Jump to content

Dilemma - Bytte ut gammel fungerende motor eller vente

Gew77

Recommended Posts

Jeg blir ikke enig med meg selv hva jeg skal gjøre med båten fremover.

Vi har en fin Nidelv 24 fra 1973 som vi har oppgradert endel og vi er meget godt fornøyd med den.

Vi har hatt den nå i to sesonger og har blant annet vært på to Sverige turer (fra Hurum)

Motoren, en ferskvannskjølt VP MD2B har vært godt vedlikeholdt og har gått som ei klokke, og gjør det fremdeles.

Vi tenker at neste sesong blir den siste med denne båten før vi oppgraderer til noe større.

Jeg tenker at før eller siden vil det inntreffe noe med motoren, og da vil det være dumt å legge mange båtlapper i å kjøpe dyre deler til denne.

En tanke er at jeg finner en byttemotor som ikke er altfor kostbar, men samtidig har dokumentert vedlikehold - hvis det er mulig å finne. Og bytter denne i løpet av vinteren.

F. eks. noe som denne: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=42788813

Et annet scenario er å legge ut båten for salg i høst og evnt være uten båt neste sesong - da vi ikke ser at vi har råd til å bytte før om to år.

Marerittet er om vi starter neste sesong og får motorhavari underveis. Og en gammel båt med havarert motor er ikke det mest populære på markedet..

Kan noen hjelpe meg på rett spor? :smiley:

Redigert av Gew77 (see edit history)

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Om du setter inn en helt ny motor, så er du jo sikker som du sier, men du sier også at etter neste år så planlegger dere å selge.

Tror aldrig dere får igjen for det dere har lagt ut på ny motor. - verdien øker dessverre ikke like mye som kostnaden (men lettere å selge)

Bytter du bør du nok beholde båten noen år.

Var i samme sitasjon i fjord selv med ei snekke. Bestemte oss for at om vi ikke fikk solgt, så bytter vi motor, men beholder da båten i mange år til.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Du har en godt vedlikeholdt, ferskvannskjølt motor som fungerer helt uproblematisk. Da vil den mest sannsynlig også fungere like uproblematisk de neste 10 årene også. Hvorfor bytte til noe som noen andre ønsker å bli kvitt av en grunn du helt sikkert ikke får vite fullt ut?

Sannsynligheten for at du må legge ut mange båtlapper i deler på din motor er ganske liten, dette er enkle motorer som holder lenge med normalt stell. Og sannsynligheten for utlegg mener jeg vil være større på en ny motor. Du vil heller ikke få igjen merkostnaden når du selger båten.

Å putte inn en kinamotor som du linker til vil mest sannsynlig redusere båtens verdi snarere enn å øke den. Kinamotorer har ikke noe spesielt godt ord på seg, ferskvannskjølt VP klinger bedre i manges ører....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for tilbakemeldinger:)

Vi kommer til å bytte båt for den er i minste laget for oss, om vi ønsker å ha med barna på lengre ferieturer. I tillegg til at vi ønsker litt mer fart på lange strekk.

Jeg ser poenget ditt Index, den Lomateen var bare et eksempel. Men de gamle grønne har ikke bare godt rykte her inne og det begynner å bli en del tråder med reparasjon av dem..

Det er spennende lesing, men jeg ser ikke at jeg hverken har tid eller kompetanse til å gå på større jobber med den utover filter, impeller, oljer osv.

Usikkerheten ligger i at under lengre turer så surrer ofte tanken om at det er en gammel motor som går under beina på meg..

Følg vårt båtliv her:

En godt vedlikeholdt eldre motor kan ha kvaliteter som undervurderes. Materialvalg og teknisk løsning kan gi levetid utover dagens. Produsentene har i vår tid fått veldig presise beregninger på levetid og de selger deg gjerne en overpriset ny :-)

Drivstoffeffektiviteten er dog bedre nå men det har vi vel spist opp ved å kreve stadig mer maskinkraft.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Usikkerheten ligger i at under lengre turer så surrer ofte tanken om at det er en gammel motor som går under beina på meg..

Vær glad for at du har en velprøvd og godt vedlikeholdt motor under dørken du! Det gir deg en helt annen sikkerhet enn du ville fått med en bruktmotor med ukjent historikk som noen ønsker å skifte ut av uviss grunn. Så slapp av, har motoren fungert problemfritt i 40 år ville det vært svært rart om den ikke klarte ett år til. Så lenge den starter lett, ikke ryker mye, bruker mye olje eller vann eller har dårlig oljetrykk, ja da er den jo rett og slett i orden!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den starter alltid, ryker litt (men det har den gjort hele tiden), bruker ikke noe olje og olje trykket skal være greit - har ikke måler, men lampen slukkes ved oppstart og tennes ved stopp så da vil jeg tro det er ok.

Litt utenfor tråden, Index, har du erfaring med disse motorene? På båten min har tidligere eier, skjøtet på eksosen ut av båten med en slange stuss som er bøyd oppover og hengt opp i badeplattformen - har lurt på hvorfor det?

Innenfor ca 40 cm fra gjennomføring er det også hent på en type lydemper - når motoren går kommer det ikke en jevn strøm med kjølevann ut, men det virker som om det samles opp og "gulpes" ut med jevne mellom rom - slik har det også vært hele tiden mens vi har hatt den. Normalt? Tempearturen på motoren er også jevn og har aldri hatt trøbbel med varmgang. Ikke noe problem å ta på toppene etter en tur.

