jørn Startet 1.August.2013 Link til dette innlegget Startet 1.August.2013 På kontrollpanelet til min Volvo penta MD21 er det montert en buzzer, som er koblet sammen med varsellampe for lading,oljetrykk og temperatur. Ser ut til at den er ettermontert, og ikke orginal. Buzzeren er koblet via en liten boks, der det går ledninger til hver stift på varsellampene, samt at hver varsellampe har egen kontakt som er oginal koblet til. Når jeg setter startnøkkelen i på posisjon lyser oljetrykk og lading slik det skal, de slukker når motor startes. Så kommer problemet: Av og til begynner buzzeren så vidt å pipe, men ingen lamper lyser. Hvordan er det mulig når boksen (slags rèle) er koblet via varsellampene, og kun får strøm når de lyser? Har prøvd å koble buzzeren rett på batteriet, og da uler den. Det hører med til historien at buzzeren har slått seg på for noen år siden også, men da koblet jeg den ut, koblet den på igjen i år. Stoler mer på varsellampene, i og med at oljetrykk, temperatur og lading er bra. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Det er slett ikke sikkert at det er noe relé der, det kan bare være noen sperredioder. Ved en lav strøm fra f.eks. en oljetrykksbryter som gir en viss motstand kan strømmen være høy nok til at buzzeren piper men ikke nok til at oljelampen lyser. Jeg hadde selv en dårlig overtempswitch som ga piping hele tiden uansett temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.