Jump to content

kjøpe skarpnes 30, kragerø 32 eller marex fiendship?

ERIKRL

Recommended Posts

hei! jeg er helt ny på dette området. har til og med fått kjæresten min til og lage profil slik at jeg kunne skrive her. bær over med meg er dere snille.

jeg har tittet på noen båter, og vet fint lite om båt så jeg trenger litt hjelp. hva er best?

skarpnes 30 ac fra 1983 med volvo penta MD40b.det meste av utstyr til 199 000 kr. en marex friendship 32 fra 1980 med en ford/sabb 100 hk. ikke utstyr i det hela tatt til 199 000 kr. eller en kragerø 32 fra 1989 med en 150 hk cummin turbodisel med alt av utstyr til 250 000 kr. takker for eventuelle tips og meninger.

hilsen Rikke

Velkommen til Baatplassen :thumbsup:

Når du ser etter snekke i denne størrelsen er jeg ikke i tvil, Skarpnes 30 har en enorm dørkplass ute hvor man oppholder seg mest. Jeg har et vennepar som gikk fra Skarpnes 30 til Princess 35 og fremdeles savner dørkplassen. Det er stedet man oppholder seg på dagtid(om man ikke er i land da) og bredden på Skarpnesen gjør at man kan passere hverandre uten at det føles "som sild i tønne".

Nå tar jeg ikke motoren i betraktning siden det sikkert er flere Skarpneser enn denne ene på markedet. Ellers vil jeg tro det er en MD40a som sitter i den(har aldri hørt om b versjon av den motoren) og det er absolutt en god motor. Det er levert Skarpnes med TMD40 og TAMD40 også........de er bygget over samme blokka, men den ene med turbo og den andre med turbo/intercooler. MD 40 er en skikkelig steinknuser på ca 80hk som må skytes for å dø....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Heisann og velkommen til forumet!

Ser dere kikker på de samme båtene vi kikka på når vi bytta båt for 4 år siden, alle er jo mer eller mindre tilårskomne båter, så graden av vedlikehold og oppgradering er etter min mening svært vesentlig. Vi endte opp med Skarpnes, så den kan jeg beskrive litt her:

Stor uteplass, vi valgte uten hardtopp for solfylte dager (mange i år!!) Savner belysning på uteplassen ovenifra, så leker med tanken om å lage en targabøyle til den. Stor seng forut, faktisk større enn senga hjemme, to greie senger i akterkabinen. Brede og fine dollbord å gå på. Baugpropell anbefales, jeg har ikke og bakover så går stort sett båten den veien den vil, men det er ikke unormalt med slik båttype. I motsjø med vinden skrått inn forfra er båten særdeles våt, Dvs at mye sjøsprøyt følger skroget oppover til fenderlista og blåser rett i hodet på den som måtte befinne seg oppi båten! Båten har ingen sprutlister i vannlinjen fremover som ville slått vannet lengre ut og evt ned. Vi har 135 hk i vår, ønsker litt mer så en 40B er nok en bra motorisering som jeg vil tippe gir en toppfart på 16-18 knop, da kan du sikkert marsje i 13-14, en fart skroget trives bra med, da den fra 10-11 knop løfter seg en del i hekken og farten kommer ganske billig!

Innredningen er forholdsvis gammeldags og det er mye plass i båten som med fordel kan utnyttes. Vi valgte i vinter å bytte all inredning i vår og flyttet samtidig nedgangen til akterkabinen ut på siden, det kan du lese mere om her: https://baatplassen.no/i/topic/94376-skarpnes-30-sliten-innredning-oppgradering-paa-gang/

Anbefaler en titt i erfaringsdatabasen her på Baatplassen, her har flere lagt inn erfaringer med sine båter.

Lykke til med båtjakten.

Edit: kikket på det jeg tror er annonsen, MD40B har heller ikke jeg hørt om, toppfarten virket lav til å være en TAMD 40B

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

takk for det!

skarpnesen ligger på finn kode: 41582172. det står at den går i 12 knop. liker ikke det du sier ang sprut og sånn da men. mye og lære forstår jeg. kragerøen har kode: 42988062 og marexen har kode: 42418260.

takker for alle svar og tips!!

En annen ting som er verdt å merke seg er at disse båtene som er bygd på 80-tallet er originalt forholdsvis spartansk utstyrt i forhold til nye båter i dag, de fleste har ettermontert slikt utstyr, men det elektriske anlegget er ikke alltid oppgradert og dimensjonert for den økte belastningen. Spør/ sjekk derfor el-anlegget godt. et ryddig og oversiktlig el-anlegg er som oftest et godt anlegg, masse ledninger på kryss og tvers, tape og sukkerbiter her og der er ikke noe godt tegn!

Vedr Sjøsprøyten: ved å ha oppe den fremre kalesjen under gange i sjø så er problemet stort sett ikke plagsomt. måtte sette opp fremre kalesje 2ggr i ferien i år!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

På Skarpnes 30 ble det foretatt en endring under vanlinjen i ca 1985. Den ble blant annet bygget ut bak/under, og flatet mer ut, slik at den fikk en større bæreflate bak. Formålet med dette var at den ikke skulle reise seg så mye i baugen, og da for å kunne få høyere hastighet. Jeg vil derfor anta at det endrede skroget vil sprute mer, da baugen ikke løfter seg så mye.

Ut fra hva jeg husker om egenskapene. (Jeg var vel mellom 11 og 16 år), da vi har hatt 2 stk Skarpnes 30 i vår familie. En 80 modell, og en 85 eller 86 modell, så flyttet også mer på vannet etter endringen. Så er jeg i tvil om denne endringen egentilg totalt ble til det bedre.

Motoren er en MD40 på 85hk. Dette er en 40 blokk uten turbo/intecooler.

Så finnes TMD40 som har samme blokk men med turbo og om jeg ikke husker feil 105hk

Så finnes TAMD40 som har samme blokk men med tubo og intercoller på 158hk (benyttet en den i Scand 29 Baltic på begynnelsen av 80-tallet).

om det er a eller b har ingenting med effekten å gjøre.

Båten har gått på Tyrifjorden(ferskvann) siste 10 år. Det er positivt !

På Skarpnes 30 ble det foretatt en endring under vanlinjen i ca 1985. Den ble blant annet bygget ut bak/under, og flatet mer ut, slik at den fikk en større bæreflate bak. Formålet med dette var at den ikke skulle reise seg så mye i baugen, og da for å kunne få høyere hastighet. Jeg vil derfor anta at det endrede skroget vil sprute mer, da baugen ikke løfter seg så mye.

Og rundt 2000 overtok Nor Star formen og endret den enda mer. Da ble den slik: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42108916

Jeg vil tro dette gjør at Skarpnes er enkel å oppgradere når det gjelder interiøret da det ikke er lenge siden Nor Star 950 ble produsert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

god morgen (vet ikke hvordan jeg lager smile tegn på dataen engang)

her var det mange gode tips. Tusen takk. skal fortsette og titte litt rundt. hva mener dere om kragerø og comet da ? skal ut med båten senere i dag. kjæresten vil inn iddefjorden. god helg!!

Kan nok stemme det med 124/129, men TAMD(akselversjon) 40 har 156 hk det er jeg sikker på :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...