Jump to content

1987 Yamaha 30 DMO Autolube, tilkobling av turteller.


Polar 17

Recommended Posts

Har endelig fått koblet til likeretter og uttak for turteller fra motoren.

Motoren er en 30Hk, Autolube, tre sylindre, med manuell start.

Har også fått koblet til ny dødmannsknapp, slik at den sitter fremme ved styreposisjon og ikke bare henger bak ved motoren.

 

Men; har et par spørsmål til turtelleren. Det er en Faria turteller.

Ved å sjekke dokumentasjonen som følger ved ser det ut til at jeg må stille velgeren på baksiden av turtelleren til 6.

Fikk da ingen utslag på turtelleren da motoren ble startet opp.

Endret venderen til 5 og da ble det liv. Det samme på valg 4.

 

 

Skal forsøke en gang til ved å sette venderen til 6, for jeg tror dette er rett.

Er det noen som kan bekrefte dette ?

 

 

Ellers så lader motoren nå fint batteriet, og dødmannsknappen kan brukes slik det er ment.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

hvordan har du koblet turtelleren? Turtelleren er beregnet på 2T motorer?

 

Ja, mener denne har 6 poler.

 

Har ikke prøvd Faria , men har sett at andre uorginale turtellere ikke alltid funker like bra på yamaha

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Faria funker dårlig på Yamaha; viser ikke rett turtall og går i "step" oppover skalaen. Mulig å fikse med dioder og motstand, medlemmet Helge fant ut av dette og gjenga oppskriften her på forumet for en tid siden.

 

Joda det stemmer det selv om det for å være presis var en kondensator (ikke diode) og motstand jeg brukte som filter for å få Yamahaens turtallssignal til å bli "kompatibelt" med Fariainstrumentet: https://baatplassen.no/i/topic/21683-turteller-som-girer-og-lading-paa-en-gammel-yamaha/page-3

 

Zenerdiode og effektmotstand brukte jeg for å beskytte et litt lite startbatteri mot overlading og er omtalt i samme tråd.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemendingen. Skal sjekke ut med kondensator og motstand. Har sikker det på loftet.

 

Turtelleren er koblet inn før likeretter.

Det er en Y-skjøt på en av de grønne ledningene i motoren.

Har koblet signal til turtelleren fra en av disse. Den andre går til likeretter sammen med en annen grønn leder.

 

Burde forresten signalkabelen til turtelleren vært skjermet (coaxkabel) ?

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemendingen. Skal sjekke ut med kondensator og motstand. Har sikker det på loftet.

 

Dette er ganske billige komponeneter (mye mye billigere en et Faria instrument/turteller). Jeg betalte et sted mellom 10 og 20 kroner lokalt her hvor jeg bor. Men du får får kjøpt mange steder inkludert hos Elfa (nettbutikk).

 

 

Turtelleren er koblet inn før likeretter.

Det er en Y-skjøt på en av de grønne ledningene i motoren.

Har koblet signal til turtelleren fra en av disse. Den andre går til likeretter sammen med en annen grønn leder.

 

Det høres riktig ut. Turtelleren skal være tilkoblet før likeretteren, ellers vil turtelleren i hovedsak få en likespenningen (men med litt "rippel") på inngangen.

 

 

Burde forresten signalkabelen til turtelleren vært skjermet (coaxkabel) ?

 

Nei skjermet kabel trengs ikke - ikke minst når man setter et filter på inngangen av turtelleren slik jeg har gjort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...