Følg vårt båtliv her:

Tipper han har gjort det med slangen pga manglende svanehals innvendig. Dvs for å unngå å få sjøvann inn i motor. Om det funker, så la det være slik. Litt røyk på en gammel diese er nesten ikke til å unngå.

At vannet gulpes ut litt uregelmessig er helt normalt. Særlig når eksosutløpet ligger høyere enn lyddemperen som hos deg.

Jeg kjenner ikke motorene annet enn det jeg har lest om dem. Her er det stort sett tre ting som tas opp: Vann i oljen pga slitte tetninger i sjøvannspumpe, dårlig kjøling på sjøvannskjølte versjoner på grunn av gjengrodde kanaler og bøyde støtstenger på grunn av ventiler som går tregt. Alt i alt ikke stort på en motor som har vært i produksjon i en mannsalder.

Om jeg skulle ha skiftet motor i en slik båt hadde det vært for å utnytte skrogets ressurser bedre, med en 50-70 hk skal vel disse greit klare 13-14 knop. Men da snakker vi om ny hylse og aksling, ny motorkasse mm og alt for mye kostnader til at det skal lønne seg om du ikke skal ha den i 10-15 år til...

Innenfor ca 40 cm fra gjennomføring er det også hent på en type lydemper - når motoren går kommer det ikke en jevn strøm med kjølevann ut, men det virker som om det samles opp og "gulpes" ut med jevne mellom rom - slik har det også vært hele tiden mens vi har hatt den. Normalt?

Ja, dette er normalt. :smiley:

Det virker som du har en godt vedlikeholdt motor som fungerer feilfritt.

Denne finnes vel også uten ferskvannskjøling, og for disse er rust et problem.

Bytter du til ny motor kan du ikke få noe mer enn en feilfri motor.

Bytter du til nyere brukt kan du få med feil. Som andre sier er det alltid en grunn til at en motor skiftes ut.

Alternativt kan du sette inn motor med mer hk, men trenger du det i denne båten?

Om deletilgang begynner å bli et problem, så kan du vurdere bytte. En bagatell kan da fort spolere en sesong.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Vi har en fin Nidelv 24 fra 1973 som vi har oppgradert endel og vi er meget godt fornøyd med den.

Vi har hatt den nå i to sesonger og har blant annet vært på to Sverige turer (fra Hurum)

Motoren, en ferskvannskjølt VP MD2B har vært godt vedlikeholdt og har gått som ei klokke, og gjør det fremdeles.

(...)

Marerittet er om vi starter neste sesong og får motorhavari underveis. Og en gammel båt med havarert motor er ikke det mest populære på markedet..

Jeg sier som index - hvorfor i allverden forventes den å ryke akkurat i løpet av neste sesong, når den har gått problemfritt i 40 år allerede, går som en klokke, og ikke har visst noen som helst tegn på uregelmessigheter i løpet av de to sesongene dere har hatt den? Hvorfor er dere mer bekymret for neste sesong enn for de to foregående sesongene?

Jeg ser jo at motorhavari på en motorbåt er litt mer kinkig enn på en seilbåt, men allikevel ...

Bytter du til ny motor kan du ikke få noe mer enn en feilfri motor.

En ny motor kan da også ha feil - dog har man litt større rettigheter mtp garanti og slikt.

Såfremt man ikke har utstyr og kompetanse til å gjøre det selv er jo også selve motorbyttingen en stor jobb.

Jeg tror nok Benji har helt rett i at merverdien på en Nidelv '73 med ny motor er langt mindre enn kostnadene med å anskaffe og bytte motor.

Alt i alt - motorbytte nå, dersom båten skal selges etter neste sesong, det er galskap :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Takker for mange innlegg! Hva skulle man gjort uten Båtplassen :thumbsup: Tenkt selv vil kanskje noen si :lol: men det er veldig greit å få noen innspill fra andre.

Utfra anbefalingene sålangt, høres det ut som vi skal "ta sjansen" på en ny sesong med den grønne ombord:) Med vinterkonservering og olje/filterbytte.

PS: jeg har skiftet olje på giret også før begg esesongene, er dette nødvendig hvert år?

mvh

Geir Emil

Følg vårt båtliv her:

Her var det enkelt å svare :-)

jeg ville ikke gjort noenting, if it ain't broke, don't fix it.

Motoren din funker sikkert fint til neste sesong også, det ville jo koste mye mer å bytte motor og det er ofte mye rart som legges ut på finn. ( den motoren det linkes til på finn er vel ikke så kjent i det norske markedet heller selv om det har vært skrevet endel om den på baatplassen). Dessuten kan du regne med omfattende monteringsarbeid i tillegg på prisen på motoren.

- tilpasse bedding/motorfester

- muligens ny aksel og flens.

- helt sikkert ny propell

- muligens ny eksosslange og lyddemper.

alt i alt et økonomisk galmannsprosjekt ;-)

Du burde beholde båten som den er nå, håpe på en super sommer til neste år og legge den ut når finværet er på sitt beste.

Da blir den sikkert lett solgt!

Jon

En velfungerende MD2 som er ferskvannskjølt er ikke å forakte. Dessverre har de fått et dårlig rykte da de fleste var sjøvannskjølt. Sjøvannskjøling gir før eller senere problemer med varmgang pga. rust og saltavleiringer. Du vil nok aldri oppleve at motoren blir utslitt om du passer den med olje og kjølevann. Vil dog anbefale deg å lære deg hvordan du overhaler sjøvannspumpa slik at du unngår sjøvann i motoroljen. Dette er en enkel jobb som bør gjøres rutinemessig år om annet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...