIKI i hovedvinduet liksom, men så plutselig forsvinner det vinduet, og det går liksom inni TIKI automatisk. Men ser at de ligger på forsida liksom, ett kort øyeblikk??....Så jeg får kun kjøre simulering i verdenskartet.

 

Dette er en eldre serie kart (i fra 2000).

 

Jaja, får vel kanskje sende en mail til Fred Son.

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

Mvh Jonny.

Link to post
Share on other sites

Når du kommer inn i TIKI, har du prøvd dette:

Legg cursor over panelet til høyre, da skal du få noen menyer for instillinger. Velg "kart", og så "åpne kart". Ligger kartene dine der, så forsøk å åpne et. Noe annet som kan hjelpe er å få plassert båten i et område du vet du har kart, og så skalere inn. Mener å huske at første gang du starter TIKI uten at du har hatt GPS tilkoblet, så vil båten ligge I USA en plass. Siden du neppe har karter her, så velger den "world map". Når du først har fått båten på riktig side av "dammen" så vil TIKI huske siste posisjon. Håper dette kan hjelpe.....

P.S Jeg har også flere kart fra 2000, de burde funke fint :yesnod:

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Dette er ikkje mitt felt, men eg prøver likevel:

 

Er det ikkje slik at TIKI berre fungerer med kart i BSB4-format? Dersom karta er av eldre BSB-format, kan kanskje det skapa problem, eller...?

 

Sjølv har eg teke i bruk gratisversjonen av TIKI og BSB4-kart, og det fungerer svært bra. Ikkje hadde eg problem med å få det til å virka heller. Og eg er ingen data-nerd.... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jonny: Flott, lykke til med testingen :sailing:

 

Janb: TIKI fungerer i alle fall med BSB3 kart, de jeg har for Sørlandet er i .KAP format. (De som selges nå er i BSB 4 (.CAP) btw.)

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...