Jump to content

Kjøleskap som starter og stopper hele tiden


Mustique

Recommended Posts

Har et Vitrifrigo kjøleskap i båten med Danfoss BD35F kompressor. Kjøleskapet blir kaldt, men kompressoren og vifta starter og stopper med ca 2 til 3 minutters mellomrom. Enkelt fortalt: motoren går i ca 2 minutter, så er det stille i ca 2 minutter og så starter motoren igjen. Hva kan feilen være ? Termostaten ? hvis så kan denne skiftes enkelt ?

 

Link to post
Share on other sites

Sjekk spenningen på kjøleskapet. Det er ofte programert til å stoppe hvis spenningen kommer under et visst nivå. Når det stopper øker spenningen bittelitt. . Og kjøleskapet starter igjen. Da synker spenningen igjen.. og skapet stopper.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Mitt oppfører seg omtrent likt, men jeg har aldri tenkt at det er noe galt av den grunn. Kanskje de skal være slik for å spare på strømmen. Mulig det oppfører seg annerledes med landstrøm og lading tilkoblet. Det er ei stund siden jeg lå med landstrøm sist og husker ikke hvordan det gikk da, da det knapt er hørbart.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da må du nok sjekke spenningen på batteriene som Bjørn sier. De kan jo være tomme, og selv med lader tilsluttet er det ikke sikkert at den er kraftig nok til å holde skapet i gang. En lader er kanskje ikke mer enn 5 til 10 amp, og den skal gi lading til batteri(som kanskje er dårlig),+ kjøleskapet og muligens andre forbrukere du har på.

Da kan det bli for lav spenning, selv med lader tilsluttet, og skapet stopper og starter pga spenningsfall slik Bjørn har forklart ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Skapet kutter når spenningen faller til omlag 10,3V.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Termostat trasig? Oxid i knappen där du justerar effekten? För dålig ventilation vid kompressorn som blir för varm? Lite kökdmedia?

Om du tar fram kylskåpet och vänder det upp och ner några gånger och det sedan fungerar en stund är det för lite köldmedia. (ingen svenskhistoria) Passa då även på att kolla så att du har tillräklig ventilation till kompressorn.

Knappen till regleringen kan du ta isär och spreja med kontaktsprej.

Link to post
Share on other sites

Monterte et Isotherm Kjøleagregat Compact 80 i min båt i vår. Hadde tidligere en Supercool, så har ingen erfaring med andre kompressorer.

​Har også reagert på at det slår seg av og på veldig ofte. Har konkludert med at det er laget slik, men kan selvsagt ta feil.

 

Dette er et nytt system, så da antar jeg at termostat, kjølemiddel etc er ok. Kompressoren er godt ventilert.

Oppførselen er den samme om jeg ligger med landstrøm eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Merker også dette etter 2-3 døgn på batteri at kjøleskapene (Waeco) stopper helt. Har da gjerne litt lite kapasitet igjen, men alt annet utstyr koblet til forbruksbanken virker som det skal. Muligheter for å justere disse litt så de sviver selv ved dårlig kapasitet på batteri ombord. Har en mistanke om at fabrikkinnstillingene på mine skap er satt litt høyt......forslag?

Link to post
Share on other sites

Har en mistanke om at fabrikkinnstillingene på mine skap er satt litt høyt......forslag?

 

Jeg ville vært forsiktig med å endre innstillingene for dette (om det i det hele tatt er mulig). Sjekk i alle fall spenningen når utkoblingen skjer først...

Har ikke erfaring fra så veldig mange typer kjølesystemer, men de jeg har jobbet med har gjerne koblet ut først godt under 12.0V. Da er batteriene allerede tappet ned mye mer enn hva vanlige blybatterier har godt av.

Link to post
Share on other sites

Jeg hade samme symptomer her hos oss. Kjølekskapene stoppet og startet og holdt på. Brukte noe ille med strøm.

Defekte forbruksbatterier var grunnen. Byttet start til forbruk og vise-versa: skapet starter og går litt og stopper en laaaaang stund. Akkurat slik det skal være. Faktisk strømforbruk er også gått ned dramatisk.

 

Ironisk nok så startet ikke motoren og da fikk jeg bekreftet at det ene batteriet var dødt. Kompisbatteriet/det andre har holdt spenningen delvis oppe og kamuflert det defekte batteriert for meg... Hvile spenning på 10.5 tilsier døden :-(

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har du vanlig bly/syre så høres det rart ut. Du burde ha en hvilespenning på ca 12,8V - det kan jo være intrumentet ditt er feil. Uansett - forsøk å belaste batteriet et minutt eller to (med 50W f.eks - ala bilpære) - skru deretter av alle forbrukere og se etter en times tid hva hvilespenningen lander på. Bør være ca 12.8V (eller det du målte før du belastet). Det kan også være spenningen din går rett i kjelleren når du belaster hvis batteriet er gåent. Det sikreste er ofte å måle syrevekta på den enkelte celle for å få helsetilstanden mer korrekt. Fulladet bør vekta ligge på 1,28 ved 20 grader og 1,30 ved 25 grader pr celle. Er det store differanser (0,04 er regnet som mye) er noe feil.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at batteriene er OK. Etter 4 dager uten tilkoblet landstrøm og uten forbruk måler jeg 13,04 V på batteripolene og 13,01 på ledningen inn til kompressoren.

Må sjekke om det er termostaten som kanskje må trigges litt eller byttes !

Virker ikke kjøleskapet uten at du har tilkoblet landstøm?

 

Mitt kjøleskap oppfører seg nemlig likt som ditt når jeg har landstrøm tilkoblet. Da starter og stopper det nesten hele tiden. Jeg har et slikt system som heter ASU (automatic speed up). Dette skal virke slik at det går for full rulle når strømtilgangen er god, f. eks ved lading. Jeg kan stille det inn på auto eller manuell, og det er på auto at det kjører full rulle når strømtilgangen er god. Det som skjer når jeg har landstøm tilkoblet er at strømtilgangen blir god over veldig lang tid og dermed ønsker det å gå for fullt også når det er skikkelig kaldt. Når jeg sette denne ASU-enheten på manuell, så går det fint.

 

Vet ikke om det er noe sånt i dette tilfelle også?

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...